انتشار این مقاله


درمان با سلول‌های بنیادی ۳ نفر را کور کرد

۳ نفر بعد از پرداخت هزینه برای یک درمان سلول بنیادی، بینایی خود را از دست دادند، درمانی که به عنوان یک آزمایش کلینیکی در یک وب‌سایت دولتی ایالات متحده، تبلیغ شده‌بود. گزارش این فاجعه درمجله‌ی پزشکی New England، در ۱۶مارس، منتشر شد. ۳ زن مسن برای این آزمایش اقدام کردند و هر یک ۵۰۰۰دلار […]

۳ نفر بعد از پرداخت هزینه برای یک درمان سلول بنیادی، بینایی خود را از دست دادند، درمانی که به عنوان یک آزمایش کلینیکی در یک وب‌سایت دولتی ایالات متحده، تبلیغ شده‌بود.

گزارش این فاجعه درمجله‌ی پزشکی New England، در ۱۶مارس، منتشر شد. ۳ زن مسن برای این آزمایش اقدام کردند و هر یک ۵۰۰۰دلار پرداختند. آن‌ها می‌پنداشتند که در یک پژوهش مربوط به استفاده از سلول‌های بنیادی، برای درمان از بین رفتن ماکولای شبکیه، شرکت می‌کنند.

درمان شامل جدا کردن بافت چربی از شکم هر بیمار بود. سپس بافت به وسیله‌ی آنزیم‌ها پردازش می‌شد و سلول‌های بنیادی آن بازیافت می‌شدند. هم‌چنین یک پلاسمای غلیظ از خون هر بیمار جدا می‌شد. در نهایت این دو ماده ترکیب شده و به چشم آن‌ها تزریق می‌شد.

در طول یک هفته، هر ۳زن شروع به تجربه‌ی علائم دردناکی کردند، شامل از دست دادن بینایی، شبکیه‌ی غیرمتصل و خونریزی. هر ۳زن کور شدند. پزشکان معتقدند شانس کمی وجود دارد که بینایی آن‌ها دوباره بازگردد. این زنان در وب‌سایت آزمایش‌های کلینیکی دولتی آمریکا، با عنوان “پژوهش برای بررسی امنیت و اثرات سلول‌های تزریق‌شده به زجاجیه در بیماری تحلیل ماکولای شبکیه‌ی خشک” پاسخ دادند.

به نظر می‌رسد که هدف این روش، عملی کردن این امید است که تحلیل ماکولا، یک فرم رایج از دست دادن بینایی درافراد پیر، با استفاده از تزریق سلول‌های بنیادی، متوقف شود. هیچ مدرکی مبنی بر عملی بودن همچین روشی به شرکت‌کننده‌ها ارائه نشده‌بود. در واقع،Thomas Albini، پروفسوربینایی شناسی کلینیکی در دانشگاه میامی، می‌گوید:

” هیچ مدرکی راجع به این که این سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از چربی، قابلیت تمایز به سلول‌های شبکیه را دارند، وجود ندارد. امید زیادی به سلول‌های بنیادی است، و این نوع درمان کلینیکی جاذبه‌ی بسیاری دارد برای کسانی که به درمان‌های دیگر ناامید هستند و امیدوارند که سلول‌های بنیادی پاسخ آن‌ها باشد. اما در این مورد، این زنان در یک اقدام کلینیکی که بسیار پرخطر بود، شرکت کردند.”

از هریک از زنان خواسته‌شده‌بود که هزینه‌ای بپردازند. در این‌جا باید پرچم قرمز را بالا برد، چرا که آزمایش‌های پژوهشی به ندرت اتفاق می‌افتند و اگر هم پیش بیایند، برای آن‌ها بودجه در نظر گرفته‌شده‌است. هم‌چنین از آن‌ها خواسته‌نشده‌بود تا فرم رضایت را پر کنند. این امکان وجود دارد که این حس امنیت کاذبی که در زنان به وجود آمده‌بود، به دلیل قرارگیری این کلینیک در لیست آزمایش‌های کلینیکی دولتی بوده، لیستی که درخواست‌های کلینیکی گسترده‌ای برای آزمایش‌های آن وجود دارد. هم‌چنین این سرویس، به وسیله‌ی بنیاد سلامت ملی آمریکا مدیریت می‌شود.

دلیل نابینایی زنان هنوز تحت بررسی است. دلیل آن ممکن است تحریک شدن به وسیله‌ی یک پاسخ خاص به انتقال بافت باشد، یا هر اشتباه روشی بالقوه‌ی دیگر. لیست گسترده‌ای از اقدامات متهم در این پژوهش وجود دارد. یکی از آنها این است که آن‌ها ابتدا فقط یک چشم را درمان نکردند، بلکه درمان هر دو چشم را هم‌زمان شروع کردند. اشتباهات فاحش بسیاری در این آزمایش دیده‌می‌شود که این فقط یکی از آن‌هاست.

این پژوهش به پیشنهاد شرکت عمومی Bioheart، در فلوریدا، در آزمایش‌های کلینیکی دولتی ثبت شده‌است. بعد از لیست شدن، این شرکت نامش را به سلول‌های بنیادی آمریکا، تغییر داده‌است.

این شرکت بیان می‌کند که به گسترش اثر تکنولوژی سلولی بر درمان بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف، اختصاص داده‌شده‌است و در رسانه‌ها اشاره‌ای به نابینا شدن آن ۳زن نمی‌کند.

فاطمه قسمتی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید