انتشار این مقاله


پدرانی که به تازگی صاحب فرزند شدند نیز ممکن است دچار افسردگی شوند

طبق پژوهشی جدید، پدرانی که صاحب فرزند خواهند شد یا مردانی که  همسرشان، اخیراً نوزادی به‌دنیا آورده، ممکن است دچار افسردگی شوند، همان‌طور که برای زنان نیز این امکان وجود دارد. تیم تحقیق می‌گوید، در سال‌های اخیر، توجه‌ زیادی بر تشخیص و درمان افسردگی مادرانه متمرکز بوده و این درمان، آثار مثبتی بر سلامت مادران و نوزادان […]

طبق پژوهشی جدید، پدرانی که صاحب فرزند خواهند شد یا مردانی که  همسرشان، اخیراً نوزادی به‌دنیا آورده، ممکن است دچار افسردگی شوند، همان‌طور که برای زنان نیز این امکان وجود دارد.

تیم تحقیق می‌گوید، در سال‌های اخیر، توجه‌ زیادی بر تشخیص و درمان افسردگی مادرانه متمرکز بوده و این درمان، آثار مثبتی بر سلامت مادران و نوزادان داشته‌است. محققان اشاره کردند، تشخیص پدرانی که در خطر ابتلا به افسردگی‌ پدرانه هستند نیز می‌تواند برای این مردان و خانواده‌شان سودمند باشد.

پژوهش جدید بر روی پدران- یکی‌ از بزرگ‌ترین پژوهش‌ها بر روی افسردگی پدری، هم پیش از زایمان و هم پس از زایمان – شامل ۳۵۰۰ مرد و بخشی از پروژه ی در حال اجرای “رشد در نیوزیلند” بود. نتایج آن در (۱۵ فوریه)، در مجله‌ی روانپزشکی Jama، منتشر شده‌است.

محققان در مقاله‌ی خود نوشتند، مطالعات قبلی نشان داده‌است که ۲ درصد زنان افسردگی پیش از زایمان یا پس از زایمان را تجربه می‌کنند. این شرایط ممکن است، در نتیجه‌ی تغییرات هورمونی در طول حاملگی یا بعد از آن باشد و یا در اثر عوامل خارجی مثل حاملگی برنامه ریزی نشده، خشونت خانوادگی، یا فقدان حمایت خویشاوندی یا اجتماعی.

Lisa Underwood، عضو تحقیق، در دانشگاه Auckland، در نیوزیلند، که پژوهش را هدایت می‌کرد، گفت:

“در پژوهش جدید، محققان فهمیدند که ۲.۳ درصد مردان در نیوزیلند، افسردگی پیش از زایمان، و ۴.۳ درصد، افسردگی پس از زایمان داشتند. اگر چه این مقدار نسبت به زنان خیلی کمتر است، اما هنوز هم می‌تواند یک پیامد سلامت اجتماعی جدی داشته‌باشد.”

Underwood افزود:

” افسردگی پدرانه می‌تواند به روابط خانوادگی ضربه بزند، طوری که باعث فقر مالی خانواده یا منجر به رشد کمی در یادگیری و فهم کودک شود. با توجه به اینکه سالانه، ۴ میلیون نوزاد در ایالات متحده متولد می‌شوند، در نتیجه این درصد نسبتاً کوچک، تعداد زیادی از مردان را شامل می‌شود و در نتیجه‌ی آن، تعداد زیادی از کودکان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. دوره‌های قبل و بعد از زایمان، دوران حیاتی تاثیر پدران بر سلامت طولانی مدت کودکان است.”

پژوهش جدید، همچنین نشان داد که، افسردگی در پدران، در سراسر جمعیت دیده شده و به طور مشخصی به سن مردان، وضعیت اقتصادی – اجتماعی عمومی، وضعیت زناشویی و یا حاملگی برنامه‌ریزی‌نشده، مرتبط نیست.

افسردگی پیش از زایمان در پدران،‌ مرتبط با تجربه کردن فشار عصبی، یا نبود سلامت کافی، در دوران حاملگی است. افسردگی پدری پس از زایمان،‌ مرتبط با فشار عصبی، ‌نبود سلامت کافی، ارتباط نداشتن با مادر، از دست‌ دادن شغل و یا داشتن یک سابقه‌ی پزشکی از افسردگی است.

همچنین Underwood گفت که امیدوار است، پزشکان یاد بگیرند تا  عواملی را که منجر به افسردگی می‌شوند، بیابند، نشانه‌های افسردگی را تشخیص دهند و راه‌هایی را برای درمان پدران پیشنهاد دهند، همان‌طور که این کار را به طور روز افزون برای مادران انجام می‌دهند.

پدران، همانند مادران، تاثیر چشم‌گیری بر رشد کودکان دارند. سلامت ذهنی هر دو والد، بر رابطه‌ی آنها، بار آوردن فرزند و درگیر بودن آنها با فرزندان تاثیر گذار است. بنابراین، این یک موضوع حیاتی است که در آینده‌ی نزدیک، نشانه‌های بیماری ذهنی در بین پدران و مادران را تشخیص دهیم و درمان کنیم.

فاطمه قسمتی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید