انتشار این مقاله


چگونه الگوی خواب کودکتان را تنظیم کنید؟

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شادی و هیجان بزرگی را به ارمغان می آورد اما محرومیت از خواب هم با آن می آید! این یک واقعیت است: نوزادان شب هنگام به سادگی نمی تواند بخوابند و در نتیجه شما هم نخواهید توانست! خبر خوب این است که بعد از ۳ تا ۶ ماه، الگوی […]

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شادی و هیجان بزرگی را به ارمغان می آورد اما محرومیت از خواب هم با آن می آید! این یک واقعیت است: نوزادان شب هنگام به سادگی نمی تواند بخوابند و در نتیجه شما هم نخواهید توانست!

خبر خوب این است که بعد از ۳ تا ۶ ماه، الگوی خواب نوزادان معمولا منظم می‌شود و می تواند تا صبح بخوابد. همزمان با تکامل مغز کودک شما در این چند ماه اول، احتمالا خواهید دید الگوی خواب شروع به پدیدار شدن می‌کند، هر چند که ممکن است الگویی که شما می خواهید نباشد. با پیروی از این چند مرحله ساده به نوزاد کمک کنید تا الگوی خواب رویایی‌تان را ایجاد کند!

۱.علائم خستگی کودکتان را بدانید.

کودک به شما اجازه می‌دهد که نیاز او به خواب را تشخیص دهید. این علائم عمومی خستگی را بررسی کنید:

  • خمیازه
  • به شما نگاه نمی‌کند
  • هیاهو
  • مالش چشم

صبر نکنید تا کودک شما خسته شود و او را به رختخواب ببرید. یک بچه خسته مشکلات بیشتری در به خواب رفتن و ادامه خواب دارد. سعی کنید با دنبال کردن نشانه‌های خواب آلودگی او قبل از این‌که دادوبیداد کند و بد خو شود، یک قدم جلوتر باشید.

 ۲.چرخه شبانه‌روزی خواب کودکتان را تنظیم کنید.

از همان آغاز، سعی کنید به فرزندتان آموزش بدهید که شب زمان خواب و روز زمان تفریح است.

در طول ساعات روز، همه چیز را برای کودک تحریک‌کننده و فعال نگه دارید و با او بازی کنید. سعی کنید بعد از تغذیه او را بیدار نگه دارید و نگران ضعیف شدن او نباشید.

هنگامی که تاریک است، یک پدر و مادر آرامی برای کودکتان باشید. غذای خود را در یک اتاق نیمه تاریک صرف کنید. تمام تحریکات را کاهش دهید. به عنوان مثال، نورا را کم کنید و صدا را کاهش دهید. به تدریج، او یاد می‌گیرد که روز بر خلاف شب زمان تفریح است. بنا براین وقتی که هوا تاریک میشود به خواب می‌رود.

۳.خوردن را از خوابیدن جدا کنید.

پس از ماه اول، مسلما نمی خواهید به کودکتان اجازه دهید در حال تغذیه یا تکان دادن او به خواب رود زیرا می‌خواهید که خودتان به خواب رفتن او را شکل دهید.

او ممکن است کم بخورد و بخوابد و گاهی کمی بیشتر بخورد. اگر او هنگام شیر دادن به خواب عمیق فرو می‌رود تغذیه او را متوقف و به رختخوابش منتقل کنید.
برخی از والدین سعی می‌کنند با مکمل بیشتر، شیر مادر، و یا غذای کودک نوزاد را مجبور کنند تا طبق برنامه بخوابد یا خواب طولانی‌تری داشته‌باشد که برای کودک خوب نیست. درست مثل زمانی که شما بیش از حد غذا خورده باشید، کودکی خیلی سیر هم نمی‌تواند به اندازه کافی برای یک خواب خوب راحت باشد.

توجه داشته باشید: هرگز هنگام خواب شیشه شیر را در دهان نوزاد قرار ندهید. زیرا می تواند به خفگی، عفونت گوش، و حفره منجر شود.

۴. بعد از دو ماهگی کودک را برای شیر خوردن بیدار نکنید.

اگر افزایش وزن کودک مناسب است و در طول روز زیاد غذا می‌خورد، لازم نیست که پس از ۲ ماهگی او را برای تغذیه در شب بیدار کنید. زیرا کودک شما نیاز به پیدا کردن برنامه خواب خود دارد.

در اینجا برخی از موارد که در آن شما باید کودک خود را از خواب بیدار کنید آمده‌است:

  • هنوز دو ماهه نشده‌است.
  • او روز‌ها بیشتر می‌خوابد و تغذیه روزانه را از دست می‌دهد. اجازه ندهید که او بیش از ۴ ساعت بدون غذا خوردن بماند. اما احتمالا بهتر است که سعی کنید به جای این‌که هر ۴ ساعت یک‌بار بیدارش کنید عادات روزانه فرزندتان را تغییر دهید.

متخصص اطفال به شما درباره کودکتان مشاوره خواهد‌داد. برای نوزادان نارس و یا دارای نیاز خاص، ممکن است به تنظیم تغذیه نیازمند شوید.

والدین صبوری باشید!

به خاطر داشته باشید که باید انتظاراتتان واقع‌بینانه باشد. برای چند ماه اول زندگی نوزاد، برای خواب غیر قابل پیش بینی و پراکنده برنامه ریزی کنید. سعی کنید همزمان با کودک بخوابید، چرا که برای مدتی شاید این تنها فرصت برای خوابیدنتان باشد!

اگر الگوی خواب کودک به طور ناگهانی تغییر کرد، احتمال وجود بیماری را بررسی کنید. این می تواند یک علامت هشدار دهنده عفونت گوش باشد. همچنین ممکن است مرحله جدیدی در رشد و نمو او به وجود می‌آید!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *