انتشار این مقاله


دستگاه مکش از معده؛ راهی برای درمان چاقی

اداره کل غذا و دارو آمریکا از معرفی دستگاهی جدید خبر می‌دهد. این دستگاه بیش از ابزاری برای سلامت به ابزارهای مورد استفاده در فیلم های علمی تخیلی شباهت دارد. این دستگاه به کمک برداشت مواد غذایی معده، سبب کاهش میزان غذای قابل جذب در روده شده و در نتیجه می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر واقع […]

اداره کل غذا و دارو آمریکا از معرفی دستگاهی جدید خبر می‌دهد. این دستگاه بیش از ابزاری برای سلامت به ابزارهای مورد استفاده در فیلم های علمی تخیلی شباهت دارد. این دستگاه به کمک برداشت مواد غذایی معده، سبب کاهش میزان غذای قابل جذب در روده شده و در نتیجه می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر واقع شود.

مجوز دستگاه AspireAssist، توسط FDA بعد از طی مراحل آزمایشی روی ۱۷۱ فرد داوطلب صادرگشت. ۱۱۱ نفر از افراد داوطلب برای قرار دادن بخش مکنده دستگاه تحت عمل جراحی قرار گرفتند اما ۶۰ نفر باقی مانده جزئی از گروه کنترل آزمایش بوده و دستگاه درون بدن آن ها قرار نگرفت. نتایج آزمایش بطور متوسط حکایت از کاهش ۱۴ کیلوگرمی در وزن افراد در طی یک سال با دستگاه AspireAssist داشت.

اما بسیاری از متخصصین تغذیه عقیده دارند این دستگاه در حال حاضر نیاز به توسعه و تحقیقات گسترده‌تری دارد. همچنین خارج ساختن مواد گوارش یافته از روده می تواند سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی از جمله bulimia شود.

نحوه کار دستگاه AspireAssist

درحالی که دستگاه AspireAssist به خودی خود پدیده ای نو محسوب می گردد، اما بسیاری از پزشکان آشنایی کاملی با نحوه جراحی قرار دادن آن دارند.

در حدود ۱۵ دقیقه نیاز دارد. در طی عمل جراحی لوله ای را از دهان توسط اندوسکوپ وارد سیستم گوارشی کرده و سپس توسط شکافی کوچک از شکم فرد خارج می کنند.

پس از انجام عمل جراحی، برای کاهش التهاب به زمانی در حدود ۲ هفته نیاز خواهد بود. پس از آن پزشکان دریچه ای را از بیرون برای خارج ساختن محتویات لوله گوارشی قرار خواهند داد. برای خارج ساختن محتویات، دستگاهی در ابعاد یک گوشی هوشمند به انتهای دریچه لوله متصل می گردد و سپس مواد غذایی از طریق آن خارج شده و دفع می گردد. این پروسه aspiration نام دارد.
پیش بینی می شود در هر بار استفاده از این دستگاه در حدود ۳۰٪ محتویات معده خارج شده و دفع می گردد.

tube-implantedاستفاده از این دستگاه براحتی خوردن و سپس اقدام به دفع کردن نبوده و افراد لازم است تا عادات غذایی  نیز تغییر یابد.
با توجه به قطر ۷ میلیمتری لوله دستگاه، بیماران لازم است تا از غذاهای ساده تر استفاده کنند و همچنین غذای خود را به طور کامل بجوند. در غیر این صورت دستگاه کارایی نداشته و مواد از آن خارج نخواهند شد. لوله گرفته شده هیچگونه دردی ایجاد نکرده و افراد می توانند آن را تمیز نمایند. همچنین پزشکان می توانند با استفاده از brush لوله دستگاه را پاکسازی کنند. در مراحل ابتدایی استفاده از دستگاه بدلیل ناآشنایی، احتمال گرفتگی دستگاه بسیار زیاد است.
فایده پنهان استفاده از این دستگاه لزوم کاهش سرعت خوردن است. بنا به توصیه همیشگی متخصصین تغذیه کاهش سرعت غذا خوردن یکی از راه های کاهش وزن می‌باشد. علت این پدیده فعال شدن پاسخ های سیری زودتر از اتمام غذا است. بعد از بلع غذا و انتظار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بیماران می‌توانند به کمک دستگاه غذای خورده شده را خارج نمایند. خارج کردن غذا بلافاصله پس از بلع آن امکان‌پذیر نخواهد بود. زیرا مواد غذایی برای خروج بوسیله لوله نیاز به شکسته شدن توسط معده دارند.
همچنین پاکسازی معده از غذا به طور کامل امکان پذیر نخواهد بود. زیرا خروج مواد از معده به طور همزمان صورت نگرفته و در مدت ۲۰ تا ۳۰ انتظار برای شکسته شدن غذا، برخی مواد وارد روده کوچک می‌شوند.
همان طور که اشاره شد به طور متوسط می‌توان ۳۰٪ از مواد خورده شده را بوسیله این دستگاه خارج ساخت. لازم به ذکر است برای استفاده از این دستگاه لازم است حجم هر وعده غذایی نیز کاهش یابد، زیرا برای خروج مواد معده وجود فضای خالی الزامیست.
نکته جالب در مورد این دستگاه، امکان مشاهده فراورده هضم اولیه غذا در معده است! بطور مثال طبق گفته بیماران پس از خوردن غذای ناسالم، مواد خارج شده از دستگاه به شکل هضم نشده دیده می‌شوند. این عامل می تواند سبب ایجاد انگیزه برای استفاده بیشتر از غذاهای سالم شود.
aspire-attached-virtualdr.ir
پژوهشگران اضافه می‌کنند نتایج بدست آمده از کاهش وزن افراد مورد آزمایش علاوه بر کاهش کالری ورودی به بدن، به علت تغییر در عادات غذایی افراد برای کارکرد صحیح دستگاه نیز می‌باشد.

تحقیقات بیشتری نیاز است

با وجود تحقیقات و بررسی های فراوان صورت گرفته، پژوهشگران نیاز بیشتر این پروژه به بررسی را تایید می‌کنند. امروزه روش‌های بیشماری برای کاهش وزن ارائه می‌شود. اما هیچکدام موفقیت های مورد انتظار را بدست نیاورده اند. تیم توسعه دهنده این دستگاه امیدوارند ابزار آنها بتواند قدم مهمی در کاهش معضلات مربوط به اضافه وزن داشته باشد.

منبع: Livesience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید