انتشار این مقاله


چگونه به تصمیم‌هایی که می‌گیرید، پایبند بمانید

چه تصمیمی باشد که قصد دارید در سال جدید اتخاد کنید و چه تصمیمی باشد که در هر زمان دیگر می‌گیرید، پایبند به آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. پژوهشی که در این زمینه انجام شده‌است نشان می‌دهد ۲۴% از افرادی که تصمیم می‌گیرند در سال جدید تغییراتی را در زندگی خود اعمال کنند، تا ۱ […]

چه تصمیمی باشد که قصد دارید در سال جدید اتخاد کنید و چه تصمیمی باشد که در هر زمان دیگر می‌گیرید، پایبند به آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

پژوهشی که در این زمینه انجام شده‌است نشان می‌دهد ۲۴% از افرادی که تصمیم می‌گیرند در سال جدید تغییراتی را در زندگی خود اعمال کنند، تا ۱ ماه بعد و نیمی از آن‌ها، تا ۶ ماه بعد از آن، از تصمیم خود بازمی‌گردند.
خوشبختانه، کنار گذاشتن این شیوه غیرممکن نیست؛ بهترین راه نیز، منصرف شدن از مفهوم فوق‌العاده بودن و تنها تلاش کردن برای بهتر شدن است.

کمال‌گرایی، مانع پایبند ماندن به بسیاری از تصمیمات می‌شود و چیزی شبیه موارد زیر است:

  • من با خوردن یک کلوچه، رژیم خود را شکسته‌ام. پس اهمیتی ندارد اگر یک بشقاب کامل کلوچه بخورم.
  • من زمان کافی برای انجام دادن مدیتیشن، تا حدی که میخواهم ندارم؛ پس به طور کلی آن را کنار می‌گذارم.
  • من توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین باشگاه را ندارم؛ پس اصلا نمی‌توانم ورزش ‌کنم.

این ذهنیت، همه یا هبچ نام دارد و مانع اصلی پیشرفت در بسیاری از موارد است. تنها چاره‌ی افراد کمال‌گرا، تسلیم نشدن است! در واقع، به راحتی تسلیم شدن یکی از بارزترین مشخصه‌های افراد کمال‌گرا است.
بهتر از کامل باشید؛ بهتر بودن از کامل نیز به معنای تمرکز کامل روی هدف و دلیل خواستن آن، سپس برداشتن قدم‌های کوچک برای رسیدن به آن است.


مقاله‌ی مرتبط: هفت عادت بد که مانع از موفقیت شما می‌شوند


در ادامه، ۵ راه برای پایبند ماندن بر تغییرات و بهتر از کامل بودن معرفی شده‌اند.

۱- روی چرایی هدفتان متمرکز بمانید

به طور مکرر، افرادی که تصمیم به تغییر می‌گیرند، تدریجاً بر مواردی که در مورد آن دوست ندارند، متمرکز می‌شوند. راه‌حل این است که تمرین کنید چرا از ابتدا تصمیم به تغییر گرفته‌اید. برای مثال، هر روز در باشگاه دویدن کار دشواری است که ممکن است به آن علاقه نداشته باشید باید به این‌که چرا از ابتدا، تصمیم گرفته‌اید که به باشگاه بروید، متمرکز شوید. مزایای آن چیست؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر از تصمیمتان بازگردید؟
بنابراین، روی ارزش‌هایی که تصمیمتان برای شما دارد را فراموش نکنید.

۲- شکست یا تجربه؟!

افراد معمولاً با دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از عدم موفقیت، کنار می‌کشند و به راه سابق خود بازمی‌گردند. بدون در نظر این‌که شاید با اعمال تغییراتی کوچک در جزئیات تصمیم یا روشی که برای رسیدن به آن اتخاد کرده‌اند، بتوانند به هدف خود دست یابند. درصورتی که با تغییر شیوه‌ی نگرش و رسیدن به دیدگاه جایگزینی تجربه به جای شکست، هدف شما آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، غیرقابل دسترسی نیست.


مقاله‌ی مرتبط: اساس موفقیت؛ شیوه‌ی تفکر


۳- قدم‌های کوچک اما ارزشمند!

بسیاری از ما، اهداف خود را بسیار بزرگ انتخاب می‌کنیم؛ برای مثال هرگز دیگر شیرینی نمی‌خورم، با همسرم هرگز دعوا نمی‌کنم یا تا آخر ماه، میزان قابل توجهی وزن کم می‌کنم.
باید بدانید هیچ روش آسانی برای رسیدن به اهداف بزرگ وجود ندارد؛ باید بپذیرید قدم‌های کوچک فراوانی هستند که باید بردارید و در صورتی که فکر می‌کنید شکست خورده‌اید، مورد شماره‌ی دو را مجدداً بخوانید.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۲ ویژگی افراد دارای تیپ شخصیتی A


۴- برنامه‌ریزی کنید

قطعاً اگر تصیم گرفته‌اید استرس خود را کاهش دهید عالی است! اما چگونه می‌خواهید این‌کار را انجام دهید؟ را حل شما، پیدا کردن قدم‌هایی عملی و سپس، اتخاد یک برنامه برای انجام دادن هریک از آن‌ها است.


مقاله‌ی مرتبط: چرا وقت زیادی را تلف می‌کنم؟


۵- یک شریک برای خود انتخاب کنید

فرد مسئولیت پذیری برای همراهی شما در تصمیمتان پیدا کنید؛ این فرد می‌تواند همسر، دوست و یا مربی شما باشد. این عامل می‌تواند پایبندی شما را به تصمیمتان چند برابر کند و هم‌چنین، حمایت عاطفی که به‌دنبال آن هستید نیز تأمین کند.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ مزیت شگفت‌آور دوستی بر سلامتی شما!


 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *