انتشار این مقاله


فشار خون بالا، مشکل جهان امروز!

Adam Bress استادیار سلامت جمعیت دانشگاه یوتا و همکارانش از موسسات سراسر کشور بر اساس نقطه عطف فشار خون سیستولیک در آزمایش‌های مداخله‌ای(SPRINT)، دریافتند که کاهش فشار خون به کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه در مقایسه با ۱۴۰ میلیمتر جیوه، کاهش حمله قلبی، سکته و مرگ در افرادی که در معرض ریسک بالا بودند را […]

Adam Bress استادیار سلامت جمعیت دانشگاه یوتا و همکارانش از موسسات سراسر کشور بر اساس نقطه عطف فشار خون سیستولیک در آزمایش‌های مداخله‌ای(SPRINT)، دریافتند که کاهش فشار خون به کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه در مقایسه با ۱۴۰ میلیمتر جیوه، کاهش حمله قلبی، سکته و مرگ در افرادی که در معرض ریسک بالا بودند را به دنبال داشت. هم‌اکنون تعداد زیادی زندگی را با درمان فشرده بر اساس SPRINT می‌توان نجات داد.

تیم دانشگاه یوتا به رهبری محققان سازمان ملی سنجش بهداشت و تغذیه از داده‌های ارائه شده توسط مرکز ملی آمار سلامت از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ استفاده کردند. با استفاده از علم بررسی بر روی حدود ۲۰۰۰ مرد و زن که معیارهای واجد شرایط برای  SPRINT را داشتند مشخص شد با این روش می‌توان هر ساله ۱۰۷،۵۰۰ زندگی را نجات داد.

علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده بیماری‌های قلبی است. در چند دهه گذشته، پزشکان معمولا برای نگه‌داشتن فشار خون بیماران کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه، تلاش می‌کردند. SPRINT آن‌ها را به این نتیجه رساند که با کنترل پیوسته فشار خون می‌توان مرگ و میر را ۲۷ درصد کاهش داد.

نویسنده ارشد این مطالعه Richard Cooper، استاد و رئیس علوم بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه لویولا، که با Bress همکاری کرده؛ می‌گوید:

“احتمال ابتلا به فشار خون بالا در ایالات متحده حدود ۸۰ درصد است و مدیریت بهینه یکی از مهم‌ترین سهم‌های از مراقبت‌های پزشکی برای بقای بیمار است. بنابراین ما باید درک کنیم که پیشرفت‌های کوچک در مدیریت فردی می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سلامت مردم داشته‌باشد.”

Bress افزود:

“برای رسیدن به فشار خون ۱۲۰ میلی متر جیوه یا کمتر، به احتمال زیاد افراد نیاز به سه یا چهار دارو به جای دو دارو برای فشار خون هدف بالاتر؛ داشته‌باشند. آن‌ها به احتمال زیاد نیز ارائه مراقبت‌های بهداشتی و تست‌های آزمایشگاهی بیشتری خواهند داشت که هزینه‌های اضافی را در کوتاه مدت، علاوه بر هزینه‌های کلی فشار خون بالا در ایالات متحده؛ نیاز دارد.”

در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون آمریکایی به فشار خون بالا مبتلا هستند(یک سوم جمعیت) و هزینه درمان فشار خون بالا در حدود ۸۰ میلیارد $ در سال است. داروهای پزشکان در دسترس، ایمن، موثر و ارزان هستند که در بعضی از افراد عوارض جانبی مانند خستگی، سرفه و تورم پایین پا را به دنبال دارند.

 اطلاعات درباره روش SPRINT که فشار خون را شدیدا تنظیم می‌کند و کاهش مرگ و میر را به دنبال دارد، به صورت آنلاین در ۱۳ فوریه در مجله، Circulation منتشر شده‌است.

البته برخی نگرانی‌ها در مورد کاهش شدید فشار خون همچنان باقی مانده و تجزیه و تحلیل این نگرانی‌ها این احتمال را ایجاد کرده‌است که داروهای فشار خون اضافی به کمتر از ۱۲۰؛ خطر ابتلا به فشار خون پایین، غش و آسیب حاد کلیه را به دنبال داشته‌باشد. در حال حاضر، دانشمندان در حال بررسی این موارد هستند تا بدانند موارد گفته‌شده از عوارض این درمان هستند یا خیر.

تحقیقات بیشتری نیز در این زمینه در جریان است که بیشترین فایده پروتکل SPRINT مربوط به چه کسانی است؛ یک گروه سنی خاص؟ یا کسی که دیابت ندارد؟ …

Bress می‌گوید:

“اگرچه برای چگونگی اجرای پروتکل کاهش فشار خون یک علامت سوال باقی مانده‌است. اما نباید اجرای آن را به تاخیر انداخت. چیزی که من از آن می‌ترسم این است که اگر پیاده سازی آن ۱۰ سال طول بکشد، ما منافع بالقوه آن در سلامت عمومی را درک نکنیم، علاوه بر این در طول این زمان نیز ما می‌توانیم تعداد زیادی از مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کاهش دهیم.”

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید