انتشار این مقاله


هر ساله نزدیک ۲ میلیون کودک، جان خود را بر اثر آلودگی از دست می دهند

طبق گزارشی جدید، بیش از یک چهارم مرگ کودکان زیر ۵ سال از محیط آلوده منجر می شود.این محیط ها می توانند شامل آب آلوده یا هوای مه دار باشد. این گزارش که از سازمان جهانی بهداشت (WHO) آمده بود، اینطور میگفت که هر ساله ۱.۷ میلیون کودک زیر ۵ سال به دلایل مرتبط با […]

طبق گزارشی جدید، بیش از یک چهارم مرگ کودکان زیر ۵ سال از محیط آلوده منجر می شود.این محیط ها می توانند شامل آب آلوده یا هوای مه دار باشد.

این گزارش که از سازمان جهانی بهداشت (WHO) آمده بود، اینطور میگفت که هر ساله ۱.۷ میلیون کودک زیر ۵ سال به دلایل مرتبط با محیط آلوده، جان خود را از از دست میدهند.این تعداد معادل ۲۶ درصد از کل مرگ و میر در دوران کودکی است.

دکتر مارگارت چن می گوید: محیط آلوده بسیار خطرناک است بخصوص برای کودکان کم سن و سال.اعضای و سیستم ایمنی در حال رشد آنها و راه های تنفسی و جثه کوچکشان، آنها را در مقابل آب و هوای آلوده آسیب پذیر می کند.

بدلیل سایز بدن آنها، کودکان غذای بیشتری مصرف می کنند، آب بیشتری می خورند و حجم بیشتری از هوا را استشمام می کنند.بعلاوه، کودکان بیشتر دوست دارند بیرون از خانه بازی کنند و دستان خود و اشیای دیگر را در دهان خود بگذارند، و این عوامل قرار گرفتن در معرض خطر های محیطی را افزایش می دهد.

این گزارش اینطور تخمین زده بود که در سال ۲۰۱۲:

  • ۵۷۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال به دلیل عفونت های تنفسی جان خود را از دست دادند.عفونتهایی مثل پنومونی که به آلودگی هوا در داخل و بیرون خانه مربوط است.منابع آلوده کننده هوا شامل دودهایی از اجاق های خانگی است که با سوخت ناپاک ( مثل زغال چوب، زغال سنگ ومواد پسمانده) کار می کنند، دقیقا مثل دود سیگار و دود ماشین ها.
  • ۳۶۱۰۰۰ کودک به دلیل بیماری های اسهالی مرتبط با آب آلوده، رعایت نکردن اصول بهداشتی و بهداشت ضعیف، مردند.
  • ۲۷۰۰۰۰ کودک در طول اولین ماه از زندگیشان به دلیل شرایطی مانند تولد نارس که با عوامل محیطی مانند قرار گرفتن مادر در معرض آب و هوای آلوده و بهداشت ضعیف در ارتباط بود، جانشان را از دست دادند.
  • ۲۰۰۰۰۰ کودک از مالاریا مردند؛ که این مالاریا می توانست از طریق فعالیت های محیطی مانند کاهش آب های راکد که پشه های مالاریا آنجا تخم گذاری میکنند، پیشگیری شود.
  • ۲۰۰۰۰۰ کودک جان خود را به دلیل حوادث غیر مترقبه مانند مسموم شدن زمین خوردن یا غش کردن، از دست دادند.

دکتر ماریا نیرا می گوید: تحقیق و بررسی در حذف عوامل خطرناک برای سلامتی، مثل افزایش کیفیت آب و یا استفاده از سوخت های تمیزتر، نتایج گسترده تری برای سلامت خواهد داشت.

برای مثال، WHO تخمین زده بود که کاهش ۷۵ درصدی در دودهای حاصله از اجاق های خانگی با کاهش ۴۶ درصدی در ابتلا به پنومونی همراه است. همکاری و فعالیت برای افزایش کیفیت آب سالم و اصول بهداشتی و بهداشت می تواند عوارض اسهال را تا بیش از ۴۵ درصد کاهش دهد.

سازمان های دولتی همچنین می توانند در راستای افزایش سلامت در مراکز خدمات درمانی که مادران در این مکانها زایمان میکنند، و یا افزایش دسترسی به وسایل نقلیه برای کاهش دودهای منتشر شده از ماشین ها و نیز اداره کردن بهتر پسماندهای خطرناک برای کاهش مواد شیمیای مضر موجود درهوا، با هم همکاری کنند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید