انتشار این مقاله


۷ غذای عالی برای مقابله با رفلاکس اسید معده

فقط گفتن این که فلان غذاها را نخورید زیاد جالب به نظر نمی‌آید. آیا غذایی هم وجود دارد که برای مقابله با این اسید معده سودمند باشد؟

غذاهای ادویه‌دار، سرخ‌کرده، سس کچاپ و کافئین. اگر از رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به مری و سوزش معده) رنج می‌برید، احتمالاً درباره‌ی غذاهای نامبرده چیزی شنیده‌اید و اینکه نباید از آن‌ها استفاده بکنید. با این حال فقط گفتن این که این‌ها را نخورید زیاد جالب به نظر نمی‌آید. آیا غذایی هم وجود دارد که برای مقابله با این عارضه سودمند باشد؟

درست مانند غذاهایی که می‌توانند موجب برانگیخته شدن رفلاکس شوند، غذاهایی هم هستند که می‌توانند با التهاب مبارزه نمایند، ناراحتی اسید را برطرف کنند و معده را با لایه‌ای محافظ بپوشانند. در ادامه به ۷ ماده‌ی غذایی که می‌توانند چنین کاری برای شما انجام دهند اشاره می‌کنیم.


مقاله مرتبط: بیماری‌های شایع گوارشی؛ شاید مشکل خود را پیدا کردید


زنجبیل


شاید قبلاً هنگام دل‌درد به شما توصیه شده باشد از زنجبیل استفاده کنید اما به نظر می‌رسد خواص ضدالتهاب آن می‌تواند برای آرام کردن رفلاکس اسید هم مناسب باشد. سعی کنید با تکه‌هایی از زنجبیل چای درست کنید. به یاد داشته باشید که شکر و نوشیدنی‌های گازدار هر دو رفلاکس اسید را تشدید می‌کنند، پس آن‌ها را با زنجبیل مخلوط نکنید.

موز


میوه‌های با اسیدیته‌ی بالا مثل پرتقال، گریپ‌فروت و توت‌ها می‌توانند رفلاکس اسید را تشدید نمایند ولی غذاهای آلکالینی با pH بالاتر ظاهراً می‌توانند اسید معده را خنثی کرده و به تسکین علائم کمک کنند. موز با pH 4.5-5.2، یکی از آلکالین‌ترین میوه‌های در دسترس است.


مقاله مرتبط: هایپرکالمی (افزایش پتاسیم خون)


ماست


ماست کم‌چرب یا بدون چرب که شیرین هم نشده باید یکی دیگر از کاهنده‌های رفلاکس اسید است. وعده‌های پرچرب تمایل دارند تا فشار را در دریچه‌ی تحتانی مری کاهش دهند و مدت زمان بیشتری برای هضم لازم دارند و به همین سبب هم شانس رفلاکس را بالا می‌برند.

خربزه


مثل موز، خربزه‌ها هم یکی دیگر از میوه‌های آلکالینی می‌باشند. طالبی، عسلک یا هندوانه را جایگزین میوه‌های با اسید بالا مثل انواع توت‌ها بکنید و منتظر بهبود وضعیت شکمتان باشید.

سبزیجات


دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باید شما را قانع کند در طول روز از سبزیجات استفاده نمایید ولی اینجا به یکی از آن‌ها که به بحث ما ارتباط دارد اشاره می‌کنیم. سبزیجاتی مثل مارچوبه، کلم بروکسل، کلم پیچ و اسفناج نیز آلکالینی اند.

جو دوسر


تمام غلات سبوس‌دار برای رفع نشانه‌های رفلاکس اسید عالی می‌باشند ولی جو دوسر شاید به طور ویژه‌ای در این زمینه قدرتمند باشد؛ چون این محصول غلیظ می‌باشد، بافت ژلاتینی آن به پوشاندن لایه‌ی درونی معده کمک می‌کند. یک کاسه از آن را با شیر کم‌چرب امتحان کنید.

آدامس


جویدن آدامس تولید بزاق را افزایش می‌دهد که می‌تواند مقدار اسید را در مری کم کند. فقط به یاد داشته باشید که نباید از آدامس‌های نعنایی استفاده کنید که می‌توانند با شل کردن مری موجب برگشت اسید شوند. همچنین مطمئن شوید که آدامس‌تان پر از مواد شیمیایی نباشد.


مقاله مرتبط: پس از قورت دادن آدامس، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *