انتشار این مقاله


درمان تومورهای بدخیم مغزی

طبق مطالعه‌ای جدید امیدهایی تازه برای درمان تومورهای مغزی کودکان DIPG (انتشار ذاتی پونتین گلیوم) ایجاد شده‌است. پروفسور  Kristian Helin، مدیر مرکز تحقیقات نوآوری و زیست فناوری، می‌گوید: “DIPG (انتشار ذاتی گلیوم پونتین) یک بیماری وحشتناک است و شانس زنده ماندن در آن بسیار پایین است. قبل از شناسایی درمان این بیماری، نیاز به درک مکانیسم‌های […]

طبق مطالعه‌ای جدید امیدهایی تازه برای درمان تومورهای مغزی کودکان DIPG (انتشار ذاتی پونتین گلیوم) ایجاد شده‌است.

پروفسور  Kristian Helin، مدیر مرکز تحقیقات نوآوری و زیست فناوری، می‌گوید:

“DIPG (انتشار ذاتی گلیوم پونتین) یک بیماری وحشتناک است و شانس زنده ماندن در آن بسیار پایین است. قبل از شناسایی درمان این بیماری، نیاز به درک مکانیسم‌های زیر بنایی در شکل گیری و رشد تومور، داریم. هم‌اکنون یک قدم بزرگ در این زمینه برداشته‌ایم و ایده‌هایی برای درمان‌های احتمالی نیز داریم.”

امیدهایی برای آزمایش‌های بالینی در آینده نزدیک

تومورهای DIPG نوعی سرطان است که جهش در پروتئین‌های هیستون رخ داده‌است. یکی از این پروتئین‌ها H3K27M است که می تواند علت تومور بدخیم مغزی باشد. به منظور شناسایی مکانیسم‌های خاص، محققان یک مدل خاصی از موش را با تغییرات ژنتیکی مشابه، ایجاد کردند که به آن‌ها امکان یک درک کلی از رفتار تومور و درمان‌های احتمالی می‌دهد.

 Kristian Helin می‌گوید:

“ما روشی برای درمان این نوع تومور شناسایی کرده‌ایم. ماده‌ای را می‌شناسیم که در حال حاضر برای نوع دیگر تومورها عرضه آزمایشی دارد. این ماده یک مهار کننده برای پروتئین EZH2 است. ما مهارکننده را روی موش‌ها و همچنین روی سلول‌های نمونه بافتی انسان ازمایش کردیم و شاهد اثر بخشی مهارکننده در هر دو مورد بودیم. گام بعدی در این زمینه جمع آوری داده‌های پیش بالینی به برای شروع آزمایش‌های بالینی خواهد بود.”

این تیم تحقیقاتی، از جمله نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر Faizaan Mohammad، در حال حاضر با همکاری یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی که در حال آزمایش این مهار کننده، در فاز سوم آزمایش روی سلول‌های لنفوسیت B است.

محققان امیدوارند که سال آینده برای جمع آوری داده‌های پیش بالینی کافی باشد تا سپس آزمایش‌های بالینی را آغاز کنند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید