انتشار این مقاله


ویتامین A و تاثیر آن بر آلزایمر

طبق تحقیقات اخیر انجام شده در دانشگاه کلمبیا واکنش‌های بیوشیمیایی که منجر به ایجاد بیماری آلزایمر می‌شوند، می‌توانند در رحم یا بلافاصله بعد تولد شروع شوند. یافته‌های جدید براساس مطالعات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مکمل‌های داده شده به نوزادان با سطوح پایین ویتامین A می‌تواند در کاهش بیماری‌های دژنره کننده […]

طبق تحقیقات اخیر انجام شده در دانشگاه کلمبیا واکنش‌های بیوشیمیایی که منجر به ایجاد بیماری آلزایمر می‌شوند، می‌توانند در رحم یا بلافاصله بعد تولد شروع شوند.

یافته‌های جدید براساس مطالعات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مکمل‌های داده شده به نوزادان با سطوح پایین ویتامین A می‌تواند در کاهش بیماری‌های دژنره کننده بافت مغز موثر باشد.

دکتر Weihang Song؛ پرفسور، روانپزشک و محقق کانادایی در زمینۀ آلزایمر می‌گوید: تحقیقات ما به روشنی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین A در دوران بارداری اثرات مخربی بر توسعۀ مغز دارد و در دراز مدت ابتلا به بیماری آلزایمر را تسهیل می‌کند.

دکتر Song با همکاری دکتر Tingyul Li در بیمارستان کودکان چونک کینگ آزمایشی بر روی موش‌ها مبنی بر اثر کمبود ویتامین A در رحم و مراحل اول رشد جنین انجام دادند. مراحل اولیه رشد دوره بسیار مهمی است که بافت مغز برای کل دوران زندگی برنامه‌ ریزی می‌شود .

محققان دریافتند که حتی کمبود خفیف ویتامین A نیز موجب افزایش تولید بتا آمیلوئید(beta amyloid)، پروتئینی که عامل از بین رفتن سلول‌های عصبی است، می‌شود.

دکتر Song همچنین دریافت که در این موش‌های مدل آلزایمری، کمبود ویتامین A بیش‌تر از افراد بزرگسال بر میزان یادگیری و حافظه تاثیر می‌گذارد؛ حتی موش‌هایی که در رحم دچار کمبود ویتامین A بودند ولی بعد از تولد رژیم غذایی طبیعی دریافت کردند نسبت به موش‌هایی که در رحم مواد مغذی کامل دریافت می‌کردند ولی بعد تولد دچار کمبود ویتامین A بودند، مشکلات بیش‌تری داشتند.

در نتیجه کمبود ویتامین A آثار مخرب خود را در رحم بر روی جنین می‌گذارد. دکتر Song و همکارانش به این نتیجه رسیدند که این آسیب‌ها تا حدودی می‌تواند قابل جبران باشند؛ بدین صورت که موش‌های دچار کمبود ویتامین A بلافاصله بعد تولد مکمل‌های این ویتامین را دریافت کنند. Song افزود: در موارد بسیاری فراهم کردن مکمل‌های غذایی کامل برای موش‌های مدل بیماری آلزایمر می‌تواند سطح تولید بتا آمیلوئید را کاهش دهد و موجب بهبود وضعیت یادگیری و حافظه شود.

این مطالعه که در روزنامۀ Acta Neuropathological منتشر شده است، همچنین شامل شواهدی مبنی بر اثر ویتامین A در انسان‌هاست.

کمبود ویتامین A در بسیاری از مناطق کم درآمد جهان رایج است.

مصرف بیش از حد مواد مغذی نیز می‌تواند مضر باشد. زنان باردار نباید از مکمل‌هایی با درصد بالای ویتامین A استفاده کنند.رژیم غذایی متعادل بهترین روش برای تامین سطح مناسب از مواد مغذی است.

 

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید