انتشار این مقاله


تناسب تکاملی، کلید جذابیت زنان

یک ایده درباره این که ما چگونه به ارزیابی جذابیت فیزیکی می پردازیم بر اساس نشانزدی است که جنبه های متفاوت بدن های ما در تناسب تکاملی هستند . برای مثال ما می دانیم چربی بیش از حد مشخصی در زنان احتمال بیشتری برای بیماری های مزمن مثل دیابت و بیماری های قلبی و هم […]

یک ایده درباره این که ما چگونه به ارزیابی جذابیت فیزیکی می پردازیم بر اساس نشانزدی است که جنبه های متفاوت بدن های ما در تناسب تکاملی هستند .

برای مثال ما می دانیم چربی بیش از حد مشخصی در زنان احتمال بیشتری برای بیماری های مزمن مثل دیابت و بیماری های قلبی و هم چنین کاهش باروری دارد ، که باعث می شود موارد چاق تر کم تر جذاب به نظر برسند. از آن رو مردم چاق قدیم ممکن است توانایی بیشتری در زنده ماندن در قحطی ها را داشتند ، چاقی جذاب تر بود! این موضوع می تواند نشان دهد حد مطلوبی از چاقی وجود دارد که بیشترین جذابیت را دارد و می تواند بین این دو باشد.

پروفسور اسپیکمن Speakman توضیح میدهد : تناسب در شرایط تکامل دو چیز را در بر دارد : بقا و توانایی تولید مثل. چیزی که ما می خواستیم در تحقیقات ببینیم ایده آن بود که وقتی به کسی می نگریم و فکر می کنیم آن شخص از نظر فیزیکی واقعا جذاب است ، آیا این تشخیص بر اساس یک حقیقت پیچیده ی تکاملی است که بر این اساس است که آیا آن فرد پتانسیل بقا و تولید مثل در آینده را دارد؟

برای تست ایده ، دانشمندان یک مدل ریاضی که ترکیبی از روابط میان مراحل مرض چاقی و خطر احتمالی مرگ به هر دلیلی ، و رابطه میان مرض چاقی و احتمال داشتن فرزند در آینده بود را ساختند. این مدل پیش بینی کرد مردم زنانی با BMI میان ۲۴-۲۴.۸ را به عنوان جذاب ترین ها تشخیص می دهند.

محققان این پیش بینی را بوسیله ۱۳۰۰ مرد و زن از انگلستان و ۹ کشور دیگر تست کردند. شرکت کنندگان می بایست از ۲۱ کارت عکس که زنانی با میزان چاقی متفاوت بودند را از نظر جذابیت از کمترین به بیشترین مرتب می کردند.

در همه ی افراد ارزشیابی عکس زنان مشابه بود! عکس های لاغرترین زن ها که BMI حدود ۱۹ داشتند بیشترین جذابیت را در افراد داشت . این بر خلاف پیش بینی مدل ریاضی بود که BMI 24-24.8 را انتخاب کرده بود.

دلیل این اختلاف زمانی مشاهده شد که از افراد خواستند بگویند فکر می کنند سن افراد در عکس ها چقدر بوده؟ آن ها اینگونه قضاوت کردند که افراد چاق تر پیرتر هستند! در واقع سن خود به گونه ای یک شاخص آماری در این نظرسنجی بود که تعیین می کرد افراد با BMI 17-20 جذاب تر به نظر می رسند.

این نشان می دهد ما لاغرترین زنان را جذاب ترین می دانیم چون لاغری او را برابر با جوانی می دانیم ، BMI 17-20  و سن ۱۸-۲۰ را انتخاب می کنیم ، چون این BMI و این سن بالاترین احتمال باروری و کمترین ریسک لبتلا به بیماری را دارد.

دکتر Lobke Vaanholt گفت : اگرچه اکثر افراد از این که لاغری افراطی به عنوان جذاب ترین شکل بدن تشخیص داده شد متعجب نمی شوند ، چون این مورد به شدت در رسانه ها ، فرهنگ و فشن شایع شده است .

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید