انتشار این مقاله


کرم ضدآفتاب تاریخ‌مصرف گذشته

در زندگی زمان‌هایی وجود دارد که برای انسان یک سری کارها حیاتی است که آن را انجام بدهد تا خود را در مقابل آسیب‌ها بیمه بکند. برای مثال، یک افسر پلیس باید بداند که جلیقه ضد گلوله‌اش کار می‌کند یا نه و یا اینکه یک غواص باید بداند که تجهیزات تنفسی اش به درستی کار […]

در زندگی زمان‌هایی وجود دارد که برای انسان یک سری کارها حیاتی است که آن را انجام بدهد تا خود را در مقابل آسیب‌ها بیمه بکند. برای مثال، یک افسر پلیس باید بداند که جلیقه ضد گلوله‌اش کار می‌کند یا نه و یا اینکه یک غواص باید بداند که تجهیزات تنفسی اش به درستی کار می‌کند یا خیر.

اما بعضی از مردم بر روی ریسک‌هایی که قابل لمس نیستند خیلی جدی نیستند حتی اگر به مراتب خطرناک‌تر باشد. برای مثال می‌توان به تابش نور خورشید اشاره کرد. مطمئنا هنگامی که برای آفتاب گرفتن به ساحل می‌رویم بر روی پوست خودمان حتما کرم ضد‌آفتاب می‌زنیم و آیا همیشه هنگامی که بیرون می‌رویم از ماده استفاده می‌کنیم یا خیر؟ و آیا از کار کردن کرمی که استفاده می‌کنیم اطمینان داریم؟ اینها سوال‌های مهمی هستند که از خودمان می‌پرسیم. اشعه ماورابنفش خورشید بسیار خطرناک است برای پوست انسان و می‌تواند موجب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست بشود.(که شامل ملانومای بدخیم و تهاجمی می‌شود.) سهل‌‎انگاری در مورد حفاظت از پوست خیلی عاقلانه نیست.

راه‌های مختلفی وجود دارد برای اطمینان از حفاظت حداکثری از پوست هنگامی که از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنیم. در ابتدا، سخاوتمندانه از کرم استفاده بکنیم، و حداقل قبل از اینکه بیرون برویم از کرم‌ها استفاده بکنیم. در گام دوم، مطمئن شویم که کرمی که استفاده می‌کنیم تاریخ‌مصرف گذشته نباشد. ضدآفتاب‌ها هنگامی که از تاریخ‌مصرفشان می‌گذرد از قدرت حفاظتی‌شان کاسته می‌شود و فاکتور حفاظت در مقابل خورشیدشان(SPF) کاسته می‌شود.(منبع:Gibson)

متاسفانه، تایین زمان تاریخ‌مصرف این محصولات به سادگی‌ای که برای دیگر محصولات می‌توان تایین کرد نیست؛ محصولاتی مانند مواد غذایی و دارو‌ها. بر روی بعضی از این کرم‌های تاریخ‌مصرفشان نوشته شده است ولی نه بر روی همه آنها. چرا که این کار، یک مسئله اختیاری است که تولیدکننده می‌تواند انجام بدهد یا ندهد. آنها ادعا می‌نند که محصولاتشان حداقل برای دو الی سه سال تاثیرگذار باقی خواهد ماند.(منبع:CBS News)

این مسئله که مصولات تضمین شده در بازار موجود است کمی کمک کننده است ولی نبود یک تاریخ‌مصرف قطعی به اندازه‌ای موجب ابهام برای خریداران می‌شود. برای اطمینان از تاثیرگذاری ضدآفتاب‌ها راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه آورده شده‌اند:

تاریخ‌مصرف آن را نگاه بکنید. با اینکه درج تاریخ مصرف یک کار اختیاری برای تولیدکنندگان است با این حال برخی از آنها بر این هستند که این اصلاعات را بر  روی محصول خود درج بکنند.
به هیچ وجه از ضدآفتاب‌های سه سال به بالا استفاده نکنید. اگر محصولی که می‌خواهید استفاده بکنید سه سال است که خریداری کرده‌اید و یا اینکه دیگر یادتان نمی‌آید آن را چه موقعی خریده‌اید، آن را دور بیاندازید. برای اطمینان هم یک ضد‌آفتاب دیگر برای جایگزینی آن بخرید و همان زمان بر روی بسته‌بندی‌اش تاریخی که آن را خریدید بنویسید تا بندانید که چه زمانی آن را خریده‌اید.
ضد‌آفتابی که در مکان‌های گرم نگه داشته شده است را زودتر دور بیاندازید. گرما موجب تسریع کاهش تاثیرگذاری ضدآفتاب‌‌ها می‌شود. اگر شما ضد‌آفتاب خود را در خودرو یا کیف همراه خود قرار داده‌اید می‌بایست آن را زودتر دور بیاندازید.
از شر ضدآفتابی که تغییر رنگ، بو، قوام خود را از دست داده خلاص شوید.معمولا این‌ها نشانه‌‌هایی است که نشان می‌دهد که آیا محصول تاثیر خود را از دست داده است یا خیر.
جمعی نخرید. همیشه این یک فکر خوبی هست که یک ضدآفتاب اضافه داشته باشید ولی خریدن زیاد ضد‌آفتاب فکر خوبی نیست چرا که احتمال خراب شدن تعدادی از آنها را بالا می‌برد و موجب اتلاف پول شما می‌شود و همچنین به طبیعت نیز آسیب وارد می‌کند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید