انتشار این مقاله


معاینه دندانپزشکی چگونه و در چه فواصلی باید انجام شود؟

معاینات منظم دندانپزشکی بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه را تشکیل می‌دهد.

معاینات منظم دندانپزشکی بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه را تشکیل می‌دهد. طی معاینه دندانپزشکی دندانپزشک یا کارکن بهداشت دندان‌های فرد را تمیز کرده و حفره‌ها و بیماری‌های لثه را بررسی می‌کند. این معاینه شامل ارزیابی خطر ابتلا به سایر مشکلات و ناهنجاری‌های دهان و دندان، صورت، گردن است. همچنین معاینه دهان و دندان ممکن است شامل عکس برداری با اشعه X (رادیوگرافی) یا سایر روش‌های تشخیصی باشد.

دندان پزشک یا متخصص بهداشت در مورد رژیم غذایی مناسب و عادت‌های بهداشتی دهان و دندان نیز صحبت کرده و می‌تواند تکنیک‌های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را ب فرد آموزش دهد. همچنین این افراد می‌توانند در مورد عوامل مختلف شیوه زندگی که می‌تواند بر سلامت دهان و دندان و روش‌های زیبایی دندان تأثیر بگذارد، صحبت کنند.

علت انجام معاینه دندانپزشکی

معاینات منظم دندانپزشکی نه تنها در حفظ سلامت دهان و دندان فرد کمک کننده است بلکه بر روی سلامت کلی او نیز تاثیر گذار است. به عنوان مثال، علائم و نشانه‌های اولیه برخی از بیماری‌های سیستمیک، مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و دیابت ممکن است ابتدا در دهان ظاهر شود. اگر متخصص بهداشت یا دندانپزشک علائم بیماری‌هایی از این دست را در فرد پیدا کند، به او توصیه می‌کند که به پزشک خود مراجعه کند.

همچنین، مراجعه و ارزیابی مداوم به دندانپزشک این فرصتی را می‌دهد که نکاتی مهم در مورد مراقبت از دندان را به دیگران گوش زد کرده و مشکلات بهداشت دهان و دندان را زودتر تشخیص دهد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که معاینات منظم دندانپزشکی بزرگسالان باید در فواصل زمانی تعیین شده توسط خود دندانپزشک انجام ود.

حتی اگر دیگر مشکلات مربوط به دندان نداشته باشید نیز برای حفظ سلامتی دهان و دندان‌های جایگزین شده باید خود را برای چکاپ دندان به دندان پزشک مراجعه کرد.

نحوه آمادگی برای معاینه دندان

اگر برای اولین معاینه دندانپزشکی خود برنامه ریزی می‌کنید و یا به دنبال یک دندانپزشک جدید هستید، پرس و جو کنید.  موقعیت مطب دندانپزشک را نگیرید. از تمامی هزینه‌ها و گزینه‌های پرداخت نیز مطلع باشید.

اگر در مورد چکاپ دندان مضطرب هستید، نگرانی خود را با دندانپزشک یا متخصص بهداشت خود در میان بگذارید. آن‌ها می‌توانند روش درمان را به گونه‌ای تنظیم کنند که شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

در معاینه دندانپزشکی چه انتظاری می‌رود

در طی معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک یا متخصص بهداشت باید:

  • سلامت عمومی و بهداشت دهان و دندان را ارزیابی کند
  • خطر پوسیدگی دندان، پوسیدگی ریشه و بیماری لثه یا استخوان را ارزیابی کند
  • نیاز به ترمیم یا جایگزینی دندان ارزیابی کند
  • دندان‌های نیش و فک بیمار را از نظر وجود مشکلات بررسی کند
  • لکه‌ها یا رسوبات روی دندان را بردارد
  • در مورد روش‌های تمیز کردن مناسب دندان‌ها را به بیمار بگوید
  • نیاز به فلوراید را ارزیابی کند
  • با کمک رادیوگرافی دندان و در صورت لزوم سایر روش‌های تشخیصی مشکلات بیمار را ارزیابی کند

در طی معاینه دندانپزشکی دندانپزشک یا متخصص بهداشت در مورد مشکلات مربوط به سلامتی یا داروهای مصرفی نیز سؤال کرده و در مورد چگونگی تاثیر آن‌ها بر سلامت دهان و دندان صحبت خواهد کرد. به عنوان مثال بیماران دیابتی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به لثه هستند.

داروهایی که منجر به خشکی دهان می‌شوند نیز می‌توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. اگر از آرتریت یا بیماری دیگری که مسواک زدن را دشوار می‌کند، رنج می‌برید ممکن است دندانپزشک یا متخصص بهداشت به شما نشان دهند که چگونه دسته مسواک را درون یک توپ لاستیکی قرار دهید تا راحت‌تر حرکات آن را کنترل می‌کند.

اگر پروتز دندانی دارید دندانپزشک یا متخصص بهداشت فیکس بودن آن‌ها بررسی کرده و در مورد نیاز به تنظیمات مجدد صحبت خواهد کرد.

معاینه دندانپزشکی همچنین ممکن است شامل مشاوره در مورد رژیم غذایی، استفاده از محصولات تنباکو و سایر عوامل موثر بر سبک زندگی فردی باشد که می‌تواند سلامت دهان و دندان را تحت تأثیر قرار دهد.

رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان به دندانپزشک این امکان را می‌دهد تا تصاویری دقیق از بخش‌های خاصی از دهان را بررسی کرده و مشکلاتی که در معاینه دندانپزشکی دیده نمی‌شوند را تشخیص دهد. اشعه رادیوگرافی دندان به طور معمول در هر مراجعه دندانپزشکی مورد نیاز نیست و دندانپزشک یا متخصص بهداشت در صورت نیاز بر اساس سلامت کلی دهان و دندان و بیماری فرد در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

میزان اشعه دریافتی در این روش بسیار کم است، به خصوص در مورد دستگاه‌های اشعه X دیجیتال که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در صورت نگرانی باید با دندانپزشک صحبت کرد.

معاینه سرطان دهان

در طول معاینه دهان و دندان دندانپزشک یا متخصص بهداشت به وجود علائم سرطان دهان نیز دقت خواهد کرد. در معاینه ناحیه زیر فک، قسمت‌های طرفی گردن و لبه‌های داخلی لب‌ها و گونه‌ها، طرفین زبان و سقف و کف دهان بررسی خواهند شد.

قالب گیری دندانی

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است قالب گیری دندانی از یک یا هر دو فک را به منظور تولید ماکتی از دندان‌ها و بافت‌های دهانی توصیه کند. این کار می‌تواند به دندانپزشک یا متخصص بهداشت کمک کند تا دندان گرفتن بیمار را ارزیابی کرده یا در ساختن محافظ‌ها و دندان گیرها کمک کند.

دندان پزشک یا متخصص بهداشت قالب‌های نعل اسبی شکل را همراه با یک ماده نرم و ژلاتین مانند پر کرده و آن‌ها را بر روی دندان‌های بالایی یا پایینی قرار می‌دهند. بعد از گذشت چند دقیقه، قالب‌ها برداشته شده و برای ایجاد قالب دندانی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است دندانپزشک برای ارزیابی قدرت دندان گیری فرد، از او بخواهد که ماده نرمی را گاز بگیرد.

نتایج

بعد از انجام معاینه، دندانپزشک یا متخصص بهداشت در مورد بهداشت دهان و دندان فرد، از جمله خطر پوسیدگی دندانی، بیماری‌های مربوط به لثه‌ها و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان و اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌تواند در بهبود و محافظت از سلامت دهان و دندان انجام شود، صحبت می‌کند.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت زمان ویزیت چکاپ دندان بعدی را نیز مشخص خواهد کرد. اگر بیمار در معرض خطر پوسیدگی دندان یا بیماری‌های مربوط به لثه باشد و یا مشکلات بهداشت دهان و دندان دیگری داشته باشد، دندانپزشک یا متخصص بهداشت احتمالاً معایناتی با فواصل زمانی کوتاه‌تر را توصیه خواهد کرد. ممکن است هر یک از این موارد نیاز به درمان اختصاصی خود داشته باشد که در جلسات مشاوره بعدی توضیح داده می‌شود.

گاهی اوقات بسته به پیچیدگی مراقبت‌های پیشنهادی توسط دندانپزشک، ممکن است برخی از روش‌های درمانی توسط کار متخصصان دندانپزشک انجام شود. در واقع تیمی متشکل از دندان پزشکان متخصص در حیطه‌های مختلف مانند جراحی دهان و دندان یا پزشک متخصص بیماری‌های لثه شرایط بیمار را ارزیابی و درمان را آغاز کنند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید