انتشار این مقاله


آیا می‌توان تفکرات منفی را متوقف کرد؟

سؤال: من دائماً در حال فکر کردن به چیزهای بد پشت سر هم هستم و این موضوع مرا افسرده می‌کند. آیا چاره‌ای برای متوقف کردن آن وجود دارد؟ پاسخ: هر کسی گاه و بیگاه افسرده می‌شود و این مسأله نباید در زندگی دائمی گردد. برای بررسی کلی پیش پزشک بروید. شاید به دارودرمانی نیاز داشته […]

سؤال: من دائماً در حال فکر کردن به چیزهای بد پشت سر هم هستم و این موضوع مرا افسرده می‌کند. آیا چاره‌ای برای متوقف کردن آن وجود دارد؟

پاسخ: هر کسی گاه و بیگاه افسرده می‌شود و این مسأله نباید در زندگی دائمی گردد. برای بررسی کلی پیش پزشک بروید. شاید به دارودرمانی نیاز داشته باشید.

دلیل افسردگی می‌تواند بیماری فیزیکی، وقایع زندگی، مشکلات شخصی، عوارض جانبی داروها یا ترکیبی از این عوامل باشد. درمان یا عدم درمان از طرف پزشک بستگی به تناوب نشانه‌ها و نتایج تست‌ها دارد.

جریان تفکرات غمگین‌کننده  در ذهن می‌تواند آزاردهنده باشد؛ چون نمی‌توانید مطمئن شوید که افسردگی شما را وادار به تفکرات منفی می‌کند یا این تفکرات منفی هستند که افسردگی را ایجاد می‌نمایند. سرماخوردگی شایع، خستگی مفرط، استرس، گرسنگی، محرومیت از خواب و حتی آلرژی‌ها می‌توانند شما را افسرده کنند که به تفکرات منفی می‌انجامد.

در بسیاری از موارد، افسردگی می‌تواند به واسطه‌ی تفکرات منفی ایجاد شود. احساسات ما از چیزی که به آن فکر می‌کنیم پیروی می‌کنند و توقف روی تفکرات منفی می‌تواند افراد به افسردگی سوق دهد. این مفهوم اصل راهنما پشت رفتاردرمانی شناختی (Cognitive Behavior Therapy) است که در دهه‌ی ۱۹۶۰ توسط دکتر Aaron T. Beck در دانشگاه پنسیلوانیا گسترش یافت.

برای مقابله با تفکر منفی، درک آن مهم است. مواردی که در ادامه می‌آیند برخی از تحریفات شناختی هستند (راه‌هایی که ذهن، ما را برای پذیرش غیرواقعیات قانع می‌کند. این تحریفات معمولاً برای تقویت تفکر یا احساس منفی استفاده می‌شوند). با تکذیب مکرر این تحریفات، تفکر منفی از بین خواهد رفت.

اعتبار مطالب متعلق است به David D. Burns، نویسنده‌ی “Feeling Good: The New Mood Therapy” (HarperCollins, 1999)، بخاطر ابداع نام برای این تحریفات.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید