انتشار این مقاله


۳ ترفند برای بهبود روند یادگیری

فقط ۲۰ دقیقه زمان اضافه، می‌تواند به ماندگاری اطلاعات جدید در مغز کمک بزرگی بکند. مطابق بر مطالعات جدید، به احتمال زیاد کلید ثبت دائمی اطلاعات در مغز، پرآموزی (Overlearning) است. این نتیجه از آزمایشی به دست آمد که در آن افراد مورد بررسی بعد از تسلط کامل به یک تمرین، ۲۰ دقیقه اضافی نیز برای یادگیری همان […]

فقط ۲۰ دقیقه زمان اضافه، می‌تواند به ماندگاری اطلاعات جدید در مغز کمک بزرگی بکند.

مطابق بر مطالعات جدید، به احتمال زیاد کلید ثبت دائمی اطلاعات در مغز، پرآموزی (Overlearning) است.

این نتیجه از آزمایشی به دست آمد که در آن افراد مورد بررسی بعد از تسلط کامل به یک تمرین، ۲۰ دقیقه اضافی نیز برای یادگیری همان تمرین وقت صرف کردند. مشاهده شد که این ۲۰ دقیقه زمان اضافه، برای تثبیت کامل اطلاعات وارد شده به مغز حیاتی است.

پا‌فشاری در تمرین -حتی بعد از اینکه احساس کردید دیگر پیشرفت شما متوقف شده- از یادگیری‌های شما محافظت می‌کند.

پروفسور Takeo Watanabe، یکی از مؤلفان این تحقیق، می‌گوید:

«نتایج آزمایش ما نشان می‌دهند که فرآیند Overlearning، حتی برای مدتی خیلی کوتاه، وضعیت یادگیری فعلی شما را از حالتی ناپایدار و تغییر‌پذیر به حالتی فوق‌العاده پایدار و تثبیت‌شده تبدیل می‌کند، در عین حال ذهن را در مقابل یادگیری‌های متعاقب مسدود می‌کند، و حتی ممکن است موجب اختلال در ثبت اطلاعات جدید (اطلاعاتی که پس از دوره Overlearning به مغز داده می‌شود) بشود.»

البته مطالعات قبلی نیز نشان می‌دهند که معمولاً هر‌گونه یادگیری، موجب اختلال در یادگیری‌های متعاقب می‌شود.

برای بهبود روند یادگیری مهارت‌های جدید، مؤلفان تحقیق این ۳ مورد را پیشنهاد می‌دهند:

  • پرآموزی، به سرعت اطلاعات را در ذهن شما تثبیت می‌کند، ولی توجه کنید که پرآموزی یک تمرین خاص، می‌تواند مختل ثبت اطلاعات مشابهی باشد که بلافاصله پس از پرآموزی وارد مغز می‌شوند.
  • سعی کنید از یادگیری چند موضوع به طور هم‌زمان بپرهیزید. فقط بر یک تمرین خاص تمرکز کنید و بعد از پایان یادگیری کمی زمان صرف پرآموزی بکنید.
  • البته می‌توان چندین موضوع مختلف را پشت‌ سر هم یاد گرفت، ولی تا زمانی که بین جلسات یادگیری، چند ساعت به مغزتان استراحت بدهید.

در این مطالعه، به ۱۸۳ شرکت‌کننده آزمایش، تصاویری به منظور یادگیری ارائه شد. آن‌هایی که فرآیند پرآموزی را انجام دادند -بعد از تسلط کامل، به یادگیری ادامه دادند- در ثبت تصاویر در حافظه خود بهتر از بقیه عمل کردند. در عوض در افرادی که پرآموزی را انجام ندادند، احتمال تداخل این اطلاعات با اطلاعات دیگر به شدت بالاتر بود. همچنین، مشاهده شد در مواردی که بین تلاش‌های یادگیری، چندین ساعت فاصله رعایت شد، احتمال اینکه یکی از این فعالیت‌ها موجب ناکارایی در انجام فعالیت دیگر شود، به مراتب کم‌تر بود.

نتیجه‌گیری نهایی پروفسور Watanabe اینگونه بود:

«اگر بخواهید موضوع مهمی را یاد بگیرید، احتمالاً‌ پرآموزی روش خوبی خواهد بود. اگر فرآیند پرآموزی را به درستی انجام دهید، احتمال اینکه اطلاعات حاصل از یادگیری، در ذهن شما ماندگار‌تر باشد، خیلی بیشتر خواهد بود.»

این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience به چاپ رسید (Shibata et al., 2017).

 

 

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید