انتشار این مقاله


دلايل اختلالات غذایی چيست؟

به صورت كلي يك دليل واضحی براي فهميدن چگونگی ایجاد اختلالات غذايي وجود ندارد. بعضي از مطالعات اخير نشان داده است كه يك عامل ژنتيكي در حدود ۵۰ درصد از اختلالات غذايي را موجب مي شود(منبع:Eating Disorders). با اين حال بر اين باور هستيم كه بعضي از عوامل محيطي نيز در افزايش احتمال رنج بردن افراد از […]

به صورت كلي يك دليل واضحی براي فهميدن چگونگی ایجاد اختلالات غذايي وجود ندارد. بعضي از مطالعات اخير نشان داده است كه يك عامل ژنتيكي در حدود ۵۰ درصد از اختلالات غذايي را موجب مي شود(منبع:Eating Disorders). با اين حال بر اين باور هستيم كه بعضي از عوامل محيطي نيز در افزايش احتمال رنج بردن افراد از اختلالات غذايي موثر هستند. با وجود اينكه تعداد عوامل مختلفي موجب اختلالات غذايي مي شود ولي يك دليل مشخص را نمي توان به همه افراد تعميم داد و براي هر فرد منحصر‌ به فرد است. به عبارت ديگر يك عامل محيطي مي تواند عامل اختلال غذايي يك فرد باشد و نه براي افراد ديگري.

بعضي ها مي گويند كه غذا دادن زیاد به كودك تازه متولد شده مي تواند زمينه سازی براي ايجاد اختلال غذايي در آن كودك در آينده شود. در حقيقت تعدادي از رفتار هاي متضاد با سلامتي خانواده ها مي تواند اختلالات غذايي فرزندان را منجر شود. براي مثال اگر يك فردي در خانواده اي داراي اضافه وزن باشد، اين اضافه وزن مي تواند منجر به علاقه ديگر اعضاي خانواده به چاقي شود. اين باور نيز وجود دارد كه بعضي از مشكلات احساسي نيز مي تواند به سوي اختلالات غذايي راهبري كند. بعضا يك اتفاق خانوادگي پر استرس و يا تروماي كودكي(مشكلات در كودكي) مي تواند محركي براي از دست دادن كنترل فرد شود. در بعضي از افراد، اختلال غذايي بعد از يك اتفاق دردناك ايجاد مي شود به اين علت كه فرد نمي تواند چيزي را كه مي خورد كنترل كند. بنابراين علاقه شديد به غذا و افزايش وزن يك روشي است كه براي كنترل شرايط، بدن وادار به انجام آن مي كند. حتي در غياب حوادث و تروما ها، خيلي از افراد از استرس زياد، افسردگي، كمال گرايي و امثال اين چالش هاي احساسي رنج مي برند كه مي تواند منجر به اختلال غذايي در فرد شود.

همچنين تعدادي از رسومات فرهنگي نيز مي تواند موجب افزايش وزن شود. آرمان هاي رسانه اي در مورد زيبايي جسماني و فيزيكي مي تواند خواسته هاي غير واقعي در مورد شكل بدن ايجاد بكند. فرهنگ جامعه نيز مي تواند افراد را به سوي لاغري و زيبايي سوق دهد كه متاثر از تلويزيون، مدرسه، خانواده و مجلات است. وابسته به اينكه به چه ميزان بر روي لاغري در خانه و جامعه تاكيد شود اين افراد با فشار زيادي  براي لاغر كردن مواجه مي شوند. براي آنهايي كه در فعاليت هاي ورزشي و هنري شركت مي كنند، ميزان اين فشار براي رسيدن به شرايط آرماني به حد بسيار زيادي بیشتر مي باشد .(شرايطي كه متاثر از فعاليت افراد مشابه ايجاد شده است.)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید