انتشار این مقاله


سردرد بستنی

تعریف سردردهای بستنی سردردهایی کوتاه و ضربه‌زننده‌ای است که می‌تواند وقتی فرد چیزی سرد بخورد یا بنوشد ایجاد شود. یکی از محرک‌های اصلی خوردن بستنی می‌باشد، اما خوردن یا نوشیدن دیگر مواد یخ‌زده مانند یخمک و یخ در بهشت می‌تواند همان اثر یخ‌زدن سر را ایجاد کند. سردرد‌های که محرک آنها سرما است، همچنین وقتی […]

تعریف

سردردهای بستنی سردردهایی کوتاه و ضربه‌زننده‌ای است که می‌تواند وقتی فرد چیزی سرد بخورد یا بنوشد ایجاد شود. یکی از محرک‌های اصلی خوردن بستنی می‌باشد، اما خوردن یا نوشیدن دیگر مواد یخ‌زده مانند یخمک و یخ در بهشت می‌تواند همان اثر یخ‌زدن سر را ایجاد کند. سردرد‌های که محرک آنها سرما است، همچنین وقتی فرد سر خود را بدون هیچ حفاظی در معرض سرما قرار می‌دهد نیز می‌توانند رخ دهند مثلا وقتی که فرد به آب سرد شیرجه می‌زند. اما خبر خوب این است که سردرد بستنی به همان سرعت که ایجاد می‌شود از بین می‌رود.


مقاله‌ی مرتبط:  ۷ نشانه سردردهای غیرعادی


علائم

علائم سردرد بستنی شامل:

  • درد تیز و ضربه‌زننده در جلوی سر
  • دردی که ۲۰ الی ۶۰ ثانیه پس از آغاز اوج می‌گیرد و تقریباً در زمات مشابه از بین می‌رود
  • دردی که به‌ندرت بیش از ۵دقیقه طول می‌کشد

چه موقع به پزشک مراجعه‌کنیم

چون سردردهای بستنی اندکی پس از شروع خودبه‌خود از بین می‌روند نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

دلایل

سردردهای بستنی به‌وسیله‌ی حرکت ماده‌ی سردی که از کف دهان و پشت گلو گه گرم می‌باشد، ایجاد می‌شود. مانند وقتی که فرد بستنی را به‌سرعت می‌خورد یا یک نوشیدنی سرد را سرمی‌کشد. دانشمندان هنوز درباره مکانیسم دقیق علت این درد مطمئن نیستند. یک نظریه این است که غذا یا نوشیدنی سرد به‌طور موقت جریان خون سیستم عصبی فرد را تغییر می‌دهد که یک سردرد کوتاه ایجاد می‌کند. رگ‌های خونی برای جلوگیری از ازدست‌دادن گرمای بدن منقبض می‌شوند و دوباره منبسط می‌شوند تا جریان خون ادامه یابد. نتیجه‌ی این عمل دردهایی پشت سر هم است که پس از آنکه بدن با تغییر دما تطابق یافت فروکش می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: سردرد بعد از بستنی؛ علت چیست؟!


عوامل خطرزا

سردرد بستنی می‌تواند در هر فردی ایجاد شود اما اگر فرد مستعد ابتلا به میگرن باشد بیشتر در معرض سردردهای بستنی قرار دارد و این سردردها در وی شدیدتر خواهد بود.

درمان و داروها

این سردردها نیازی به درمان ندارند. بطور معمول، درد پس از بلعیده‌شدن غذا یا نوشیدنی به‌سرعت از بین می‌رود.

پیشگیری

برای کمک به پیشگیری از این نوع سردردها سعی کنید غذاهای سرد و نوشیدنی‌های خنک را به بخورید. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سردردهای بستنی خودداری از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های عامل این سردرد می‌باشد.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید