انتشار این مقاله


از همه‌ی ویتامین‌ها استفاده نکنید!

اینکه برای حفظ سلامتی از سبزیجات تازه استفاده کنید، ورزش کنید و ویتامین مصرف کنید، پیشنهاد بسیار خوب و معقولی به نظر می‌آید؛ در حالی که در واقع این‌طور نیست. پس از سال‌ها، محققان هنوز هم موفق به ارائه ی شواهد محکمی برای اثبات مفید بودن استفاده از ویتامین ها نشده‌اند و در واقع تحقیقات اخیر […]

اینکه برای حفظ سلامتی از سبزیجات تازه استفاده کنید، ورزش کنید و ویتامین مصرف کنید، پیشنهاد بسیار خوب و معقولی به نظر می‌آید؛ در حالی که در واقع این‌طور نیست. پس از سال‌ها، محققان هنوز هم موفق به ارائه ی شواهد محکمی برای اثبات مفید بودن استفاده از ویتامین ها نشده‌اند و در واقع تحقیقات اخیر نشان می دهند که استفاده از بعضی ویتامین ها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و احتمال بروز شماری از سرطان‌ها را افزایش دهد و یا باعث ایجاد سنگ کلیه شود.
بنابراین نیازی به استفاده از همه ی ویتامین ها نیست. در ادامه، به بررسی ویتامین‌های ضروری و غیرضروری برای استفاده می پردازیم.

از مولتی ویتامین ها استفاده نکنید

شما می‌توانید همه‌ی مواد مغذی بدن خود را با یک رژیم غذایی مناسب بدست آورید؛ بنابراین نیازی به استفاده از مولتی ویتامین‌ها نیست.
در سال‌های گذشته محققان و پزشکان اعلام می‌کردند که استفاده از مولتی ویتامین‌ها برای حفظ سلامتی حیاتی هستند. برای مثال استفاده از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و ویتامین A برای بهبود و حفظ قدرت بینایی مورد نیاز هستند. اما در واقع تحقیقات اخیر نشان می دهند که این ویتامین ها در مواد غذایی مصرفی‌مان به مقدار کافی و برای تامین نیاز بدن وجود دارند و استفاده‌ی بیش از اندازه از آن‌ها می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

ویتامین D برای مصرف مناسب است

استفاده از ویتامین D برای استحکام استخوان ها مورد نیاز است. اگرچه منابع غذایی چندانی برای این ویتامین وجود ندارد ولی نور خورشید می‌تواند باعث ساخته‌شدن آن در بدن شود؛ با این وجود در زمستان و در غیاب نور خورشید، منبع مناسبی برای این ویتامین وجود ندارد و استفاده از مکمل‌های ویتامین D توصیه می شود.

آنتی‌اکسیدان ها برای استفاده مناسب نیستند

ویتامین های C، A و E جزو آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط مستقیمی میان مصرف مقادیر بیش‌ از نیاز این ویتامین‌ها و ابتلا به انواع سزطان‌ها وجود دارد. بهتر است به جای استفاده از این ویتامین‌ها به صورت مکمل از انواع توت‌ها استفاده کنید.

ویتامین C برای استفاده مناسب نیست

تحقیقات نشان داده اند که مقادیر بالای ویتامین C تقریباً هیچ کاری برای جلوگیری از سرماخوردگی انجام نمی دهد و در واقع مقادیر بالای این ویتامین می تواند باعث ایجاد سنگ‌های کلیه‌ی دردناک شود. بهتر است به جای استفاده از این ویتامین به صورت مکمل، از مرکبات مانند پرتقال استفاده کنید.

استفاده از ویتامین B3 را متوقف کنید

برای سال‌های بسیاری اینطور به نظر می رسید که استفاده از این ویتامین به درمان موارد بسیاری از جمله آلزایمر یا بیماری های قلبی کمک می کند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که نه تنها استفاده از آن در درمان بیماری های قلبی موثر نیست، بلكه موجب ايجاد عفونت، مشكلات كبدی و خون ریزی داخلی می شود. ماهی تن و سالمون منابع مناسبی برای اين ويتامين هستند.

از ويتامين E استفاده نكنيد

تحقيقات نشان داده‌اند كه مقادير بالای اين ويتامين می تواند باعث ابتلا به سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان پروستات شود. به جای استفاده از مكمل های دارویی اين ويتامين می‌توانيد از سبزيجات به رنگ سبز پررنگ مانند اسفناج استفاده كنيد.

از زینک استفاده كنيد

تحقيقات اخير نشان داده‌اند كه برخلاف ويتامين C كه درواقع نقش موثری در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد، زینک (روی) می‌تواند به طرز قابل توجهی موجب
پیشگیری از سرماخوردگی شود.

استفاده از اسيدفوليک برای زنان باردار توصيه می شود

اسيد فوليک نوعی از ويتامين B است كه بدن برای ساخت سلول‌های جديد به آن نياز دارد. همچنين تحقيقات نشان داده‌اند استفاده از اسيد فوليک مي‌تواند موجب ايجاد بارداری در افرادی كه بخواهند، شود. زنان باردار نيز به علت افزايش ميزان مصرف بدنشان نياز به استفاده از اسيدفوليک دارند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید