انتشار این مقاله


به مناسب روز جهانی سلامت: بیا درمورد افسردگی حرف بزنیم

افسردگی علت اصلی بیماری و ناتوانی در سراسر جهان است. بر اساس آخرین تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، WHO، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر هم اکنون ، با افسردگی زندگی می‌کنند. افزایشی ۱۸درصدی در سال‌های ۲۰۰۵ -۲۰۱۵. فقدان حمایت از افرادِ با اختلالات روانی، که با ترسِ بدنامی و انگ همراه شده بسیاری را از دسترسی […]

افسردگی علت اصلی بیماری و ناتوانی در سراسر جهان است. بر اساس آخرین تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، WHO، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر هم اکنون ، با افسردگی زندگی می‌کنند. افزایشی ۱۸درصدی در سال‌های ۲۰۰۵ -۲۰۱۵.

فقدان حمایت از افرادِ با اختلالات روانی، که با ترسِ بدنامی و انگ همراه شده بسیاری را از دسترسی به درمان باز می‌دارد؛ در حالی که نیاز دارند زندگی سالم و بهره‌مندی داشته باشند.

تخمین جدید مقدمه‌ای شده تا سازمان بهداشت جهانی، روز ۷ آوریل، روز جهانی سلامت را در پویشی یکساله‌ به «افسردگی: بیا حرف بزنیم» اختصاص دهد. هدف کلی این کمپین این است که افراد افسرده‌ی بیشتری، در هرکجای جهان که هستند، در جستجو و دریافت کمک باشند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، دکتر مارگارت چان، در اینباره گفته است:

«این آمار جدید یک زنگ بیدار باش برای تمامی کشورهاست تا درباره‌ی دسترسی‌هایشان به بهداشت روانی مجددا فکر کنند و آن را با نیاز شدید، آنطور که شایسته‌ است درمان کنند.»

یکی از اولین گام‌ها آدرس‌دهی مشکلات پیرامون پیش‌داوری و تبعیض است. دکتر شکار سکسانا، مدیر دپارتمان بهداشت روانی و سوء مصرف مواد سازمان جهانی بهداشت نیز بیان کرده است:

«ادامه‌ی انگ‌های مرتبط با بیماری‌های روانی دلیل انتخاب  « افسردگی: بیا حرف بزنیم» برای نام این کمپین است. برای برخی از بیماران افسردگی، صحبت با یک فرد مورد اطمینان اغلب اولین گام به جلو برای درمان و بهبود است. »

در این باره، علی اسدی رئیس اداره سلامت روان ایران نوشته:

« افسردگی در سراسر جهان و در همه گروه‌های سنی می‌تواند بروز کند و به علت آزردگی روانی که ایجاد می‌کند باعث افت عملکرد در افراد می‌شود، و حتی ممکن است افراد مبتلا برای انجام کارهای روزمره خود نیز دچار مشکل شوند. افسردگی ممکن است آثار مخربی بر روابط بین‌فردی، روابط خانوادگی و کار کردن بگذارد. افسردگی شدید می‌تواند منجر به اقدام به خودکشی در افراد بشود؛ چنانکه در حال حاضر افسردگی بعد از حوادث رانندگی جاده ای دومین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال می باشد. افسردگی قابل پیشگیری و درمان است.  درک بهتر از پدیده افسردگی و آگاهی از راه‌های پیشگیری و درمان آن، به کاهش انگ پیرامون آن منجر می شود و منجر به این خواهد شد که افراد بیشتری برای دریافت خدمات مراجعه نمایند. سازمان جهانی بهداشت پویشی را با هدف افزایش آگاهی جمعیت عمومی از افسردگی، علل و پیامدهای آن و شناخت روشهای مختلف درمان، تشویق افراد مبتلا به افسردگی به مراجعه جهت دریافت خدمت، تشویق اعضای خانواده، دوستان و همکاران فرد مبتلا به افسردگی در ایفای نقش حمایتی، آغاز کرده‌است.»


مقاله‌ی مرتبط: افسردگی


روز جهانی، پویش ملّی

چرا پویش؟

پویش ( campaign ) با هدف دستیابی به هدفی مشخص شکل می‌گیرد.  پویش ملی پیشگیری و درمان افسردگی، درواقع نوعی پویش آگاهی بخشی عمومی و اجتماعی است. پویش‌ها با هدف تغییر نگرش و رفتار افراد و گروه‌ها و در سطحی کلان به سمت رفتار مطلوب شکل می‌گیرند. آغاز یک پویش مبتنی بر این نظر شکل گرفته‌است که هر چه گروه‌های هدف اطلاعات بیشتری در زمینه موضوعی داشته باشند، احتمال تغییر رفتارشان بیشتر خواهد بود. از این رو پویش‌ها سعی دارند تا از طریق انتقال دانش جدید و اطلاع رسانی، منجر به ترویج رفتار مطلوب شوند.

گروه‌های هدف ما چه کسانی هستند؟

این پویش یک پویش همگانی است؛ فارغ از گروه سنی، جنس و یا موقعیت اجتماعی. البته گروه‌هایی هستند که در این زمینه آسیب‌پذیر هستند و لذا در این پویش باید مورد توجه خاص قرار گیرند. این گروه‌ها عبارتند از نوجوانان، جوانان، زنان سنین باروری بخصوص ماه های اول بعد از زایمان، و همچنین افراد بالای ۶۰ سال.

پیام‌های اصلی پویش:

  • افسردگی بیماری‌ای است که می‌تواند افرادی از همه گروه‌های سنی، از همه نژادها، در همه کشورها و در همه مراحل زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • عواملی که احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهند عبارتند از فقر، بیکاری، مرگ عزیزان، شکست‌های عاطفی، بیماری‌های جسمی و همچنین عوارض سوء مصرف الکل و مواد مخدر یا محرک
  • افسردگی ممکن است باعث اختلال در عملکرد روزانه افراد شود و آثار ناخوشایندی بر روابط بین‌فردی او بگذارد.
  • فرد مبتلا به افسردگی درمان نشده، به خوبی قبل کار نمی‌کند و حتی ممکن است تمایلی برای شرکت در جمع‌های دوستانه و خانوادگی نیز نداشته باشد.
  • در بدترین حالت، افسردگی منجر به خودکشی می‌شود.
  • می توان به طور موثری از بروز افسردگی پیشگیری کرد و آن را به طور کامل درمان نمود. درمان معمولا شامل داروهای ضد افسردگی و یا درمان‌های روانشناختی و یا ترکیبی از هر دو است.
  • شکستن فضای انگ اجتماعی پیرامون افسردگی باعث خواهد شد افراد بیشتری درخواست کمک کنند.
  • حرف زدن با افرادی قابل اعتماد میتواند قدم اول بهبودی باشد.

هسته اصلی پویش:

هسته اصلی پویش، اهمیت حرف زدن در مورد افسردگی، به عنوان یکی از اجزای حیاتی درمان است. انگ پیرامون بیماری‌های روانپزشکی همچنان مانع از این می‌شود که افراد درخواست کمک نمایند و به دنبال درمان آن باشند. حرف زدن در مورد افسردگی با یک عضو خانواده، دوست و یا درمان‌گر نقشی کلیدی در آغاز درمان ایفا می‌کند. اینکه فرد بتواند با کسی، حتی در جاهایی مثل مدرسه، محل کار، و سایر اماکنی که افراد در آنها با یکدیگر تعامل اجتماعی دارند در این خصوص حرف بزند خیلی مهم است. در سطح عمومی، در اخبار، در رسانه‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی نیز باید گفتگو در مورد افسردگی تشویق شود. این منجر به این می شود که افراد بتوانند راحتتر درخواست کمک کنند.

دکتر مجازی با انتشار مقالاتی مرتبط، به معرفی بیماری و روش‌های درمان افسردگی پرداخته و در پویش ملی پیشگیری و درمان افسردگی سهیم می‌شود.


مقالات مرتبط با افسردگی در دکتر مجازی:

افسردگی

علایم احساسی افسردگی

علایم فیزیکی افسردگی

تفاوت افسردگی در مردان و زنان

۵ نکته برای نوجوانان درباره‌ی افسردگی

۱۰ علت عمده‌ی افسردگی در تعطیلات

آیا افسردگی در خانواده‌ها منتقل می‌شود ؟

۲۳ نشانه که شما با افسردگی بزرگ شده‌اید

پدرانی که تازه صاحب فرزند شدند نیز ممکن است دچار افسردگی بشوند

افسردگی و اضطراب دوران نوجوانی روی بدن تاثیر گذار است

۱۷ شغل با بالاترین ریسک ابتلا به افسردگی

پرندگان، دارویی از جنس طبیعت برای درمان افسردگی


منابع:

 سایت سازمان بهداشت جهانی www.who.int
کتاب «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید