انتشار این مقاله


افزایش خطر نارسایی قلبی در پره‌اکلامپسی بارداری

پره‌اکلامپسی نوعی اختلال فشارخون طی بارداری می‌باشد. طبق مطالعه جدید، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در مادران مبتلا به پره‌اکلامپسی بارداری بالاتر است. پره‌اکلامپسی و اکلامپسی با تاثیر بر جریان خون جنین، احتمالا می‌توانند اختلالات مادرزادی ایجاد کنند. در پره‌اکلامپسی فشارخون مادر بالا بوده که به نوبه خود در صورت تبدیل شدن به اکلامپسی (با […]

پره‌اکلامپسی نوعی اختلال فشارخون طی بارداری می‌باشد. طبق مطالعه جدید، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در مادران مبتلا به پره‌اکلامپسی بارداری بالاتر است.

پره‌اکلامپسی و اکلامپسی با تاثیر بر جریان خون جنین، احتمالا می‌توانند اختلالات مادرزادی ایجاد کنند. در پره‌اکلامپسی فشارخون مادر بالا بوده که به نوبه خود در صورت تبدیل شدن به اکلامپسی (با شروع تشنج و حتی کما) می‌تواند سلامت مادر را به خطر اندازد.

طبق آمار جهانی، پره‌اکلامپسی تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد بارداری‌ها را درگیر می‌کند و در کشورهای در حال توسعه، عامل ۴۰ تا ۶۰ درصد مرگ‌های مادرزادی است.

فشارخون بالا، بیماری‌های کلیوی، چاقی و چندقلویی از عوامل خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی هستند. همچنین شیوع آن در زنان مبتلا به سایر بیماری‌ها همچون دیابت، آرتریت روماتوئید، کیست تخمدان و … بالاتر است.

طبق مطالعه جدید، پره‌اکلامپسی احتمالا به صورت قابل توجهی خطر بیماری‌های قلبی را در مادر افزایش می‌دهد.

پره‌اکلامپسی خطر نارسایی قلبی را چهار برابر افزایش می‌دهد

مطالعه توسط تیمی از محققان دانشگاه کیلی انگلستان انجام شده و یافته‌های آن در مجله گردش خون، بخش کیفیت و نتایج قلب و عروق، منتشر شده است.

این مطالعه به سرپرستی دکتر Pensee Wu، استاد زنان و زایمان دانشگاه کیلی و مشاور افتخاری بارداری و فوق‌تخصص پزشکی مادری-جنینی دانشگاه و بیمارستان میدلنز (NHS)، انجام شده است.

قبلا پژوهشی به سرپرستی دکتر وو در زمینه بیومارکرهای پره‌اکلامپسی و ارتباط آن با شرایط و خطرات سلامت انجام شده بود. این مطالعه که در سال گذشته منتشر شد، در رابطه با ارتباط میان پره‌اکلامپسی و دیابت گزارش می‌داد؛ اینکه احتمالا پره‌اکلامپسی خطر ابتلا مادر به دیابت در سال‌های بعد زندگی را دوبرابر می‌کند.

پژوهش حاضر شامل متاآنالیز ۲۲ مطالعه موجود  با بیش از ۶.۵ میلیون زن شرکت‌کننده بوده که از ارتباط میان پره‌اکلامپسی و نارسایی قلبی گزارش می‌دهد.

برمبنای این پژوهش، خطر ابتلا به نارسایی قلبی در طول ادامه زندگی در زنانی که پره‌اکلامپسی بارداری تجربه کرده‌اند، چهاربرابر است. علاوه بر این، احتمال سایر بیماری‌های قلبی،مرگ در اثر عارضه قلبی و سکته مغزی در این افراد دوبرابر می‌باشد.

به توصیه نویسندگان، پزشکان بایستی مادران را از این خطرات و چگونگی پیشگیری از این بیماری‌های احتمالی آگاه کنند.

دکتر وو بیان می‌کند:

“پزشکان بایستی از اهمیت آموزش به زنان در رابطه با افزایش خطرات قلبی عروقی و مزایای تغییر شیوه زندگی از جمله فعالیت فیزیکی و عدم استعمال دخانیات آگاه شوند. امیدوارم این پژوهش باعث افزایش آگاهی پزشکان بیمارستان در مورد  توصیه هایشان به زنان باردار مبتلا به پره‌اکلامپسی شود.”

بالاترین خطر قلبی در ۱۰ سال اول پس از بارداری پره‌اکلامپسی

دکتر وو اضافه می‌کند:

“پژوهش نشان می‌دهد بالاترین خطر در طول ۱۰ سال پس از حاملگی پره‌اکلامپسی است. بنابراین، ارزیابی زنان در این دوره از نظر عوامل خطر قلبی عروقی از جمله فشارخون بالا، کلسترول بالا و چاقی ضروری است. خطرات بیماری کرونری، نارسایی و سکته مغزی از یکسال اول پس از زایمان افزایش داشته و در ۱۰ سال اول بیشترین میزان را داراست.”

خطر دیابت دوبرابری در مطالعه قبلی دکتر وو، اشاره به این خطر از اولین سال پس از زایمان تا بیش از ۱۰ سال داشت؛ ایم مورد نیز تاکید بیشتری بر ارزیابی زنان در این دوره می‌باشد.

دکتر Randula Haththotuwa از همکاران این مطالعه، می‌گوید:

“این پژوهش در عمل در جهت ارزیابی و مراقبت مادام‌العمر از زنانی که تجربه بارداری پره‌اکلامپسی داشته‌اند، بسیار مهم است.”

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید