انتشار این مقاله


پوست مصنوعی حساس به تغییرات دما

مهندسان و دانشمندان از Caltech و ETH زوریخ، توانستند ماده‌ای جدید بسازند که می تواند تفاوت درجه حرارت را تشخیص دهد و که احتمالا می تواند در اندام مصنوعی به عنوان یک پوست حساس مصنوعی استفاده شود. ماده ای که استفاده شده طبق گزارش Science Robotics، مکانیسمی مشابه با ارگانی به نام پیت در مار ها […]

مهندسان و دانشمندان از Caltech و ETH زوریخ، توانستند ماده‌ای جدید بسازند که می تواند تفاوت درجه حرارت را تشخیص دهد و که احتمالا می تواند در اندام مصنوعی به عنوان یک پوست حساس مصنوعی استفاده شود.

ماده ای که استفاده شده طبق گزارش Science Robotics، مکانیسمی مشابه با ارگانی به نام پیت در مار ها عمل می کند. همچنین محققان کشف کردند که مولکول پکتین ، نقش مهمی در تولید پالس های الکتریکی در پاسخ به تغییرات دما دارند. پکتین به طور گسترده ای در صنایع غذایی به عنوان یک عامل برای ساخت ژله استفاده می‌شود و به دست آوردن آن آسان و ارزان است.

تیم تحقیقاتی پس از آن یک فیلم قابل انعطاف از پکتین و آب که نازک و شفاف بود تهیه کردند. این ماده می تواند در ضخامتی حدود ۲۰ میکرون (در حدود قطر موی انسان) ساخته شود و به تغییرات دمای بین ۱۰ و ۵۵ درجه سانتی گراد حساس باشد.

مولکول های پکتین زنجیره بلندی هستند که با پیوند های ضعیف بهم متصل شده اند و همچنین دارای یون های کلسیم هستند. هنگامی دما افزایش می‌یابد، زنجیره های پکتین شکسته می شوند و یون های کلسیم آن آزاد می شوند که به نوبه خود کاهش مقاومت الکتریکی را در پی دارد.

از این ماده می توان علاوه بر ایجاد پوست مصنوعی در ساخت هشدار دهنده هایی برای پزشکان استفاده کرد، به طوری‌که التهاب باعث افزایش دمای موضعی بدن می شود و این می تواند توسط سنسور های ساخته شده بوسیله پکتین مشخص شود.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید