انتشار این مقاله


کشف منشا سلول‌های بنیادی

پروفسور توماس لاکس و گروه تحقیقاتی‌اش مقاله‌ای در موضوع چگونگی تشکیل سلول‌های بنیادی در دوران جنینی منتشر کردند. سلول‌های بنیادی تمام توان می‌توانند به هر نوع سلولی تمایز پیدا کنند. برخلاف جانوران، گیاهان می‌توانند در تمام طول عمر خود اندام‌های جدیدی از سلول‌های بنیادیشان تولید کنند. که در بعضی از درختان تا هزارسال ادامه پیدا […]

پروفسور توماس لاکس و گروه تحقیقاتی‌اش مقاله‌ای در موضوع چگونگی تشکیل سلول‌های بنیادی در دوران جنینی منتشر کردند. سلول‌های بنیادی تمام توان می‌توانند به هر نوع سلولی تمایز پیدا کنند. برخلاف جانوران، گیاهان می‌توانند در تمام طول عمر خود اندام‌های جدیدی از سلول‌های بنیادیشان تولید کنند. که در بعضی از درختان تا هزارسال ادامه پیدا می‌کند. تحقیقات سلول‌های بنیادی می‌توانند مشکلات اصلی در بحث داروسازی را حل نمایند. هرچند، در زمینه چگونگی تولید بافت‌های جدید از سلول‌های بنیادی با جزییات تحقیقاتی صورت گرفته، اما هنوز درمورد چگونگی تشکیل این سلول‌ا در دوران جنینی بی‌اطلاعیم.

12_skin

سال‌ها پیش لاکس و همکارانش فاکتور رونویسی مسئول جاگذاری‌های پی در پی سلول‌های بنیادی در گیاه Arabidopsis را شناسایی کردند. این پروتئین که WUSCHEL نام دارد هنگامی که سلول‌های بنیادی تشکیل می‌شوند، در جنین وجود دارد.  اما چیزی که باعث شگفتی شد این بود که این WUSCHEL نیست که باعث تشکیل سلول‌های بنیادی می‌شوند بلکه فاکتور رونویسی WOX2 مسئول این کار است. تنها چیزی که پیش از این درمورد این فاکتور می‌دانستیم این بود که این فاکتور مسئول مراحل اولیه الگوی جنینی، مرحله‌ای که سلول‌ها در آن در یک ساختار مشخصی منظم می‌شوند، می‌باشد. این فاکتور از تمایز سلول‌های بنیادی جلوگیری می‌کند.در گیاهان این فاکتور توازن بین دو هورمون سیتوکینین و اوکسین را تنظیم می‌کند که باعث می‌شود مقداری از سلول‌ها به صورت تمایز نیافته باقی بمانند.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید