انتشار این مقاله


کنترل هوشیاری در مغز انسان

شما اکنون در حال خواندن این مطلب هستید. بله اکنون چشمان شما در حال تبدیل فوتون‌های نوری به ایمپالس‌های عصبی است که از طریق اعصاب بینایی به قشر بینایی خواهند رفت و طی پروسه‌ای در آن‌جا به اطلاعاتی تبدیل می‌شوند که تفکر ما را رقم خواهندزد. ولی هوشیاریِ فعالی که شخصیتتان را می‌سازد متفاوت می‌باشد. اکنون دانشمندان […]

شما اکنون در حال خواندن این مطلب هستید. بله اکنون چشمان شما در حال تبدیل فوتون‌های نوری به ایمپالس‌های عصبی است که از طریق اعصاب بینایی به قشر بینایی خواهند رفت و طی پروسه‌ای در آن‌جا به اطلاعاتی تبدیل می‌شوند که تفکر ما را رقم خواهندزد. ولی هوشیاریِ فعالی که شخصیتتان را می‌سازد متفاوت می‌باشد. اکنون دانشمندان دانشگاه هاروارد فکر می‌کنند محل این هوشیاری را در مغز یافته‌اند.

هوشیاری همیشه با دو موضوع مهم توصیف شده است؛ انگیختگی و آگاهی. تحریک معمولاً به ساقه‌ی مغز مرتبط بوده که قسمت ابتدائی آن است و بیشتر اعمال حیاتی ما را از جمله تنفس و چرخه‌ی خواب و بیداری کنترل می‌کند ولی معین کردن مکانی برای آگاهی به این سادگی‌ها نیست.

این مطالعه برروی ۳۶ بیمار با آسیب‌های مشابه در ساقه‌ی مغز، انجام شده‌است. ۱۲ نفر از آن‌ها در حالت کما بودند. سؤال این بود که چرا این ۱۲ نفر هوشیاریشان را از دست داده‌اند در حالی که ۲۴ نفر از آن‌ها این گونه نشده‌اند. محققان سریعاً روی مکانی به نام rostral dorsolateral pontine tegmentum نقطه‌‌گذاری کردند که ده نفر از آن ۱۲ نفر آسیب‌هایی جدی در این نقطه داشتند؛ درحالی که فقط یک نفر از سایرین در این ناحیه آسیب‌دیدگی نشان می‌داد.

این ناحیه شاید یکی از نواحی درگیر در هوشیاری باشد ولی تنها نیست. پس از این مشاهدات، محققان کانکتوم‌های مغزی بیمارانی که در کما بودند را بررسی کرده و آن‌ها را با افراد سالم مقایسه کردند. این تیم یک جفت از قشر فرونتال را که به ناحیه‌ی نامبرده در ساقه‌ی مغز مرتبط بود یافتند؛ یکی در سمت چپ، ventral، anterior insula دیگری در the pregenual anterior cingulate cortex) pACC). علاوه بر آن تصاویر MRI نیز تأیید کردند که این مسیر عصبی خطا نیست.

درست است که تعداد افراد مورد بررسی کم است ولی این یافته‌ها می‌تواند به درمان‌ افرادی که در کما هستند بینجامد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید