انتشار این مقاله


سوالی ساده برای شناسایی یک فرد خود‌شیفته

مطالعه‌ای انجام گرفته بر روی بیش از ۲۲۰۰ نفر، نشان داد که فقط این یک سوال، برای شناسایی یک خودشیفته واقعی کافی است. افراد خودشیفته (Narcissist) در نگاه اول اعتماد‌به‌نفس زیادی دارند، حس شوخ‌طبعی خوبی دارند و مدل موهایشان هم مد روز است! ولی خیلی طول نمی‌کشد تا متوجه شوید که معاشرت با این افراد، چه‌قدر برای شما سخت و […]

مطالعه‌ای انجام گرفته بر روی بیش از ۲۲۰۰ نفر، نشان داد که فقط این یک سوال، برای شناسایی یک خودشیفته واقعی کافی است.

افراد خودشیفته (Narcissist) در نگاه اول اعتماد‌به‌نفس زیادی دارند، حس شوخ‌طبعی خوبی دارند و مدل موهایشان هم مد روز است! ولی خیلی طول نمی‌کشد تا متوجه شوید که معاشرت با این افراد، چه‌قدر برای شما سخت و دردناک است. پس چگونه می‌توانیم قبل از این‌که با کسی رابطه دوستانه عمیق برقرار کنیم، بفهمیم که آیا او Narcissist است یا نه؟ پاسخ ساده است: مستقیم از خودشان بپرسیم.

تا کنون، روان‌شناسان از پرسش‌نامه‌ای دارای ۴۰ سوال، برای شناسایی Narcissism استفاده می‌کردند، با نام Narcissistic Personality Inventory (فهرست شخصیت نارسیسیست). ولی مطالعه‌ای جدید، روشی پیشنهاد می‌کند که می‌تواند با دقت تقریباً برابر، احتمال خودشیفته بودن یک نفر را تخمین بزند، و فقط با یک سوال. این بررسی بر روی ۲۲۰۰ نفر از سنین متفاوت انجام گرفت و از شرکت‌کنندگان تنها یک سوال پرسیده شد:

«شما تا چه حد با این جمله موافق هستید:‌ «من یک Narcissist هستم.» (دقت کنید که منظور از واژه “Narcissist” هر یک از موارد “خودخواه”، “خودپسند” و “مغرور” است.)»

شرکت‌کنندگان به خود از ۱ تا ۷ امتیاز دادند، ۱ به معنی «کاملاً در مورد من صادق است» و ۷ به معنی «اصلاً در مورد من صادق نیست». نتایج آزمایش، خیلی به نتایج تست‌های دیگری که دارای سوالات بیشتر و دقیق‌تر هستند، نزدیک بود. احتمالاً دلیل این نزدیکی نتایج، ذات و طبیعت خودشیفتگی است. Brad Bushman، مؤلف ارشد این مطالعه، می‌گوید:

«افرادی که به طور داوطلبانه اقرار می‌کنند که خودشیفته هستند، احتمالاً واقعاً‌ خودشیفته‌ هستند.

دلیلش این است که این افراد، به خودشیفتگی خود افتخار می‌کنند. آن‌ها خودشیفتگی را صفتی ناپسند نمی‌دانند و واقعاً باور دارند که از دیگران برترند، در نتیجه آشکارا به آن اقرار می‌کنند.»

مشکالات مرتبط با Narcissism

در حالی که ممکن است افراد Narcissit در ابتدا جذاب به نظر برسند، شخصیت آن‌ها در بلند‌مدت برای دیگران سمی است، چون این افراد هیچ ارزشی برای احساسات دیگران قائل نیستند. Bushman در ادامه می‌گوید:

«به طور کلی، Narcissism هم برای افراد و هم برای جامعه مشکل‌زا است.

واضح است که از دیدگاه فردی، افرادی که در نظر خود بی‌عیب و نقص هستند، هیچ تلاشی برای اصلاح خود نخواهند‌ کرد، و از دیدگاه اجتماعی نیز کسی که فقط به منافع خودش فکر می‌کند، هیچ کمکی به دیگران نخواهند کرد.»

می‌توانید همین الآن این سوال را از افراد اطرافتان بپرسید. شگفت‌زده می‌شوید که چه تعداد زیادی به خودشیفتگی اقرار می‌کنند.

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید