انتشار این مقاله


خطرات بدنسازی برای نوجوانان

  ورزش مرتب، عادتی بسیار سالم در هر سنی محسوب می‌شود و تمرینات استقامت بخش مهمی از تمرینات تناسب اندام است. اما بدنسازی می‌تواند برای سلامت نوجوان در صورتی که تمرینات را بدون مشورت با مربی و اعمال شیوه ی صحیح انجام دهند یا از رژیِم ها و مکمل های معمول در این زمینه استفاده کنند، […]

 

ورزش مرتب، عادتی بسیار سالم در هر سنی محسوب می‌شود و تمرینات استقامت بخش مهمی از تمرینات تناسب اندام است. اما بدنسازی می‌تواند برای سلامت نوجوان در صورتی که تمرینات را بدون مشورت با مربی و اعمال شیوه ی صحیح انجام دهند یا از رژیِم ها و مکمل های معمول در این زمینه استفاده کنند، مضر باشد.
بدن نوجوانان معمولا تا ۱۶ سالگی درحال رشد است. اگر آن ها اسکلت بدن خود را با برداشتن وزنه های بیش از حد سنگین تحت فشار قرار دهند، می‌توانند موجب آسیب دائمی شوند. همچنین استفاده از رژیم های سخت یا مکمل های غذایی حاوی استروئید می‌تواند خساراتی جبران ناپذیر به سلامتی آنان وارد کند.

خطر آسیب را کاهش دهید

برای نوجوانی که بدنسازی را آغاز کرده است ، دنبال کردن رژیم های ورزشکاران حرفه ای عاقلانه نیست؛ هیچ یک از این افراد به تناسب اندام خود یک شبه دست نیافته اند بلکه به تدریج نیرو و طاقت خود را افزایش داده اند. برای دستیابی به حجم قابل توجهی از عضله، سال ها تمرین مداوم نیاز است. انجام دادن پشت سرهم چند ست یا کارکردن بی وقفه روی یک عضله تنها باعث تحلیل آن می‌شود. درعوض نوجوان باید تمریناتی که شامل کار کردن با وزنه ها می‌شوند را در ۲-۳ست با ۸-۱۲حرکت انجام دهد. این موجب دست‌یابی به نتیجه ی بهتر و کاهش خطر آسیب دیدن می‌شود.
آسیب دیدن در سنین پایین می‌تواند باعث ناتوانی فرد برای بقیه ی زمان عمر شود اما در صورتی که ورزش کردن تدریجی و اصولی انجام شود، عملکرد بدن در آینده بسیار رضایت بخش تر خواهد بود.

رژیم غذایی

هدف بسیاری از بدنسازان، افزایش حجم عضلات با کاهش چربی بدن است. بدنسازان حرفه ای رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند که آنان را قادر می‌سازد میزان چربی بدن را به کمترین مقدار برسانند. برخی نیز برای بیشتر دیده شدن عضلات، قبل از مسابقات بدن خود را دی‌هیدراته می‌کنند.
برای یک نوجوان درحال رشد، هیچ یک از رژیم هایی که شامل کنترل شدید میزان کالری، مصرف افراطی پروتئین یا حذف کربوهیدرات است، توصیه نمی‌شود.
بهترین گزینه برای آنان استفاده از یک برنامه ی غذایی متعادل، شامل تنوعی از میوه ها، سبزیجات، غلات و پروتئین است.
همچنین محدود کردن استفاده از مکمل ها و قندهای تصفیه شده برای میان وعده ها نیز توصیه می‌شود.
یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند منجر به افزایش تمرکز، توانایی ورزشی و سلامت و تندرستی نوجوان شما شود. اگر آنان قصد پیروی از رژیم غذایی خاصی را دارند، آن را با دقت بررسی کرده و عادات غذایی آن‌ها را تحت نظربگیرید. درصورت مشاهده ی حساسیت بیش از حد آن‌ها، بهتر از با متخصص تغذیه مشورت کنید چرا که احتمال ابتلا به اختلالات تغذیه وجود دارد.

مکمل ها

نوجوانان هرگز بدون وجود دلیلی پزشکی نباید سطح هورمون های بدن خود را تغییر دهند.
آنان را آگاه کنید که از مکمل های ورزشی، به خصوص استروئیدها دوری کنند. مکمل های استروئیدی می‌توانند باعث ابتلا به بیماری های قلبی، آسیب های کبد و آتروفی بیضه ها شوند.

ایجاد عادت‌های سالم
تحمل سال های نوجوانی آسان نیست. نوجوانان ممکن است وضعیت بدن خود را نپذیرند به‌خصوص اگر از طرف هم‌سن و سالان خود تحت فشار قرار گیرند. درنتیجه ممکن است برای رسیدن به وضعیتی مطلوب به استفاده از رژیم های نامعقول یا استفاده از مکمل های استروئیدی بیاندیشند. ضروری است که آنان را به سوی ورزش کردن صحیح و رژیم مناسب سوق دهید.
منصرف کردن آن ها از استفاده از رژیم های سخت ممکن است آسان نباشد، اما فهم عواقب جبران ناپذیر آن ضروری است. همچنین فواید پیشرفت آهسته و پیوسته را به آنان گوشزد کنید. اگر دربرقراری ارتباط با آنان مشکل دارید، می‌توانید از یک مربی حرفه ای که در بدنسازی نوجوانان تخصص دارد، کمک بگیرید.


منبع

healthline.com

پریا طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *