انتشار این مقاله


آیا نشستن‌های طولانی مدت موجب مرگ می شود؟

بر اساس تحقیقات جدیدی که در نروژ انجام شده است، مشخص شده که یک ساعت ورزش کردن  در روز برای مقابله با اثرات مضر نشستن به مدت طولانی کافی به نظر می‌رسد. نتایج نشان می‌دهد افرادی که در روز بیش از ۸ ساعت در حالت نشسته قرار دارند و در عین حال ۶۰ الی ۷۵ دقیقه […]

بر اساس تحقیقات جدیدی که در نروژ انجام شده است، مشخص شده که یک ساعت ورزش کردن  در روز برای مقابله با اثرات مضر نشستن به مدت طولانی کافی به نظر می‌رسد.

نتایج نشان می‌دهد افرادی که در روز بیش از ۸ ساعت در حالت نشسته قرار دارند و در عین حال ۶۰ الی ۷۵ دقیقه در روز ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از ۴ در حالت نشسته قرار دارند و فعالیّت بدنی بالایی نیز دارند، بیش تر درمعرض خطر مرگ زودرس نیستند.

در مقابل افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند و در روز بیش از ۸ ساعت نشسته و در عین حال کمتر از ۵ دقیقه ورزش می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر از ۴ ساعت در روز می‌نشستند و بیش از یک ساعت فعالیت بدنی داشتند؛ احتمال مرگ‌شان در طول مدت مطالعه ۵۹% بیش‌تر بود. نگرانی‌های زیادی درباره‌ی خطرات روز افزون ناشی از سبک زندگی کم‌تحرک امروزی وجود دارد.man-running

مطالعات زیادی ارتباطاتی بین نشستن به مدت طولانی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان، دیابت و بیماری های قلبی و نیز مرگ زودرس یافته‌اند. اما هنوز این موضوع که انجام سطح مشخصی از از فعالیت های بدنی در حالی که فرد نشسته است، می تواند این ریسک را کاهش دهد، کاملا روشن نیست. در مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفت، محققان اطلاعات حاصل از ۱۶ آزمایش که بر روی بیش از ۱ میلیون نفر از کشور های کانادا، آمریکا، استرالیا، اسپانیا، دانمارک، نروژ، انگلستان و ژاپن صورت گرفت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تمام افراد شرکت کننده در سلامت کامل بودند. افراد بررسی شده اغلب بیش از ۴۵ سال داشتند و به مدت ۲ الی ۱۸ سال وضعیت آن‌ها رصد شد. (۸۶۴۰۰ نفر آن ها در حین مطالعه به علل گوناگون درگذشتند.)

محققان به‌دنبال این مطالعات ارتباطی قوی و محکم بین نشستن به مدت طولانی و افزایش خطر مرگ زودرس یافتند. اما در عین حال افرادی که سطوح بالا‌تری از فعالیت بدنی داشتند، این خطر در آن ها کاهش می‌یافت یا به طور کلی از بین می‌رفت.

برای مثال افرادی که در روز ۸ ساعت یا بیش تر می‌نشینند اما ۲۵ الی ۳۵ دقیقه در روز ورزش می کنند،۳۰% بیش‌تر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند. (در مقایسه با ۵۹% افزایش خطر برای کسانی که کمتر از ۵ دقیقه در روز ورزش می‌کنند.)

دکتر ادوارد لاکوفسکی، از مدیران کلینیک ورزشی مرکز پزشکی مینه سوتا، شما می توانید اثرات مضر نشستن به مدت طولانی را با ورزش کردن به حداقل برسانید. بر این اساس می‌توان ورزش را به عنوان درمانی برای افرادی که شغل‌هایی دارند که مستلزم نشستن به مدت‌های طولانی است در نظر گرفت. اما مردم همچنان باید سعی کنند، زمان‌های نشستن خود را تا حد امکان کاهش دهند. حرکت بیشتر تضمین کننده‌ی سلامتی ما خواهدبود.

این مطالعه همچنین نشان داد که تماشای تلویزیون با فرم آسیب‌رسان و مضری از نشستن همراه است. افرادی که در روز ۳ ساعت یا بیش تر تلویزیون تماشا می‌کنند، بیش تر در معرض خطر مرگ زودرس هستند. مگر در افرادی که ۶۰ الی ۷۵ دقیقه را در روز به ورزش اختصاص می‌دادند.Caucasian watching television on sofa با این حال حتی برای افراد گروه فوق نیز تماشای تلویزیون بیش از ۵ ساعت در روز با افزایش خطر مرگ زودرس همراه بود.

بر اساس گفته‌های محققان این امکان وجود دارد که تماشای تلویزیون خطرناک‌تر از نشستن صرف باشد. به این دلیل که تماشای تلویزیون اغلب با خوردن تنقلاتی همراه است؛ همچنین تبلیغات مواد غذایی نیز در تغییر رفتار های غذایی افراد مؤثرند.

در این مطالعه افراد سالم شرکت داشتند، از این رو به نظر نمی‌رسد که بیماری علت سبک زندگی کم‌تحرک افراد بوده باشد. با این حال این تحقیق تاثیر بیماری ها را در نتایج کاملاً رد نمی‌کند.

منبع:LiveScience

 

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *