انتشار این مقاله


سیگارهای الکترونیکی، زیر ذره‌بین

بیشتر آمریکایی‌های زیر ۳۵ سال بر این باورند که آسیب سیگارهای الکترونیکی به ریه‌ها، بسیار کمتر از سیگارهای معمولی است. این مطالعه – که بر روی  بیش از ۲,۰۰۰ نفر کمتر از ۳۵ سال انجام شد ‏–‏ نشان داد که حدود ۴۴ درصد افرادی زیر ۳۵ سال معتقدند سیگارهای  الکترونیکی کم‌خطرتر از سیگارهای معمولی هستند. […]

بیشتر آمریکایی‌های زیر ۳۵ سال بر این باورند که آسیب سیگارهای الکترونیکی به ریه‌ها، بسیار کمتر از سیگارهای معمولی است.

این مطالعه – که بر روی  بیش از ۲,۰۰۰ نفر کمتر از ۳۵ سال انجام شد ‏–‏ نشان داد که حدود ۴۴ درصد افرادی زیر ۳۵ سال معتقدند سیگارهای  الکترونیکی کم‌خطرتر از سیگارهای معمولی هستند. این نسبت در مردان به ۵۴ درصد می‌رسد!

Peter Shields، انکولوژیست قفسۀ سینه و محقق کنترل سرطان و قائم مقام مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالت اوهایو در این زمینه می‌گوید:

“حقیقت این است مه ما درمورد این محصولات تازه چیز زیادی نمی‌دانیم. نمی‌دانیم که در کدام طیف قرار دارند، مانند سیگارهای معمولی هستند یا نه و چه تاثیر ی بر سلامت ریه‌ها می‌گذارند. ما ابید به دنبال پاسخ این سوالات باشیم.”

e-cig-virtualdr
ساختار کلی سیگار الکترونیکی

مطالعات بالینی درحال انجام، تاثیر سلامت را ارزیابی می‌کنند

گروه تحقیقاتی در حال حاضر در نظر دارد تا برای بررسی اثر سیگارهای الکترونیکی (E-Cigs) از داوطلبانی که از محصولات مخدر توتون و تنباکو در دو تحقیق در حال انجام استفاده می‌کنند، استفاده کنند.

” داده‌های کمی در زمینۀ تاثیر مستقیم سیگارهای الکترونیکی بر سلامت در دسترس است، اما این محصولات به سرعت به محبوبیتی فوق‌العاده، چه در میان سیگاری‌ها و چه در میان افراد غیرسیگاری، دست‌یافته‌اند. نگرانی ما این است که افراد استفاده‌کننده از سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگاری‌های معمولی کم‌تر در معرض خطر و آسیب هستند. حقیقت این است که این محصولات هم جزو محصولات توتونی و تنباکویی هستند و در نتیجه، باز هم مواد شیمیایی مضر مورد استنشاق مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. از این محصولات نباید به‌عنوان «محصولات کم‌خطر» یاد شود.”

no_vaping_sign_virtualdr
در بسیاری از ایالات آمریکا، سیگارهای معمولی و الکترونیکی ممنوعیت استفادۀ مشابهی در مکان‌های عمومی دارند.

در تاریخ ۵ می سال جاری، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قانونی را تصویب کرد که قدرت تنظیمی‌ش بر تمام محصولات توتونی و تنباکویی – از جمله سیگارهای الکترونیکی، سیگارهای معمولی و تنباکوی قلیان و پیپ را افزایش می‌دهد.پیش از آن هیچ قانون ائتلافی برای ممنوعیت فروش این مواد به افراد زیر ۱۸ سال وجود نداشت.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید