انتشار این مقاله


۵ روش آسان برای به آرامش رسیدن

تاثیرات مثبت کاهش استرس و ریلکس شدن به نظر بی نهایت می رسد، از کاهش فشار خون و ضربان قلب گرفته تا کاهش احساس خشم و بیهوده بودن. همه ما نیاز به کاهش استرس و استراحت کردن در هر روز از زندگی یمان داریم و خوشبختانه نیازی نیست که شما فقط به مدیتیشن و یوگا […]

تاثیرات مثبت کاهش استرس و ریلکس شدن به نظر بی نهایت می رسد، از کاهش فشار خون و ضربان قلب گرفته تا کاهش احساس خشم و بیهوده بودن. همه ما نیاز به کاهش استرس و استراحت کردن در هر روز از زندگی یمان داریم و خوشبختانه نیازی نیست که شما فقط به مدیتیشن و یوگا برای بدست آوردن آرامش خود رو بیاورید. در ادامه به چند روش آسان برای ریلکس شدن می پردازیم:

relaxation-gallery-02-622x468

۱-خوردن(استشمام) مرکبات

در تحقیقی که در Psychology Today منتشر شد ویتامین C را “دستگیر کننده استرس” عنوان نموده است به علت توانایی آن در جلوگیری از افزایش کورتیزول ناشی از عصبانیت و استرس. خوردن مرکبات یا مصرف مواد غذایی دارای ویتامین C باعث کاهش واکنش های فرد در مقابل تحریکات جسمی و روانی می شود و به شما کمک می کند که به آرامش برسید. حتی بو کردن این میوه های اسیدی شاید برای کاهش اضطراب و عصبانیت کافی باشد.(به خوبی کمکی که می تواند به هضم غذا بکند.)

relaxation-gallery-04-622x468

۲-گردش در بیرون(طبیعت)

تحقیقات نشان داده است که وقتی ما در بیرون از خانه به فعالیت جسمانی مثل راه رفتن، دوچرخه سواری و … می پردازیم هورمون استرس(کورتیزول) در بدن به طور چشم گیری بیشتر کاهش پیدا می کند در مقابل حالتی که در باشگاه به فعالیت بدنی می پردازیم و یا بر روی تردمیل راه می رویم و علاوه بر این باعث افزایش انرژی نیز می شود. در بعضی از تحقیقات بیان شده است که حتی بودن در طبیعت باعث کاهش خستگی می شود. هم چنین باعث نشاط و شادابی نیز می شود.

relaxation-gallery-06-622x468

۳-نگاه کردن به ماهی ها

تا حالا فکر کردید که چرا همیشه آکواریومی در مطب پزشک یا دندان پزشکتان وجود دارد؟! تحقیقات نشان داده است که نگاه کردن به آکواریوم حتی به مدت ۵ دقیقه به طور چشم گیری باعث کاهش احساساتی از قبیل استرس، عصبانیت، ترس و دیگر احساسات ناخوشایند در انسان می شود.(البته نگاه کردن به دیگر موجودات زنده نیز این امر را نیز موجب می شود.)

relaxation-gallery-01-622x468

۴-گوش کردن به موسیقی

طبق تحقیقی که در Nature منتشر شده است به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی باعث برانگیختن احساس سرخوشی و لذت زیاد در مغز انسان می شود. موسیقی باعث افزایش تولید دوپامین (نوروترنسمیتری که نقش مهمی در ایجاد احساس آرامش و ریلکسیشن با کاهش محصولات هورمون های استرس بازی می کند.) می شود. ما هم چنین به دنبال آهنگ مورد علاقه یمان در پلی لیست خود هستیم هنگامی که احساس استرس می کنیم یا هنگامی که نیاز با لحظه ای آرامش داریم.

relaxation-gallery-05-622x468

۵-مدیتیشن

درسته! این یک راه راحت برای به آرامش رسیدن و ریلکس کردن نیست ولی این روشی است که قطعا جواب می دهد. مدیتیشن از لحاظ علمی ثابت شده است که روشی برای کاهش استرس و احساسات منفی در بدن است بر طبق Mayo Clinic . هنگامی که در حال مدیتیشن هستید چه در حالتی که دیگران شما را همراهی می کنند و یا شما به تنهایی به آن می پردازید مثل یوگا یا تای چی مطمئن شوید که فضای تاریک و محیط آرام است. تحقیقات توسط یک گروه ژاپنی نشان داده است که نور طبیعی خورشید باعث افزایش نشاط و خلق افراد می شود. سعی کنید پرده ها را کنار بکشید و با یوگا به آرامش برسید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید