انتشار این مقاله


۲۰ راز که افراد شاد هرگز به شما نمی‌گویند

شادی یک انتخاب است و افرادی که واقعاً شاد هستند، هر روز انتخاب می‌کنند که شاد باشند. اما آن‌چه ممکن است ندانید این است که، افراد شاد هم مانند توده‌ی عادی مردم با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. اما آن‌ها دائماً خود را به چالش می‌کشند تا زندگی فوق‌العاده‌ای که لیاقتش را دارند داشته‌باشند، پر از نشاط […]

شادی یک انتخاب است و افرادی که واقعاً شاد هستند، هر روز انتخاب می‌کنند که شاد باشند. اما آن‌چه ممکن است ندانید این است که، افراد شاد هم مانند توده‌ی عادی مردم با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. اما آن‌ها دائماً خود را به چالش می‌کشند تا زندگی فوق‌العاده‌ای که لیاقتش را دارند داشته‌باشند، پر از نشاط و با دیدگاهی مثبت.

لازم نیست بگوییم زندگی همیشه آسان نیست و گاهی اوقات ممکن است شما را به زانو درآورد، اما در همین لحظه‌هاست که افراد شاد، سعی می‌کنند شاد باشند. اگر به نظر می‌آید که آن‌ها هم‌زمان، هم مشکل دارند و هم شاد هستند، واقعاً همین طور است. اما دلیلش فقط آن است که آن‌ها رازهای شادی واقعی را کشف کرده‌اند و این راز را بین خودشان نگه‌داشته‌اند.

پس اگر تا کنون از خود پرسیده‌اید که چرا آن‌ها به این اندازه شاد هستند، این‌جا بعضی از دلایل و رازها را آورده‌ایم تا جواب سؤال خود را بیابید

۱. آن‌ها همیشه هم شاد نیستند

بیایید با هم صادق باشیم، هیچ‌کس همیشه یک دلیل خوب برای شاد بودن ندارد. این سختی‌های زندگیست که خوشی‌ها را زیبا می‌کند. افرادی که واقعاً شاد هستند این را می‌دانند و به خودشان اجازه می‌دهند که غمگین شوند و سختی را احساس کنند. آن‌ها غم، آشفتگی‌ها و موانع را خجالت‌زده می‌کنند و اجازه می‌دهند تا غم بیاید. هرچه باشد آن‌ها هم انسان هستند.

۲. یاد گرفته‌اند که “نه” بگویند

ممکن است عجیب باشد اما “نه” گفتن برای بعضی افراد کار آسانی نیست. به خصوص اگر کسی باشید که دوست داشته‌باشید دیگران خوشحال کنید. اما افرادی که به طور واقعی شاد هستند، دیگران را به قیمت پایین کشیدن خود، خوشحال نمی‌کنند. خوشحال‌کردن دیگران به هرقیمتی، در نهایت باعث استرس و اضطراب می‌شود و شما را از تمام آن هدف شاد‌بودن دور نگه‌می‌دارد. در عوض آن‌ها تمرین می‌کنند که از حق خود برای نه گفتن استفاده کنند، و این کار را با جرأت انجام می‌دهند؛ طوری که نه از روابط خود دور شوند و نه شادی خود را از دست بدهند.

۳. زندگی آسانی را پیش نبرده‌اند

هیچ انسان شاد واقعی به شما نخواهد گفت که به آسانی به آن رسیده‌است. آن‌ها ممکن است دفعات بسیاری شکست خورده‌باشند، اما دوباره بلند شدند و از پایین ماندن امتناع کردند! قدرت و تمایلی که جمع میکنند تا دوباره بلند شوند و به جنگیدن ادامه دهند، چیزیست که معنی شادی واقعی را به آن‌ها نشان داده‌است. اگر شما بتوانید این کار را در شرایط سخت، با یک لبخند بر چهره، انجام دهید، برنده هستید؛ و چه کسی با برنده‌شدن خوشحال نخواهدشد.

۴. می‌دانند که پایین بودن و شکست خوردن چه حسی دارد

آن‌بیش‌تر از آن‌چه بتوانند حساب کنند فرو رفتن در شکست را تجربه کرده‌اند، و تلاش کرده‌اند تا دوباره به جای خود برگردند. بعد از یک موفقیت بزرگ، تا حد مرگ در شکست فرو رفتن، به پایان خط رسیدن را نشان می‌دهد؛ اما برای افراد شاد، این یک شانس است که از نو شروع کنند و یک بنیاد بهتر و قوی‌تر بسازند. آن‌ها در مسیر بالا آمدن چیزهای زیادی یادگرفتند، اما در مسیر پایین رفتن چیزهای بسیار بیش‌تری آموختند. هیچ تجربه‌ای بیهوده نیست. آن‌ها در حالی به جلو حرکت می‌کنند که به دانش مسلح شده‌اند.

۵. نقص‌های خود را دوست دارند

برای آن‌ها، کاملاً ناکامل‌بودن عالی است. آن‌ها می‌دانند چه کسی هستند و نقص‌ها و عیب‌های خود را پذیرفته‌اند. آن‌ها می‌دانند این تنها بخشی از چیزیست که خاصشان می‌کند، و به همین دلیل دوستش دارند! آن‌ها فهمیده‌اند که چیزی به نام کمال وجود ندارد، و به دنبال آن نمی‌گردند. پی برده‌اند که ناکامل بودن هم به همان اندازه باشکوه است.

۶. در زندگی خود از استرس دوری می‌کنند

چه با انجام مدیتیشن و چه با انجام هرکار خلاقانه‌ی دیگری برای ارضا و آرامش روح، افرادی که واقعاً شاد هستند زمانی را اختصاص می‌دهند تا از شرایطی که پر از استرس غیرضروری است دور بمانند. هیچ راهی برای کاملاً دور ماندن از استرس وجود ندارد، اما این استراتژی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر موضوعاتی که واقعاً اهمیت دارند، تمرکز کنند و اجازه ندهند تا استرس‌های کوچک آزاردهنده به چیزهای بزرگ‌تری تبدیل شوند.

۷. ورزش می‌کنند

برای شاد بدن چه چیزی بهتر از آن است که کاری کنید تا موادشیمیایی شادی طبیعی از درون بدنتان آزاد شود. سعی افراد شاد برای داشتن زندگی سالم و ورزش کردن، فقط برای این نیست که خوب به نظر بیایند. آن‌ها این کار را می‌کنند تا احساس بهتری داشته‌باشند. چه بیرون از خانه در حال دویدن باشند و چه در باشگاه در حال انجام ورزش، افرادی که واقعاً شاد هستند فواید این اندورفین‌های شگفت انگیز را می‌دانند.

۸. می‌دانند که کافی هستند

آن‌ها به بهترین‌ها و بزرگ‌ترین‎ها نیاز ندارند، چرا که ارزش خود را به عوامل خارجی وابسته نمی‌دانند. در روابطشان این دیدگاه را دارند که ” مرا همان‌طور که هستم بپذیر”. آن‌ها ممکن است در گذشته با ارزش‌های خود جنگیده باشند و به دنبال چیزی رفته‌باشند که آن‌ها را شخص بهتری کند، اما اکنون می‌دانند که دقیقاً همان‌گونه که هستند، عالی می‌باشند.

۹. قضاوت نمی‌کنند

آن‌ها نه می‌خواهند و نه نیازی دارند تا دیگرا ن را قضاوت کنند، چرا که دوست ندارند خودشان هم قضاوت شوند. ترجیح می‌دهند تا بگذارند دیگران همان‌طور که دوست دارند زندگی کنند. نگرانی راجع به این که دیگران چه می‌کنند یا چه نمی‌کنند، ضرورتی ندارد و زمان را تلف می‌کند و تنها فرد قضاوت‌کننده را با یک حس برتری کاذب تنها می‌گذارد. کسی که شاد است هیچ نیازی به آن ندارد و ترجیح می‌دهد زمانش را برای روحیه‌دادن به دیگران بگذارد.

۱۰. می‌دانند که چگونه دوباره تمرکز کنند

با هر مشکلی که رو به رو باشند، راهی پیدا می‌کنند که دوباره به همه چیز نگاهی بیندازند. با تمرکز دوباره، می‌توانند با چشم بازتر مسئله را بررسی کنند. تمرکز دوباره، دید تازه‌ای به آن‌ها می‌دهد و با دید تازه، راه حل جدید هم می‌آید.

۱۱. کنجکاوی‌های کودکانه‌ی خود را از دست نداده‌اند

آن‌ها در قلب خود هنوز کودک هستند. با یک شادابی همه‌گیر که هنوز دنیای خشن بر آن اثری نگذاشته، زندگی می‌کنند، می‌خندند و عشق می‌ورزند. این نوع زندگیشان است که آن‌ها را خلاق و کنجکاو نگه‌می‌دارد.

۱۲. با ترسشان کنار می‌آیند

ترس هیچ جایی در زندگی افراد شاد ندارد. آن‌ها در جستجوی خود برای شادی، پیروز هستند و خودشان را با مجموعه‌ای از شجاعت مجهز کرده‌اند. با شادی خود، به عنوان یک اسلحه، به جلو حرکت می‌کنند. بله ترس‌آور است، ولی همه‌ی این‌ها بخشی از یک رقص است. با روبه‌رو شدن با ترس‌هایشان، آن‌ها کنترل زندگیشان را دوباره به دست می‌گیرند. هیچ چیزی اجازه ندارد که بین آن‌ها و شادیشان قرار بگیرد.

۱۳. ریسک می‌کنند

افراد اهل ریسک، شادتر هستند. می‌دانند خارج‌شدن از دایره‌ی راحتی خود و وارد شدن به یک قلمروی جدید، نه تنها هیجان‌انگیز است بلکه راهی مطمئن برای تجربه‌ی چیزهای جدید و شگفت‌انگیزیست که زندگی به آن‌ها هدیه داده. رشد و پتانسیل یادگیری درباره‌ی این که چه کسی هستند و چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، آن‌ها را به سمت ریسک‌کردن به جلو می‌راند. می‌دانند احتمال دارد که پیروز شوند یا شکست بخورند، اما برای آن‌ها، شکست فقط یک درس زیبای دیگر زندگی است.

۱۴. هیچ کینه‌ای را همراه خود نمی‌برند

افراد شاد به عصبانیت‌ها و آسیب‌های گذشته اهمیت نمی‌دهند. در عوض ترجیح می‌دهند تا بگذارند، درد برود و همراه زندگی حرکت کنند. هیچ راهی بهتر از همراه داشتن چمدانی قدیمی از چیزهایی که یقیناً شما را پایین می‌کشند، برای از بین بردن شادی نیست! افراد شاد این را می‌دانند، پس آسیب و درد خود را تصدیق می‌کنند، آن را می‌بخشند و خود را از آن‌ها پاک می‌کنند. سپس شادتر و سبک‌تر به جلو حرکت می‌کنند.

۱۵. دیگران را تشویق می‌کنند

آن‌ها واقعاً با دیدن شادی دیگران و این که ببینند دیگران با پتاسیل کامل خود زندگی می‌کنند، خوشحال می‌شوند. دیدن رشد دیگران حقیقتاً سبب شادی آن‌ها می‌شود. بنابرین هرچه بتوانند انجام می‌دهند تا کسانی را که دوست دارند، حمایت و تشویق کنند. هم‌چنین با دیدن موفقیت دیگران تشویق می‌شوند، نه این که حسادت کنند. برنده‌شدن در مقابل برنده‌شدن!

۱۶. عاشق خندیدن هستند

فرد شاد، خوشی‌ها و جنبه‌های شاد زندگی را می‌بیند و تصمیم می‌گیرد که همیشه به سمت روشن زندگی نگاه کند. آن‌ها در خندیدن سرسخت هستند و حتی میتوانند چهره‌های سنگی دیگران را نیز با لبخند بشکنند. می‌دانند در گذر زمان هیج درمانی بهتر از خنده وجود ندارد. این کار نه تنها روح آن‌ها را تعالی می‌بخشد بلکه باعث می‌شود بتوانند شرایط استرس‌زا را آسان‌تر کنترل کنند.

۱۷. ابتدا با خودشان صادق هستند

آن‌ها می‌توانند به هر که بخواهند دروغ بگویند اما همیشه حواسشان به آن صدای کوچک در سرشان است. صدایی که به آن‌ها یادآوری می‌کند که با خودشان کاملاً صادق نیستند. این که هرچیزی را به خودتان اعتراف کنید، اولین قدم برای صادق بودن و راحت بودن با خود و لازمه‌ی صادق بودن با دیگران است. ترسناک است اما باید انجام شود. افراد شاد می‌دانند این کار لازم است تا بتوانند خود واقعیشان باشند. چرا که هیچ چیز مانند صادق‌نبودن نمی‌تواند شادی را دور از دسترس کند.

۱۸. از دیگران کمک می‌خواهند

می‌دانند که کمک خواستن از دیگران نشانه‌ی ضعف نیست. در عوض، آن را یک شانس می‌دانند تا نظر دیگران و دید آن‌ها را در یک شرایط خاص بدانند، یا این که در کار سخت آن‌ها کمک‌کننده باشند. می‌دانند که همیشه خودشان به تنهایی دانش یا قدرت انجام همه چیز را ندارند، پس دست کمک دیگران را یک هدیه می‌دانند. می‌دانند که درخواست و گرفتن کمک چیزی از آن‌ها کم نمی‌کند، بلکه به تجربه‌های زندگیشان هم افزوده می‌شود.

۱۹. تفاوت‌ها را می‌پذیرند

این چیزیست که بین همه‌ی انسان‌ها وجود دارد: ما همگی متفاوت هستیم! افراد شاد واقعی از همه‌ی این تفاوت‌ها، نژاد، مذهب، جنسیت، دیدگاه و یا هر تفاوت دیگری که ممکن است ما را از دیگران جدا کند، آگاه هستند. سعی نمی‌کنند که این تفاوت‌ها را انکار کنند بلکه در عوض این تفاوت‌ها را پذیرفته و بزرگ می‌دارند. برای افراد شاد واقعی، دنیا کاملاً کسل‌کننده بود اگر همه شبیه یکدیگر بودند.

۲۰. عاشق زندگی هستند

با همه‌ی پستی‌ها و بلندی‌ها، سختی‌ها و آسانی‌ها و بالا و پایین‌ها، برای کسانی ک صادقانه شاد هستند، زندگی یک ماجراجویی است که همه‌ی ما سعی می‌کنیم در آن خوب عمل کنیم. زخم‌ها و شکست‌ها باعث می‌شود تا قدردان لبخندها و افتخارات باشیم. با دانستن این، آن‌ها با زندگی نمی‌جنگند و آن را همان گونه که است قبول می‌کنند. هرچه لازم باشد انجام می‌دهند تا زندگی را لذ‌ت‌بخش، حاصل‌خیز وارزشمند کنند. اما می‌دانند برای این که واقعاً قدردان این سفر باشند، باید گاهی اوقات صندلی عقب بنشینند و تنها از سفر لذت ببرند.

فاطمه قسمتی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید