انتشار این مقاله


خطرات سلامتی مرتبط با چاقی

عبارت چاقی برای شرایطی که وزن فرد در آن به میزان حداقل %۲۰ بیشتر از وزن خود باشد اتلاق می‌شود و شرایط و خطراتی را برای فرد ایجاد میکند. از جمله: بیماری های قلبی و سکته فشار خون بالا دیابت بعضی از انواع سرطان ها بیماری و سنگ کیسه صفرا سخت شدن مفاصل مشکلات تنفسی […]

عبارت چاقی برای شرایطی که وزن فرد در آن به میزان حداقل %۲۰ بیشتر از وزن خود باشد اتلاق می‌شود و شرایط و خطراتی را برای فرد ایجاد میکند. از جمله:

  • بیماری های قلبی و سکته
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بعضی از انواع سرطان ها
  • بیماری و سنگ کیسه صفرا
  • سخت شدن مفاصل
  • مشکلات تنفسی نظیر آپنئای حین خواب( که در آن فرد برای بازه های کوتاهی در حین خواب، نفس نمی‌کشد) و آسم

هر فرد چاقی، لزوما همه ی علائم بالا را نشان نمی‌دهد اما خطر ابتلا به آن‌ها با وجود سابقه خانوادگی افزایش می‌یابد.

همچنین بیشترین خطر چاقی زمانی است که وزن اضافه در حوالی شکم قرار گرفته باشد و اصطلاحا فرد بدنی به فرم سیب داشته باشد. در صورتی که اگر اضافه وزن در اطراف لگن قرار گرفته باشد و اصطلاحا فرم بدنی فرد گلابی باشد، خطر آفرین نیست.

حال به توضیح کامل تری برای هرکدام از خطرات مربوط به چاقی می‌پردازیم:

بیماری های قلبی و سکته

اضافه وزن، احتمال فشار خون و نیز کلسترول بالا را در فرد افزایش می‌دهد که هر دو مورد با بیماری های قلبی در ارتباط هستند.

دیابت نوع دو

بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع دو را افراد چاق یا دارای اضافه وزن تشکیل می‌دهند. فرد می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را با انجام کارهایی نظیر ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و خواب کافی کاهش دهد.

سرطان

سرطان های کولون، سینه، اندومتریوم، کلیه و مری با چاقی در ارتباط اند. همچنین برخی از تحقیقات، وجود ارتباط بین چاقی و سرطان های کیسه صفرا، تخمدان و وانکراس را نیز بیان کرده اند.

بیماری کیسه صفرا

بیماری های کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا در افراد دارای اضافه وزن، به وفور دیده می‌شوند.

باید در نظر داشت که کاهش وزین، به خصوص کاهش وزن های سریع نیز، احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهند. در حالی که کاهش وزن هایی با سرعت کمتر از یک وونددر هفته، این مشکلات را ندارند و احتمال کمتری دارند.

اوستئوآرتریت (سخت شدگی مفاصل)

نوعی بیماری است که به طور معمول مفاصل زانو، کمر و لگن را درگیر می‌کند. در این شرایط، وزن اضافه موجب اعمال فشار بیشتر برروی مفاصل و در نتیجه تخریب سطح غضروفی مفاصل می‌شود.

آپنئای حین خواب

این بیماری تنفسی با چاقی در ارتباط می‌باشد و می‌تواند موجب خر و پف های شدید فرد در طوب خواب و قطع شدن های دوره ای او در حین خواب شود.

آپنئای حین خواب می‌تواند موجب خواب آلودگی در طول روز و افزایش بیماری های قلبی عروقی شود که این شرایط با کاهش وزن، کاهش می‌یابند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید