انتشار این مقاله


زمستان زیبا اما آسیب رسان!

فصل زمستان از فصل‌های دوست‌داشتنی و جذاب بوده ولی آسیب‌هایی که سرما به پوست و مو وارد میکند، قابل توجه میباشد.

فصل زمستان از فصل‌های دوست‌داشتنی و جذاب بوده ولی آسیب‌هایی که سرما به پوست و مو وارد میکند، قابل توجه میباشد.

همه‌ی ما با این حس خشکی حاصل از سرما که موجب خشکی پوست، خشکی لب‌ها، شکنندگی ناخن‌ها وموها میشود،آشنا هستیم.

علت وقوع این اتفاقات

۱.ازبین رفتن رطوبت پوست

۲.استحمام طولانی‌مدت و استفاده از آب داغ

راه‌حل‌های درمانی

پوست:

۱.کاهش مدت‌زمان استحمام

دکتر البولوک(Dr.Elbuluk) میگوید: “استحمام طولانی‌مدت پوست را خشک میکند پس بهتر است به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به وسیله‌ی آب ولرم (نه داغ) انجام گیرد.”

آکادمی درماتولوژی در آمریکا میگوید: ” استحمام طولانی‌مدت منجر به دهیدراته شدن بیشتر پوست شده و آب داغ چربی پوست را سریع‌تر از آب ولرم از بین میبرد.”

۲.آبرسانی‌کردن پوست به مقدار زیاد

آبرسانی‌کردن پوست به معنی ایجاد یک سد دربرابر از دست رفتن آب پوست است! در آب و هوای سرد،پوست آب خود را سریع‌تر از دست میدهد پس بهتر است آبرسانی پوست را به روش درست و به طور مداوم انجام دهیم.

دکتر البولوک(Dr.Elbuluk) میگوید: ” برای آبرسانی بیشتر،استفاده از کرم‌ها بهتر از استفاده از شوینده‌هاست زیرا شوینده‌ها سبک بوده و دوامشان روی پوست کم‌تر است اما کرم‌ها ضخیم‌تر بوده و بیشتر روی پوست میمانند و بنابراین آبرسانی بهتر ایجاد میشود.”

اینکه چه موقع این کار را انجام بدهیم نیز مهم است که دکتر البولوک(Dr.Elbuluk) میگوید:”بهترین زمان برای آبرسانی پوست بعد از استحمام است که پوست نمناک بوده و کمی مرطوب است.”

۳. عدم استفاده از صابون‌های مضر

استفاده از اینگونه صابون‌ها که دارای الکل و بوی‌خوش هستند مانند: آنتی باکتریال‌ها یا بو زداها ،چربی پوست را میگیرند و پوست را خشک میکنند، بنابراین بهتر است به جای استفاده از این صابون‌ها از صابون‌هایی که دارای چربی و ویژگی آبرساننده بوده و بی‌بو یا دارای بوی ملایم هستند،استفاده کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: صابون‌های آنتی‌باکتریال نه اثربخش‌ترند و نه حتی سالم‌تر!


ناخن:

۱.استفاده از ژل حاوی مواد نفتی

دکتر البولوک(Dr.Elbuluk) میگوید:”آسان‌ترین راه برای درمان شکنندگی ناخن، استفاده از ژل‌های حاوی مواد نفتی(مانند وازلین) است که با قرار دادن آن روی دست‌ها مخصوصا اطراف ناخن‌ها باعث آبرسانی آن‌ها میشوید.”

شما  میتوانید از این ژل‌ها برای درمان خشکی لب‌ها نیز استفاده کنید. آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه کرده‌است که شب‌ها قبل از خواب از این ژل استفاده کنید زیرا این ژل سنگین است و ممکن است طول روز شمارا اذیت کند.


مقاله‌ی مرتبط: ناخن‌های شما از وضع سلامتی‌تان خبر می‌دهند


۲.نظارت بر شست و شوی دست‌ها

در طول روز به علت اینکه دست‌هایمان را زیاد میشوریم ممکن است باعث اایجاد خشکی در ناخن‌ها و پوست دستمان شود بنابراین یادمان باشد که بعد از شست‌‌و‌شو حتما از آبرسان استفاده کنیم.

مو:

۱.شست‌و‌شوی کمتر

عللی که منجربه خشکی پوست شما می‌شوند، میتوانند موهای شما را نیز خشک کنند مانند: آب داغ یا شست‌و‌شوی بیش ازحد موها.

دکتر البولوک (Dr.Elbuluk)درباره‌ی پوست سر خشک شده که منجربه خارش میشود،میگوید: “برای جلوگیری از خشک‌شدن پوست سر بهتر است شست‌و‌شوی سر را یک روز درمیان یا دوروز درمیان(بستگی به نوع موها دارد)انجام دهید زیرا همانطور که گفته شد آب داغ پوست را سریعا خشک میکند.اگر شوره‌ی سر دارید بهتر است از شامپوی ضد شوره استفاده نمایید.(اگر مشکلتان برطرف نشد به یک درماتولوژیست مراجعه کنید.)

۲.استفاده‌ از نرم کننده

نرم کننده،موها را قوی‌ترکرده و آسیب‌های وارده به موها را برطرف مینماید.اگر شما علاقه‌ای به تشبیه شدن به آنتن (!) را ندارید استفاده از نرم کننده بهترین راه حل برای برطرف کردن الکتریسیته‌ی استاتیک موجود در موهای شما است.

((درکل هدف از استفاده از شامپو برطرف کردن مشکلات پوست سر و هدف از استفاده از نرم کننده برطرف کردن مشکلات مو است.))

۳.وررفتن کمتر با مو

علاوه بر سرمای هوا،استفاده‌ی بیش ازحد از سشوار یا رنگ کردن مداوم موها ،آسیب جدی مانند شکنندگی و ریزش مو و موخوره را موجب میشود.

اگر با این راه‌حل‌ها مشکلتان حل نشد و علایمی ازقبیل:

  • خارش
  • وجود جوش‌های قرمز کوچک روی پوست
  • قرمز وپوسته پوسته بودن پوست
  • وجود زخم های پوستی حاصل از خارش
  • برآمدگی‌های قرمز کوچک روی پوست که ترشح دارند
  • وجود بخش‌های قرمز یا قهوه‌ای مایل به خاکستری روی پوست

دارید، ممکن است به اگزمای زمستانی که در فصل زمستان به علت سرمای هوا رخ میدهد، دچار باشید. بنابراین بهتر است به دکتر مراجعه نمایید تا درمان لازم انجام پذیرد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید