انتشار این مقاله


چگونه یوگا باعث بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی می‌شود

یوگا می‌تواند راه مفیدی برای ارتقای سیستم ایمنی شما و کاهش التهاب بدن باشد.

تحقیق جدیدی که در مجله Behavioral Medicine منتشر شد، بیان می‌کند که یوگا می‌تواند راه مفیدی برای ارتقای سیستم ایمنی شما و کاهش التهاب بدن باشد.

استرس روانی می‌تواند بسیاری از سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش التهاب مزمن. التهاب بخش طبیعی واکنش ایمنی است و در کوتاه مدت می تواند برای بهبود زخم، آسیب و عفونت مفید باشد. اما التهاب مزمن بیشتر آسیب می‌رساند تا این که مفید باشد.


مقاله مرتبط: استرس احتمالا شما را اینگونه بیمار می‌کند


محققان در مجموع ۱۵ آزمایش تصادفی کنترل شده را مورد بررسی قرار دادند. این آزمایشات بررسی می‌کرد که آیا تمرینات منظم یوگا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و التهاب مزمن را کاهش دهد؟ متوسط ​​اندازه سختی آزمون ۷۰ بود. محدوده آزمون در بین ۱۱ تا ۱۴۰ شرکت کننده بود. بیشتر مطالعات از Hatha yoga استفاده کردند. Hatha yoga یک اصطلاح عمومی است که نشان دهنده یک سبک حاوی یک سری حالات می‌باشد.

دانشمندان در این آزمون یوگا واکنش‌های سیستم ایمنی را با اندازه‌گیری نشانگرهای التهابی در حال گردش موجود در خون یا بزاق بررسی کردند. از جمله این نشانگرها می‌توان به سیتوکین ها، یک پروتئین به نام پروتئین واکنش C و همچنین تعداد سلول‌های ایمنی بدن، آنتی‌بادی‌ها و نشانگرهای بیان ژن در سلول های ایمنی، اشاره کرد.

محققان یک الگوی کلی را پیدا کردند که یوگا نشانگرهای التهابی را کاهش می‌دهد. این الگوها دارای قوی ترین شواهد جهت کاهش سیتوکینی به نام IL-1beta می‌باشند. در مورد سایر انواع نشانگرهای التهابی، نتیجه‌های متفاوتی وجود دارد اما امیدوار کننده است. یک مطالعه نشان داد که یوگا سطح سیتوکین‌های ضد التهابی مانند IL-10 را افزایش می‌دهد. آزمون دیگری یافت که یوگا می‌تواند در التهاب سطح ژنومی میانجی‌گری کند. بداین صورت که با تغییر سطوح پروتئین‌ها، رونویسی DNA ژن‌های سیتوکین پیش التهابی‌ را کنترل کند.


مقاله مرتبط : التهاب چیست و چگونه باعث بیماری می‌شود؟


باوجود همه این‌ها، مجموعه‌ای از آزمایشات تحقیقی نشان می‌دهد یوگا دارای اثر ضد التهابی امیدوار کننده‌ای در بدن است.

چه مقدار و چه مدت شما نیاز به تمرین یوگا دارید تا این تاثیر را ببینید؟ تا کنون محققان به این سوال پاسخ قطعی نداده‌اند. اما بیشتر این مطالعات تحقیقاتی برنامه‌های یوگایی را اجرا می‌کنند که از ۸ تا ۱۲ هفته با فرکانس بین یک بار در هفته تا روزانه طول می‌کشد. کلاس های یوگا در این مطالعات تحقیقاتی ۳۰ تا ۹۰ دقیقه است. همانند بسیاری از اعمال ذهن و بدن، تمرینات متداوم بازده بیشتری را در پی دارند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *