انتشار این مقاله


۷ نشانه سردردهای غیرعادی

مانند تمامی شرایط حس درد، دسته‌بندی سردردها نیز می‌تواند گمراه‌کننده باشد. سردردی که برای کسی وحشتناک به نظر می‌رسد، برای فردی دیگر ممکن است خفیف باشد. درحالت کلی بنابر گفته دکتر Mark Morocco، استاد بالینی دانشگاه کالیفرنیا در مرکز پزشکی لس‌آنجلس، درصورت تغییر حالت سردرد فرد بایستی به پزشک مراقبت‌های اولیه خود مراجعه کند. به این […]

مانند تمامی شرایط حس درد، دسته‌بندی سردردها نیز می‌تواند گمراه‌کننده باشد. سردردی که برای کسی وحشتناک به نظر می‌رسد، برای فردی دیگر ممکن است خفیف باشد.

درحالت کلی بنابر گفته دکتر Mark Morocco، استاد بالینی دانشگاه کالیفرنیا در مرکز پزشکی لس‌آنجلس، درصورت تغییر حالت سردرد فرد بایستی به پزشک مراقبت‌های اولیه خود مراجعه کند. به این معنا که اگر هرگز سردرد تجربه نکرده‌اید اما درحال حاضر دائما سردرد دارید، پزشک بایستی از تغییرات سردرد شما مطلع شود یا درصورتی که شدت سردرد‌های میگرنی شما به طور ناگهانی تغییرات داشته، این مطلب از نظر پزشک شما ارزشمند است.

حتی در چنین شرایطی لزوما سردرد خطرناک نیست. به گفته دکتر Morocco مردم همیشه در رابطه با تومورهای مغزی نگرانند؛ درصورتی که از نظر متخصصان سردرد جزو علائم جدی و واقعی مرتبط با تومورهای مغزی نیست. 

از طرف دیگر، برخی علائم هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهد سردرد شما یک وضعیت پزشکی اورژانسی است.  علائم این سردردها شامل موارد زیر است:


مقاله مرتبط: چگونه می‌توان سردرد را تنها در پنج دقیقه بدون هیچ قرصی برطرف کرد!


۱- سردردهای صاعقه مانند

اگر سردرد شدیدی به صورت ناگهانی مانند تاباندن لیزر یا ضربه چکش ایجاد می‌شود، این سردرد بایستی جدی گرفته شود. این سردرد می‌تواند نشان‌دهنده خونریزی زیر عنکبوتیه (SAH) در پرده‌های مغزی یا مراحل اولیه خونریزی مغزی ناشی از آنوریسم عروقی (گشادی عروقی) باشد. دکتر Morocco بیان می‌کند:

این نوع سردرد، خطرناک بوده و شما باید با اورژانس تماس گرفته یا فردی شما را به بیمارستان منتقل کند. این سردرد از نوع دردهای تیزی که پس از چند ثانیه یا دقیقه فروکش می‌کند، نیست و به سرعت برطرف نمی‌شود و شما تمایلی به مصرف قرص‌های مسکن قوی و خواب ندارید.

۲- سردردی که تون و ریتم آن تغییر می‌کند

درصورتی که تجربه سردردهای میگرنی یا تنشی دارید، حتی در شرایطی که این سردرد وحشتناک باشد؛ جای نگرانی نیست. به گفته دکتر Morocco، اگر نوع سردرد شما مانند آهنگ باشد، آیا در حال حاضر همان آهنگ با صدای بلندتر نواخته می‌شود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، این حالت اطمینان‌بخش است. آنچه نگران کننده است، تغییر نوع و ریتم آهنگ می‌باشد به این معنا که درحال حاضر سردردی متفاوت از سردردهای قبلی از هر دو نظر شدت و ریتم تجربه می‌کنید که در چنین شرایطی بایستی به اورژانس مراجعه کنید. چنین حالتی می‌تواند نشان‌دهنده آنوریسم عروقی یا دیگر شرایط خاص پزشکی باشد.


مقاله‌ی مرتبط: سردردهای سینوسی و میگرنی


۳- سردرد تنها مسئله موجود نیست

سردرد همراه با تب نگران‌کننده است. به گفته دکتر Morocco، چنین شرایطی می‌تواند نشان‌دهنده عفونت در مغز همچون مننژیت بوده یا علامت هشداری مبنی بر انسفالیت یا التهاب مغز باشد؛ خصوصا در شرایطی که سردرد شدید و تب همراه با تغییر در حالت روانی همراه باشد. (مثلا فرد متفاوت از سایر اوقات رفتار ‌می‌کند یا فرزندان خود را نمی‌شناسد.) در چنین شرایطی بایستی به اورژانس مراجعه شود.


مقاله‌ی مرتبط: با رایج‌ترین علائم مننژیت آشنا شوید


۴- درد در اطراف یا پشت چشم‌ها حس می‌شود

به گفته دکتر Morocco، درصورتی که سردرد با درد چشم همراه باشد و خصوصا تغییر در بینایی ایجاد شود، شرایط اورژانسی است. نگرانی اصلی در چنین شرایطی در رابطه با گلوکوم حاد (آب سیاه) یا تجمع فشار در چشم است که می‌تواند منجر به نابینایی شود. او بیان می‌کند: “آنچه ما بیشتر در این رابطه می‌بینیم، این است که فرد به سینما رفته و به هنگام خاموش‌ شدن چراغ‌ها با گشادشدن مردمک، تغییر در فشار چشم منجر به سردرد و علائم دیگر شده است.”


مقاله‌ی مرتبط: بیماری‌های مرتبط با چشم


۵- تمرکز درد در گیجگاه

به گفته دکتر Morocco، در بیشتر موارد محل خاص سردرد نشان‌دهنده چیز ترسناکی نیست اما در صورتی که بالای ۵۰ سال دارید و سردرد به طرز شدیدی در یک یا هردو گیجگاه شما متمرکز شده، این سردرد می‌تواند علامت التهاب شریانی گیجگاهی باشد.(شرایطی که در آن شرائین گیجگاهی دچار عفونت و التهاب شده‌اند.)  مخصوصا در حالتی که این سردرد با تاری‌ دید یا تب همراه باشد، بایستی سریعا به پزشک مراجعه کنید. چنین شرایطی درصورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

۶- سردرد در شرایطی که سرتان ضربه دیده و از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید

اگر سرتان ضربه دیده و از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید، سردرد شما می‌تواند علامت خونریزی زیر‌سخت‌شامه‌ای (هماتوم ساب‌دورال) یا نوعی خونریزی خفیف در داخل مغز باشد که خوشبختانه به علت استفاده از رقیق‌کننده‌های خون لخته ایجاد نمی‌شود. چنین شرایطی می‌تواند مرگ‌بار باشد و بایستی به اورژانس مراجعه شود.

۷- سردرد مسری

اگر افراد اطراف شما (خانواده یا همکاران) نیز از تجربه سردردی غیرعادی در همان لحظه شکایت می‌کنند، بنا به گفته دکتر Morocco، این شرایط می‌تواند نشانه مسمومیت با CO (کربن مونوکسید) باشد؛ در چنین شرایطی اگر با ترک محل سردرد شما آرامتر شود، به دیگران هشدار داده، در و پنجره‌ها را باز کرده و فضا را از نظر نشت CO بازرسی کنید.


مقاله‌ی مرتبط: روش‌هایی برای مقابله با خطر مسمومیت با گاز CO


مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید