انتشار این مقاله


فشارخون مادر قبل از لقاح می‌تواند جنسیت جنین را پیش‌بینی کند

پژوهشی به تازگی در چین انجام شده که نشان می‌دهد فشارخون مادر قبل از لقاح می‌تواند جنسیت نوزاد آینده را تحت تاثیر قرار دهد. درصورتی که نتایج این مطالعه تکرار شود، این یک کشف شگفت‌انگیز خواهدبود.افسانه‌های زنان قدیمی جنسیت نوزاد متولدنشده را در اوایل حاملگی پیش‌بینی می‌کنند. به عنوان مثال، بر اساس برخی از این […]

پژوهشی به تازگی در چین انجام شده که نشان می‌دهد فشارخون مادر قبل از لقاح می‌تواند جنسیت نوزاد آینده را تحت تاثیر قرار دهد. درصورتی که نتایج این مطالعه تکرار شود، این یک کشف شگفت‌انگیز خواهدبود.افسانه‌های زنان قدیمی جنسیت نوزاد متولدنشده را در اوایل حاملگی پیش‌بینی می‌کنند. به عنوان مثال، بر اساس برخی از این افسانه‌ها اگر برآمدگی شکم مادر به سمت بالا و زیاد باشد، جنین دختر و درحالت عکس جنین پسر می‌باشد. یا مثلا اگر مادر روزانه ویار بستنی داشته باشد، جنین دختر است. در باورهای دیگر، اعتقاد بر این است که با مخلوط کردن ادرار با یک قاشق غذاخوری Drano می‌توان جنسیت را پیش‌بینی کرد. اگر محلول به رنگ سبز درآید، جنین دختر و اگر آبی شود، جنین پسر است. براساس افسانه دیگر، آکنه زدن زیاد مادر مبنی بر دختر بودن فرزند اوست.

هیچ از یک موارد فوق با پژوهش‌علمی حمایت نشده‌اند و تا به امروز به نظر می‌‌رسد راهی برای پیش‌بینی جنسیت جنین وجود ندارد.

از گذشته‌های دور بشر تحقیقات زیادی برروی راههای پیش‌بینی جنسیت حیوانات مزرعه انجام داده است. به عنوان مثال در فرضیه تریورز-ویلارد، در گاوها و دیگر حیوانات ماده در شرایط جسمی بهتر احتمال تولید فرزند نر بالاتر است.

برخی از دانشمندان بر این باورند که در یک روش مشابه، رژیم غذایی مادری انسان قبل از لقاح احتمالا می‌تواند جنسیت جنین را مشخص کند. زنانی که بهترین رژیم غذایی را دارند بیشتر پسر به دنیا می‌آورند و در زنانی که انرژی کمتری دریافت می‌کنند، احتمال به دنیا آوردن فرزند دختر بیشتر است. اگرچه این نظریه بحث برانگیز بوده و به هیچ وجه به صورت جهانی پذیرفته نیست؛ اما پنجره‌ای روبه امکان پیش‌بینی جنسیت کودک باز می‌کند تا شاید حداقل شرایطی فراهم شود که احتمال زایمان یک جنس به جنس دیگر را افزایش دهد.

این هفته تحقیقی گسترده در مجله آمریکایی فشارخون با دیدگاه جدید برای پاسخ به این سوال منتشر شده که آیا میان جنسیت جنین و فشارخون مادر الگویی وجود دارد یا خیر؟

جنسیت و فشارخون

دکتر Ravi Retnakaran، متخصص غدد دربیمارستان Mount Sinai تورنتو کانادا و محقق موسسه تحقیقات Lunendfeld-Tanenbaum، استخدام نیرو برای پژوهش کنونی را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرده است. در مجموع ۱۴۱۱ شرکت کننده زن از Liuyang چین در این مطالعه شرکت کردند. 

زنان شرکت‌کننده از نظر میزان کلسترول، فشارخون، گلوکز و تری‌گلیسیرید ارزیابی شده بودند. این اندازه‌گیری‌ها به صورت میانگین ۲۶.۳ هفته قبل از شروع حاملگی آغاز شده بود. مجموعا نتایج حاملگی‌ها شامل ۷۳۹ نوزاد پسر و ۶۷۲ نوزاد دختر بوده است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که میانگین فشارخون سیستولیک قبل از بارداری در مادران نوزادان پسر بیشتر بوده است. زمانی که محققان مطابق با سن، مصرف سیگار، دورکمر، شاخص توده بدنی(BMI)، تری‌گلیسیرید، لیپوپوتئین کم‌چگال (LDL) و پرچگال (HDL)، کلسترول و گلوکز مجددا نتایج را ارزیابی کردند، اثر فشارخون همچنان قابل توجه بود. میانگین فشارخون برای مادران نوزادان پسر ۱۰۶ میلیمتر جیوه درمقایسه با ۱۰۳ میلیمتر جیوه در مادران نوزادان دختر بود.

به گفته دکتر Retnakaran:

این یافته نشان می‌دهد که فشارخون قبل از بارداری یک عامل ناشناخته است که احتمالا می‌تواند برروی جنسیت جنین اثرگذار باشد. این دیدگاه پیامدهایی بر روی برنامه‌ریزی تولیدمثل و فهم بشر از مکانیسم‌های بنیادین نسبت جنسی در انسان خواهد داشت.

نتایج جذاب هستند اما تنها مطالعات بیشتر می‌تواند نشان دهد که آیا این تاثیر واقعی است یا خیر؟

 

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید