انتشار این مقاله


چند ساعت بازی کامپیوتری برای کودکان زیاد بشمار می‌آید؟

بازی‌های کامپیوتری ممکن است مهارت‌های حرکتی کودک، زمان عکس‌العمل و حتی فعالیت‌های آکادمیک او را تقویت کنند، اما مطالعات نشان داده‌اند که بازی بیش از حد می‌تواند با اختلالات اجتماعی و رفتاری رابطه‌ی مستقیم داشته باشد. محققان اسپانیایی دریافتند که پیشرفت مهارتی حداقل با ۸ ساعت در هفته امکان پذیر است و کودکانی که بیش […]

بازی‌های کامپیوتری ممکن است مهارت‌های حرکتی کودک، زمان عکس‌العمل و حتی فعالیت‌های آکادمیک او را تقویت کنند، اما مطالعات نشان داده‌اند که بازی بیش از حد می‌تواند با اختلالات اجتماعی و رفتاری رابطه‌ی مستقیم داشته باشد.

محققان اسپانیایی دریافتند که پیشرفت مهارتی حداقل با ۸ ساعت در هفته امکان پذیر است و کودکانی که بیش از ۹ ساعت در هفته بازی می‌کنند بیشتر دچار اختلالات شخصیتی و اجتماعی می‌شوند.
نتیجه این که ۱تا۹ ساعت بازی در هفته برای کودکان ۷ تا ۱۱ سال امن ولی بیش از آن برای سلامت جسمی و روانی کودک خطرناک است.

در یک مطالعه از والدین کودکان ۷تا۱۱ سالِ ساکن در بارسلونا خواسته شد تا اجازه دهند روی عادت‌های بازی کودکانشان مطالعه شود. تقریبا پنج ششم کودکان حداقل یک ساعت در هفته بازی می‌کردند و بقیه اصلاً بازی نمی‌کردند. به طور متوسط گیمر‌ها ۴ ساعت در هفته بازی می‌کردند البته میانگین ساعات بازی پسر ها ۲ ساعت بیشتر از دختران بود.

آزمایش‌ها نشان داد که گیمرها عکس‌العمل سریع‌تری نسبت به کودکانی که اصلاً بازی نمی‌کردند داشتند و اسکن های مغزی ۲۶۰ کودک تفاوت هایی را در هر ۲ گروه در ناحیه‌ی معروف مغز به نام ماده‌ی سفید گانگلیون بازال نشان داد.
اگرچه افزایش مهارت‌های حرکتی اندکی نیز مشاهده شد و افزایش چشم گیری در نمره‌های درسیشان مشاهده گشت ولی تغییری در فعالیت حافظه و مهارت توجهیِ آن‌ها مشاهده نشد. اما هرچه کودکان زمان بیشتری را صرف بازی می‌کردند کمتر می‌خوابیدند و بیشتر دچار اختلالات رفتاری می‌شدند.

حقیقت این است که اکثر کودکان اشتیاق زیادی را نسبت به گذراندن زمان جلوی صفحه‌ی مانیتور دارند و این نه تنها بد نیست بلکه گاهی لازم است؛ اما باید با مدیریت درست نگذاریم از کنترل خارج شود.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید