انتشار این مقاله


کشف نشانگر زیستی برای شناسایی ویروس HIV غیرفعال

دانشمندان موفق به یافتن پروتئینی خاص شده اند که حضور ویروس HIV غیرفعال را در بدن مشخص می کند. دنبال کردن نشانه های مخفیانه ی ویروس ها موضوعی است که دانشمندان دهه ها بر روی آن کار کرده اند و اکنون که به شواهدی در این مورد دست یافته اند، درمان بیماری آسان تر خواهد […]

دانشمندان موفق به یافتن پروتئینی خاص شده اند که حضور ویروس HIV غیرفعال را در بدن مشخص می کند. دنبال کردن نشانه های مخفیانه ی ویروس ها موضوعی است که دانشمندان دهه ها بر روی آن کار کرده اند و اکنون که به شواهدی در این مورد دست یافته اند، درمان بیماری آسان تر خواهد بود.

به لطف معالجات ضد ویروسی، ابتلای به ویروس HIV به معنی مرگ نیست ولی ما هنوز به راهی قابل اطمینان برای خارج کردن این ویروس از بدن اشخاص نیافته ایم. داروهای مخصوص می توانند فعالیت ویروس را کنترل کنند اما متأسفانه ویروس HIV برگ برنده ی خطرناکی دارد؛ این ویروس از دسترس دستگاه ایمنی پنهان می شود و تا مهیا شدن شرایط لازم برای تکثیر، غیرفعال باقی می ماند.

به همین علت است که افراد مبتلا به HIV باید تا آخر عمرشان دارو مصرف کنند؛ زیرا در صورت قطع دارو، فقط چند هفته طول می کشد تا ویروس به وضعیت قبلی خود بازگردد و فعالانه تکثیر شود. محل مخفی شدن ویروس، در داخل نوعی از سلول های ایمنی با عمر بالاست که سلول های T در حال استراحت (resting T cells) نام دارند. به دلیل این که ویروس HIV محتوای ماده ی ژنتیکی خود را به DNA سلول میزبان وارد کرده و با آن ادغام می کند، ردگیری این نوع سلول ها بسیار دشوار است.

اکنون تیمی از دانشمندان فرانسوی با کشف نوعی نشانگر زیستی که فقط در سطح سلول های T آلوده شده به ویروس وجود دارد، به این مرحله ی مهم دست یافته اند. منصف بِنکیران (Monsef Benkirane) از دانشگاه مونتپلیر فرانسه می گوید:

از سال ۱۹۹۶، هدف ما نابود کردن این سلول های آلوده و پنهان بود ولی هیچ راهی برای این کار وجود نداشت چون هیچ راهی برای شناسایی کردن این سلول ها یافته نشده بود.

تیم تحقیقاتی آقای بِنکیران دریافت که نوعی پروتئین مخصوص به نام CD32a در سطح سلول های آلوده به HIV غیرفعال وجود دارد که در سطح سلول های T آلوده نشده یا حتی سلول های T حاوی ویروس فعال، یافت نمی شود. یافتن CD32a به عنوان نشانگر زیستی به معنی این است که دانشمندان شانس بیشتری برای تعقیب مخازن ویروس HIV در خون بیمار دارند.

با علم به این موضوع، دانشمندان می توانند راهی برای خلاص شدن از این سلول های حامل HIV بیابند. تیم تحقیقاتی ابتدا پروتئین را در یک مدل شبیه سازی شده ی آزمایشگاهی آلودگی با HIV یافت و آن را بر روی ۱۲ نفر که مبتلا به HIV و تحت درمان بودند، آزمایش کرد. سپس سلول های T حاوی CD32a را از سایر سلول های T موجود در نمونه های خون جدا کردند و فهمیدند که در سلول های دارای این پروتئین خاص، ویروس HIV غیرفعال پنهان شده است.  متأسفانه این موضوع در همه موارد صادق نیست چرا که این پروتئین فقط در حدود نیمی از سلول های T مبتلا به HIV غیرفعال یافت شده بود.

داگلاس ریچمن (Douglas Richman) از دانشگاه سن دیگو ایالت کالیفرنیا، که البته در تحقیق مشارکت نداشت، در این باره می گوید:

پاکسازی ویروس HIV غیرفعال نیاز به نابودی تعداد کثیری از سلول های T آلوده به ویروس دارد.

تونی فوسی (Tony Fauci) مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های واگیر آمریکا می گوید:

قدم مهم بعدی می تواند تکرار شدن یافته ها در نمونه های خونی بیشتری از بیماران دارای ویروس باشد

او در ادامه افزود:

امیدوارم این موضوع صحت داشته باشد؛ واقعیت این است که این کار توسط محققان سرشناس و برجسته ای انجام شده و مرا نسبت به درمان ایدز در آینده خوش بین می کند.

در دنیایی که ایدز به مرور دارد تبدیل به اساسی تری مشکل سلامتی می شود، این کشف واقعاً هم خوش بین کننده است. حدود ۳۶.۷ میلیون نفر در دنیا با HIV زندگی می کنند اما فقط ۱۷ میلیون نفر به معالجات ضد ویروسی دسترسی دارند.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید