انتشار این مقاله


مکمل‌های غذایی؛ حقیقت تا خیال!

مکمل‌های غذایی؛ یک صنعت چند میلیارد دلاری که هم‌چنان مستقل از سازمان غذا و دارو (FDA) فعالیت می‌کند. چند ده ویتامین و عنصر معدنی در یک قرص؛ واقعیت چیست؟    ۳۷ درصد از پرسنل نیروی هوایی [ایالات متحده] هم‌اکنون با جدیت در حال مصرف مکمل‌های غذایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه و یا […]

مکمل‌های غذایی؛ یک صنعت چند میلیارد دلاری که هم‌چنان مستقل از سازمان غذا و دارو (FDA) فعالیت می‌کند. چند ده ویتامین و عنصر معدنی در یک قرص؛ واقعیت چیست؟

   ۳۷ درصد از پرسنل نیروی هوایی [ایالات متحده] هم‌اکنون با جدیت در حال مصرف مکمل‌های غذایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه و یا برنامۀ بدن‌سازی، می‌باشند. سوالی که مطرح می‌شود این است: آیا این هوامردان (!) به اندازۀ کافی جهت تجویز کردن مکمل برای خودشان، تحقیق می‌کنند؟

   بر اساس FDA، شرکت‌های سازنده و توزیع‌کنندگان مکمل‌های غذایی صرفاً مسئول ارزیابی امنیت و لیبلینگ (Labeling، اطلاعات محصول که روی بسته درج می‌شود) این محصولات هستند تا با قوانین Dietary Supplement Health & Education Act (آیین‌نامۀ سازمان غذا و دارو در عرصۀ مکمل‌های غذایی که متفاوت با قوانین داروهای قراردادی می‌باشد) مغایرت نداشته باشند؛ این یعنی این که مکمل‌های غذایی تحت نظارت قانونی FDA نیستند.

کنترل مکمل‌های غذایی از جانب FDA صرفاً در اطلاعات بسته‌بندی این محصولات خلاصه می‌شود.
کنترل مکمل‌های غذایی از جانب FDA صرفاً در اطلاعات بسته‌بندی این محصولات خلاصه می‌شود.

   یکی از اساسی‌ترین مشکلات مکمل‌های غذایی برای مصرف کنندگان عدم نیاز ایشان به دریافت برخی از عناصر غذایی است که می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی بشود. انبوه عناصر غذایی که در جدول اطلاعات یک مکمل می‌بینید ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید واکنش دهد و منجر به بروز خطر گردد. این مواد هم‌چنین به دلیل فشاری که بر روی کلیه‌ها اعمال می‌کنند (جهت فیلتراسیون) می‌توانند باعث ایجاد نارسایی کلیه شوند.

   مکمل‌های غذایی همان‌طور که از نام‌شان پیدا است جهت غنی‌تر نمودن رژیم غذایی تولید شده‌اند؛ نه جایگزین شدن با رژیم غذایی! بعضی افراد هزینه‌های غیرضروری صرف مکمل‌های پیش و پس از تمرینات ورزشی می‌کنند؛ در حالی که می‌توانند با صرف هزینه‌ای کم‌تر به سراغ غذاهای طبیعی و مغذی‌تر بروند. به عنوان مثال، یک فنجان کلم بروکلی حاوی ۱۰۰ درصد از نیاز روزانۀ شما به ویتامین C و ۱۰ درصد از نیازتان به ویتامین A می‌باشد. این یعنی شما به ویتامین‌های موجود در مکمل‌ها نیازی ندارید و به راحتی می‌توانید تمام نیاز روزانۀتان را با یک رژیم غذایی سالم تأمین کنید. مکمل‌ها ممکن است فاقد برخی از عناصر غذایی باشند که فقط از طریق خوردن بعضی از مواد غذایی خاص به بدن می‌رسد.

یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های غذایی در داخل کشور. آیا بدون ولمن نمی‌توان ول بود؟!
یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های غذایی در داخل کشور. آیا بدون ولمن نمی‌توان ول بود؟!

   برخی افراد رژیم غذایی‌شان به گونه‌ای است که نمی‌توانند تمام عناصر مورد نیاز بدنشان را دریافت کنند. در پاره‌ای از موارد تغییر رژیم غذایی میسر نیست (بنا به هر دلیلی) و برای این افراد مکمل‌های خاصی تجویز می‌شود. مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این گمان است که هر مکملی برای هر فردی مناسب است و اگر کسی از یک مکمل استفاده می‌کند چه مانعی دارد که دیگری نتواند آن مکمل را در رژیم غذایی‌اش بگنجاند؟ شما باید هدف خود را از مصرف یک مکمل مشخص کنید، این که به چه عنصر غذایی نیاز دارید که نمی‌توانید به میزان کافی از رژیم غذایی‌تان کسب کنید. گاهی وقت‌ها علت استفاده از مکمل‌ها صرفاً پایۀ احساسی دارد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *