انتشار این مقاله


آن‌چه ما درباره مردان و زنان جذاب فکر می‌کنیم

در طول چندین دهه، محققان پی بردند که افرادی که از نظر جسمی جذاب هستند ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به افرادی که جذابیت زیادی ندارند از خود نشان می‌دهند. آنچه که باعث می‌شود کسی را جذاب بدانیم از فردی به فردی دیگر متفاوت است. ولی، اگرنظر عده‌ای از مردم را درباره اینکه چه کسی جذاب […]

در طول چندین دهه، محققان پی بردند که افرادی که از نظر جسمی جذاب هستند ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به افرادی که جذابیت زیادی ندارند از خود نشان می‌دهند.

آنچه که باعث می‌شود کسی را جذاب بدانیم از فردی به فردی دیگر متفاوت است. ولی، اگرنظر عده‌ای از مردم را درباره اینکه چه کسی جذاب است بپرسیم، بدون شک بعضی از آن‌ها خواهند گفت، کسی که جسم جذابی داشته باشد، از بقیه جذاب‌تر است.

در طول چندین دهه، محققان پی بردند که افرادی که از نظر جسمی جذاب هستند ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به افرادی که جذابیت زیادی ندارند از خود نشان می‌دهند. این موضوع “کژانگاری” معنا شده و میتواند به عنوان تمایل کلی مردمی که زیبایی را به آنچه خوب است مرتبط می دانند، مطرح شود.

اگرچه در سال ۱۹۸۵ یک استثنا به این موضوع کلی شروع به پدیدار شدن کرد. پروفسور مادلاین هیلمن از دانشگاه نیویورک، در بین تحقیقات مختلف دریافت که وقتی خانم‌ها درخواست انجام کارهای سنتی مردانه را دارند یا کارهای سنتی رده بالا که رسم است آقایان آنها را انجام دهند، جذابیت جسمی در کار نیست. مشخصا حداقل برای اینگونه کارها، برای خانم‌ها نه برای آقایان، جذاب بودن شانس انتخاب برای یک کار را از شما می‌گیرد.

درسال ۲۰۰۵، پروفسور روانشناسی پیتر گلیک و همکارانش این تست را با رویکردی متفاوت انجام دادند. آن‌ها از شرکت کنندگان خواستند ارزیابی یک خانم را مطالعه کنند. او یا بطور بالقوه به عنوان یک خدمتکار( یک کار رده پایین سنتی زنانه) یا به عنوان مدیر یک شرکت (یک کار رده بالا سنتی مردانه) به کار گرفته شده بود. او همچنین یا با لباس و آرایش جذاب ظاهرمیشد یا در لباس رسمی کار. این محققان دریافتند که وقتی آن خانم جذاب لباس می‌پوشید، این موضوع هیچ تاثیری روی تمایل مردم برای به کارگیری او به عنوان یک خدمتکار نداشت. اما، وقتی برای جایگاه مدیریت درخواست می‌داد، با لباس جذاب احتمال کمتری وجود داشت که قابل و شایسته پنداشته شود. این علیرغم همه ویژگی‌هایش به عنوان یک انسان_ شخصیتش، قابلیت‌هایش و توانایی‌هایش_ در همه شرایط یکسان است.

در مطالعات انجام شده توسط استفانی جانسون، پروفسور تجارت در دانشگاه کلورادو دنور، در سال ۲۰۱۰، مشخص شد که خانم‌های جذاب برای شغل‌هایی مثل مسئول پذیرش مناسب‌تر هستند. این مسئله با موقعیتهای شغلی رده پایین مثل نقش‌­های مردانه مثل راننده کامیون یا بادیگارد در تضاد است. این تحقیق نشان می‌دهد که جذابیت مشخصا باعث می شود که خانم‌ها به احتمال قوی درشغل‌های سنتی زنانه بدون توجه به رده آنها ایفای نقش کنند.

در یک تحقیق گروهی که توسط دو پروفسور در دانشگاه کارولینا پنبروک شمالی انجام شد، دلیل اینکه چرا درباره جنبه منفی جذابیت خانم‌ها مکرراً بحث نمی شود، مورد ارزیابی فرار گرفت. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که از آنجا که جذابیت با خود مزیتهای اجتماعی به دنبال دارد، اگرزنان جذاب درباره جذاب بودن شکایت کنند با جریمه اجتماعی بالایی روبرو خواهند شد. درحالی که این موضوع جالب بنظر میرسد، هنوز نمی‌تواند دلیل این واکنش شدید به جذابیت برای خانم‌ها مطرح می‌شود و نه برای آقایان را، توضیح دهد.

بطور خلاصه، افرادی که از نظر جسمی جذاب بنظر می‌رسند معمولا با مزایای اجتماعی زیادی مواجه هستند. یک استثنا برای این موضوع زمانی اتفاق می افتد که خانم‌ها برای شغل‌های سنتی که توسط مرد‌ها اشغال شده، خواه رده بالا یا رده پایین، درخواست کار می‌دهند. این برای این نیست که بگوییم خانم‌ها صرف نظر از جذابیت، شاید نسبت به آقایان مزیتی نداشته باشند، اما ممکن است درباره زنانی که درخواست انجام کارهای مردانه را دارند صدق کند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید