انتشار این مقاله


میوه‌ای کشنده؛ دلیل بیماری مرموز مغزی در هند کشف شد!

راز این‌که چرا صدها نفر از کودکان شهری در هند هر تابستان دچار یک بیماری مغزی مهلک میشوند، مشخص شد. طبق گزارشی جدید، علت بیماری به نظر می‌رسد به دلیل میوه لیچی باشد که به طور گسترده در باغ‌های شهر مظفرپور، که بیماری در آنجا اتفاق می‌افتد، رشد می‌کند. از سال ۱۹۹۵، گزارش‌هایی در مورد […]

راز این‌که چرا صدها نفر از کودکان شهری در هند هر تابستان دچار یک بیماری مغزی مهلک میشوند، مشخص شد.

طبق گزارشی جدید، علت بیماری به نظر می‌رسد به دلیل میوه لیچی باشد که به طور گسترده در باغ‌های شهر مظفرپور، که بیماری در آنجا اتفاق می‌افتد، رشد می‌کند.

از سال ۱۹۹۵، گزارش‌هایی در مورد این‌که بچه‌های مظفرپور به طور ناگهانی غش و تشنج کردند، اتفاق می افتاد. اغلب این کودکان به کما رفته و تقریبا ۴۰% از آنان می‌مردند. شیوع این بیماری معمولاً در اواسط ماه می شروع می‌شود و در ماه جولای پایان می‌یابد یعنی زمانی که میوه‌های لیچی برداشت می‌شوند.
علی‌رغم بررسی‌های قبلی، محققان تلاش کردند تا علل این بیماری را تایید کنند.

در تحقیقی جدید، پژوهشگران نزدیک ۴۰۰ مورد از این کودکان مبتلا به بیماری مغزی در سال ۲۰۱۴ را مورد آزمایش قرار دادند، و با ۱۰۰ مورد از کودکانی که این بیماری را نداشتند مقایسه کردند.

بررسی روی خون و مایع نخاعی کودکان بیمار نشان داد که نه تنها کودکان علاِئمی از عفونت نداشتند، بلکه در معرض آفت‌کش‌ها هم قرار نگرفته‌بودند اما اکثر این کودکان میوه لیچی قبل از بیمارشدن مصرف کرده‌بودند. در حقیقت، نتایج این‌طور نشان داد که کودکان بیمار ۱۰ بار بیشتر لیچی خورده بودند و ۶ با بیشتر قبل از بیماری به باغ رفته بودند، در مقایسه با کودکانی که بیمار نبودند.

علاوه بر اینها، بررسی ادرار این کودکان نشان داد که دو سوم کودکان بیمار در معرض سموم پیدا شده در دانه‌های لیچی به نام‌های هیپوگلایسین و متیلن‌سیکلوپروپیل گلایسین قرار گرفته‌بودند. این سموم در سطوح بالاتر در میوه‌های نارس یافت می‌شود.

به دلیل این‌که بسیاری از مردم لیچی می‌خورند و بیمار نمی‌شوند، محققان به این شک کردند که عاملی دیگر دخیل است؛ خوردن میوه با شکم خالی.

نتایج نشان دادند که کودکان بیمار، روز قبل شام نخورده بودند. بیشتر کودکان بیمار قند خون پایینی داشتند، و علائم دیگری مبنی بر مشکلاتی در متابولیسم خود نشان دادند.

محققان می‌گویند وقتی کودکان شام نمی‌خوردند، سطحح قند خونشان می افتاد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، بدن معمولاً شروع به متابولیز اسیدهای چرب برای ساختن گلوکز می‌کند. اما سموم لیچی متابولیسم اسیدهای چرب را مختل می‌کند و باعث افت شدید قند خون و عفونت مغزی در کودکان می‌شود.

التزام اتفاق افتادن این دو پدیده با هم می‌تواند توضیح دهد که چرا بعضی از کودکان بیمار می‌شدند، با وجود این‌که بسیاری از آن‌ها میوه می‌خوردند.

با وجود این‌که میوه لیچی در باغ‌های اطراف شهر مظفر‌پور وجود دارد، فقط یک کودک در کل روستا دچار این بیماری شد. ترکیب عواملی چون مصرف لیچی، نخوردن وعده غذایی، و سایر عوامل احتمالی مانند وضعیت غذایی ضعیف و خوردن خیلی زیاد لیچی می‌تواند باعث این بیماری شود.

بعد از نحقیقات، پژوهشگران پیشنهاد دادند کودکان آن منطقه مصرف لیچی را کم‌تر کنند، و والدینشان از خوردن شام کودکشان مطمئن شوند تا جلوی این بیماری گرفته شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید