انتشار این مقاله


صفت مثبتی که در افراد خجالتی دیده می‌شود

به نظر می‌رسد که خجالتی و کم‌رو بودن، چیزی نیست که به خاطر آن از خودتان خجالت بکشید! این تحقیق جدید نشان می‌دهد که افرادی که خیلی راحت خجالت‌زده می‌شوند، معمولاً افراد قابل‌اعتماد‌تری هستند. علاوه بر این، افراد خجالتی، معمولاً در روابط زنا‌شویی خود نسبت به همسرانشان وفادار‌تر هستند. پس خجالتی بودن می‌تواند نشانه‌ی با‌وفایی نیز باشد. دکتر […]

به نظر می‌رسد که خجالتی و کم‌رو بودن، چیزی نیست که به خاطر آن از خودتان خجالت بکشید!

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که افرادی که خیلی راحت خجالت‌زده می‌شوند، معمولاً افراد قابل‌اعتماد‌تری هستند. علاوه بر این، افراد خجالتی، معمولاً در روابط زنا‌شویی خود نسبت به همسرانشان وفادار‌تر هستند. پس خجالتی بودن می‌تواند نشانه‌ی با‌وفایی نیز باشد.
دکتر Robb Willer، یکی از مؤلفان این تحقیق که در نشریه Journal of Personality and Social Psychology به چاپ رسید، می‌گوید:

«کم‌رویی یک علامت عاطفی است که به شما نشان می‌دهد که فرد مقابل، می‌تواند قابل‌اعتماد باشد. این صفت یکی از عوامل استحکام‌بخش روابط اجتماعی است که موجب ترویج اعتماد متقابل و همکاری در بین افراد می‌شود»

پس این‌طور به نظر می‌رسد که خجالتی بودن، حالت نا‌پسندی نیست و نباید فکر کنید که اگر کم‌رو هستید، حتماً دچار نوعی اختلال هستید. دکتر Matthew Feinberg، مؤلف ارشد این مقاله، می‌گوید:

«خجالتی بودن تا مقداری معین، بیان‌گر داشتن استاندارد‌های اخلاقی بالاست.
داده‌های ما نشان می‌دهند که کم‌رو بودن، چیز بدی نیست، و سعی برای ترک این صفت، درست نیست.»


بیشتر بخوانید:


البته منظور ما، میزانی متوسط از خجالتی بودن است، نه مقدار شدید آن که باعث بروز خدشه در روابط اجتماعی فرد، و ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Disorder) بشود. نشانه‌هایی ظاهری که یک فرد خجالت‌زده (Embarrassed) بروز می‌دهد، به این شرح است:

  • معمولاً سرشان را پایین می‌اندازند
  • در حالی که بخشی از صورتشان را با دست خود پوشانده‌اند
  • و معمولاً صورتی منقبض و سرخ، و پوزخندی ملایم به صورت دارند

در مقابل، افرادی که شرم و ننگ احساس می‌کنند (Ashamed)، معمولاً تمام صورت خود را می‌پوشانند.

اتفاقات خجالت‌آور

در طی آزمایش، حالات چهره و بدن ۶۰ داوطلب، در حالی که در مورد تجارب خجالت‌آوری که داشته‌اند، صحبت می‌کردند، فیلم‌برداری شد. این تجارب و لحظات خجالت‌آور شامل موارد زیر بود:

  • صدای نفخ شکم در مکان‌های عمومی
  • گمان اشتباه باردار بودن در مورد یک خانم چاق
  • پول دادن به یک فرد نامرتبی که گدا نبوده

سپس میزان خجالت‌زدگی افراد در ویدیو‌ها، مورد سنجش قرار گرفت. در مرحله بعد از داوطلب‌ها خواسته شد که یک بازی انجام دهند که میزان سخاوتمندی آنان را نشان می‌داد. مقایسه نتایج این ۲ تست نشان داد که همان‌طور که انتظار می‌رفت، افرادی که خیلی زود خجالت‌زده می‌شوند، معمولاً سخاوتمند‌تر هستند.
در تست نهایی، از یک بازیگر خواسته شد که برای داوطلبان یک داستان خیالی از موفقیت در یک امتحان تعریف کند، و از داوطلبان خواسته شد در مورد او قضاوت کنند، در حالی که نمی‌دانستند که او یک بازیگر است.
برای تعدادی از داوطلبان ویرایشی از داستان پخش شد که بازیگر با خجالت‌ در مورد موفقیت خود حرف می‌زد، و برای تعدادی دیگر ویرایشی از همان داستان پخش شد که فرد با غرور در مورد موفقیت خود حرف می‌زد.
در پایان دیده شد که شرکت‌کنندگان، بیشتر زمانی به او اعتماد می‌کردند که با حالت خجالت داستان را تعریف می‌کرد.

دکتر Feinberg در جمع‌بندی نتایج می‌گوید:

«تمایل دیگران به برقراری ارتباط عمیق با آن‌ها بیشتر است و راحت‌تر به آن‌ها اعتماد می‌کنند.»

 

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید