انتشار این مقاله


هوش مصنوعی؛ نکات مثبت و منفی

هوش مصنوعی یا همان (Artificial intelligence) شاخه‌ای از علم كامپیوتر است که با استفاده از درک، منطق و استدلال سیستمی را برنامه ریزی می‌کند تا بتواند کامپیوتر را به موجودی هوشمند تبدیل کند. آیا هوش مصنوعی در برابر اتفاقات پیش رو بر اساس دانش قبلی نتیجه گیری منطقی می‌کند یا اینکه راه حل های موجود […]

هوش مصنوعی یا همان (Artificial intelligence) شاخه‌ای از علم كامپیوتر است که با استفاده از درک، منطق و استدلال سیستمی را برنامه ریزی می‌کند تا بتواند کامپیوتر را به موجودی هوشمند تبدیل کند.

آیا هوش مصنوعی در برابر اتفاقات پیش رو بر اساس دانش قبلی نتیجه گیری منطقی می‌کند یا اینکه راه حل های موجود را پیدا کرده و میان آن‌ها تصمیم می‌گیرد؟

بسیاری از دانشمندان فعال در زمینه هوش مصنوعی ریاضیدان بوده‌اند. آنها بر این باورند که اگر بتوان دانش موجودات هوشمند را با مدل های ریاضی بیان کرد، آنگاه می توان این دانش ریاضی شده را به ماشینی منتقل کرد که قادر به استفاده از آن باشد. هوش مصنوعی توسط فلاسفه و ریاضی‌دانانی نظیر جرج بول که اقدام به ارائهٔ قوانین و نظریه‌هایی در مورد منطق نمودند، مطرح شده بود. با اختراع کامپیوتر در سال ۱۹۴۳، این وسیله دانشمندان هوش مصنوعی آن زمان را به چالشی بزرگ فراخواند. با وجود تردید گروهی از متفکرین درباره کارآمد بودن هوش مصنوعی تنها پس از چهار دهه، شاهد تولد ماشینهای شطرنج باز و دیگر سامانه‌های هوشمند در صنایع گوناگون شدیم.

بیشتر کارهای پژوهشی اولیه در هوش مصنوعی بر درباره ساختن ماشینی بازی‌ها و نیز اثبات قضیه‌های ریاضی بود. سعی بر این است که روبات های انسان نمای هوشمند بتوانند بیشترین درک احساسات و محسوسات را داشته باشد. در واقع همین مورد است که باعث می‌شود آن ها را انسان نما بنامیم. روبات انسان‌نما روباتی است که با محیط اطراف خود تعامل داشته باشد، از آن اطلاعات دریافت کند و بر اساس آن اطلاعات پردازش مناسبی داشته باشد. بعد از پردازش اطلاعات حال نوبت پاسخ هوش مصنوعی به محیط می باشد. در واقع هدف همین است. هر قدر پاسخ مناسب تر باشد ما به هدف خود نزدیک تر شده ایم.

آزمون تورینگ

آزمونی است که توسط آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ مطرح شد. در این آزمون شرایطی فراهم می‌شود که شخصی با ماشینی تعامل برقرار کند و سوالاتی را با هدف تعیین میزان هوشمندی ماشین از آن بپرسد. چنانچه در پایان آزمایش آزمایشگر نتواند تشخیص دهد که با انسان یا با ماشین در تعامل بوده است، آزمون با موفقیت انجام شده است. تا کنون هیچ ماشینی از این آزمون با موفقیت بیرون نیامده است. هدف این آزمون تشخیص میزان هوشمندی یک هوش مصنوعی است.

شیمون وایتسن: ما در آینده تبدیل به ابر انسان خواهیم شد

thomas-dietterich-doesnt-stop-there-he-hopes-ai-will-turn-us-into-superhumansمن فکر می کنم همه در آینده ابر انسان خواهند بود؛ مردم هوش مصنوعی را دست کم می گیرند و اغلب مرز مشخصی میان انسان و کامپیوتر تصور می کنند، شاید انسان و کامپیوتر در آینده با هم دوست و حتی دشمن باشند! اما من چنین تصوری ندارم من فکر می کنم انسان و کامپیوتر در آینده نزدیک قرار است یک زوج بسیار وابسته به یکدیگر باشند، تصور کنید ما چقدر میتوانیم سودمند تر باشیم اگر بتوانیم مغزمان را با حافظه و ماشین حساب های فنا ناپذیر پر کنیم. در دنیای امروز جامعه با مشکلات امنیتی و حریم خصوصی که توسط اینترنت به وجود آمده دست و پنجه نرم می کند؛ حال فرض کنید اینترنت در مغز شما باشد و دولت حق دسترسی به اطلاعات مغز شما را داشته باشد یا هکر‌ها بتوانند مغز شما را هک کنند. شاید روزی بتوانیم مهارت های خود را دانلود کنیم.

تفسیر از شیمون وایتسون پروفسور دانشگاه آمستردام

اوکی متسوکا :‌ ایمپلنت ها انسان را همه کاره می کند

مسیری که من برای هوش مصنوعی پیش بینی می کنم این است که در این علم آینده میتواند دستیاری برای انسان باشد؛ همچنین انسان را تقویت می کند و می تواند ما را به آنچه می خواهیم برساند؛ شاید روزی عضوی از بدن خود را از دست داده و نتوانم به خوبی شنا کنم؛ آنوقت هوش مصنوعی میتواند عضو رباتی وصل شده به بدن من را کنترل کند تا بتوانم مانند حالت عادی شنا کنم. مغز انسان می تواند اعضای بدن را کنترل کند، اما این کار محدودیت های خاص خود را دارد؛ کنترل اعضای مصنوعی بدن توسط هوش مصنوعی به ما توانایی انجام کار هایی را می دهد که قبلا قادر به انجام آن نبودیم. من امیدوارم نوعی اسکلت خارجی برای بدن طراحی شود که افراد مسن بتوانند با وجود سن و ضعف اندام ها به راحتی راه بروند و یا حواس دیداری و شنیداری آن‌ها را تقویت کند.

تحلیل از اوکی متسوکا مدیر اسبق تکنولوژی در شرکت نِست

بارت سلمن: ربات ها بسیاری از شغل های ما را تصاحب خواهند کرد

but-there-are-some-downsides-bart-selman-says-robots-will-take-over-many-of-our-jobsدر بازار کار همه بر این باورند که فرد باید در مورد کار خود آگاهی کامل داشته باشد و ما باید تحصیل خود را تا مراتب عالی ادامه دهیم. این موضوع در واقع بسیار دشوار است تا اینکه ما افراد را با ربات هایی جایگزین کنیم که مهارت های لازم را به خوبی یاد گرفته‌اند و  هزینه ی کمتری به دنبال دارند. برای مثال رانندگی خودکار ارزان تر از راننده ای است که در حال حاضر وجود دارد و یا برنامه ای که بتواند با توجه به مدارک و آزمایشات بیماری فرد را تشخیص دهد، این موضوع باعث می شود رانندگان و پزشکان کمتری باشند و انسان ها فقط در زمینه های محدودی علمی فعالیت کنند. موضوع دیگری که ذهن مردم را مشغول کرده ارتباطات اجتماعی است که با توجه به تکنولوژی دارد از بین میرود.

تحلیل از بارت سلمن ، مهندس کامپیوتر دانشگاه کورنل

منبع : techinsider

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید