انتشار این مقاله


تشخیص نشانه‌های پنهان افسردگی

برخی از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سعی کنند علائم را از دیگران پنهان کنند، یا حتی ممکن است متوجه نشوند که افسردگی دارند. اگرچه علائم معمولی افسردگی، مانند غم و اندوه یا ناامیدی، به آسانی قابل تشخیص است، اما علائمی وجود دارد که شاید کمتر مشهود باشد. در این مقاله برخی علائم پنهان […]

برخی از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سعی کنند علائم را از دیگران پنهان کنند، یا حتی ممکن است متوجه نشوند که افسردگی دارند. اگرچه علائم معمولی افسردگی، مانند غم و اندوه یا ناامیدی، به آسانی قابل تشخیص است، اما علائمی وجود دارد که شاید کمتر مشهود باشد. در این مقاله برخی علائم پنهان افسردگی را مورد بحث قرار می‌دهیم. اما بسیار مهم است که توجه کنیم که بعضی از این نشانه‌ها ممکن است نشانه‌ی سایر بیماری‌ها باشد. ما همچنین آنچه متخصصان در مورد علل شایع افسردگی عقیده دارند، چه کاری فرد در مو‌اجهه با فرد افسرده انجام می‌دهد و برخی منابع که به افراد افسرده کمک می‌کند، را پوشش می‌دهیم.

تغییرات اشتها و وزن فرد

خوردن بیش از حد یا خیلی کم می‌تواند وجود افسردگی را نشان دهد. برخی افراد برای رسیدن به آرامش غذا می‌خورند، در حالی که برخی دیگر به دلیل تغییرات خلق‌و‌خوی اشتهای خود را از دست می‌دهند یا کمتر می‌خورند. این تغییرات در مصرف مواد غذایی باعث می‌شود فرد شروع به افزایش یا از دست دادن وزن کند. تغییرات دراماتیک وزن همچنین می‌تواند افسردگی را تشدید کند، زیرا می‌تواند بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است عوامل فیزیولوژیکی نیز نقش داشته‌باشند. به عنوان مثال، بین حمل چربی اضافی و افزایش التهاب در بدن ارتباط وجود دارد. این به نوبه خود، ممکن است نقشی در بروز یا افزایش شدت علائم افسردگی داشته‌باشد.

تغییر در عادات خواب

بین خلق‌وخو و خواب رابطه قوی وجود دارد. کمبود خواب می‌تواند به افسردگی کمک کند و افسردگی می‌تواند خوابیدن را دشوارتر کند. براساس بنیاد ملی خواب، افرادی که دچار بیخوابی هستند ۱۰ برابر بیشتر از افراد فاقد بیماری دارای افسردگی هستند. خواب بیش از حد نیز می‌تواند نشانه این باشد که فرد ممکن است دچار افسردگی شود.

استفاده از الکل یا مواد مخدر

برخی از مبتلایان به اختلالات خلقی ممکن است از الکل یا مواد مخدر برای کنار آمدن با احساس غم و اندوه، تنهایی یا ناامیدی استفاده کنند. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریكا (ADAA)، حدود ۱ نفر از ۵ نفر مبتلا به اضطراب یا اختلال خلقی مانند افسردگی الكل یا مواد مخدر مصرف می‌کنند. در مقابل همان تعداد از افرادی که الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنند نیز مبتلا به اختلالات خلقی هستند.

احساس خستگی

احساس خستگی بیش از حد یک علامت بسیار رایج افسردگی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۹۰٪ از افراد مبتلا به افسردگی دچار خستگی می‌شوند. هر از گاهی افراد دچار احساس خستگی می‌شوند اما ممکن است افرادی که دچار خستگی شدید یا مداوم هستند به خصوص اگر همراه با علائم دیگری باشد ممکن است دچار افسردگی پنهان باشند.

شادی اجباری

بعضی اوقات، افسردگی پنهان “افسردگی خندان” گفته‌ می‌شود. این امر به این دلیل است که افرادی که علائم خود را پنهان می‌کنند و هنگام روبرو شدن با بقیه افراد چهره‌ی خندان به خود می‌گیرند. با این وجود، حفظ این شادی اجباری دشوار است. بنابراین ممکن است ماسکی که این افراد می‌زنند، از بین برود و فرد نشانه‌هایی از غم، ناامیدی یا تنهایی را نشان دهد.

خوش‌بینی زیادی به افراد ندارد

نظریه‌ای به نام واقع‌گرایی افسردگی وجود دارد که بیان می‌کند که افراد افسرده نسبت به بقیه‌ی افراد دقیق‌تر وکنترل کننده‌تر هستند. افراد مبتلا به افسردگی نیز ممکن است بدبین تر باشند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال افسردگی پیشرفته‌تر اغلب دیدگاه منفی‌تری نسبت به آینده دارند. واقع گرایی یا بدبینی ممکن است یکی از نشانه‌های افسردگی باشد، به خصوص اگر فرد علائم احتمالی دیگری نیز برای افسردگی داشته باشد.

تمرکز کم

هنگامیکه فرد هنگام صحبت کردن یا کار تمرکز خود را از دست می‌دهد، می‌تواند نشان دهنده این موضوه باشد که فرد مشکلاتی مرتبط با تمرکز و حافظه دارد که از علائم شایع افسردگی می‌باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ بیان می‌کند تأثیر اجتماعی افسردگی با تحت تأثیر قرار دادن زندگی کاری و روابط شخصی می‌تواند مشکلات تمرکز را بیشتر کند.

کاهش علاقه به سرگرمی‌ها

موسسه ملی بهداشت روانی “از دست دادن علاقه یا لذت در سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها” را یکی از علائم دلخراش افسردگی ذکر کرده‌است. عدم علاقه به فعالیت‌هایی که شخص قبلاً از آن لذت می‌برد می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های افراد مبتلا که دوستشان داریم، باشد.

دردهای جسمی و اختلالات سلامتی

افسردگی یک اختلال در بهداشت روانی است، اما می‌تواند عواقب جسمانی نیز داشته باشد. علاوه بر تغییر وزن و خستگی، سایر علائم جسمی افسردگی پنهان که باید به دنبال آن باشید عبارتند از:

  • کمردرد
  • درد مزمن
  • مشکلات گوارشی
  • سردرد

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افرادی که مبتلا به افسردگی پیشرفته هستند نسبت به افرادی که این وضعیت را ندارند شرایط زیر را بیشتر تجربه می‌کنند:

  • التهاب مفاصل
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • سرطان
  • بیماری‌های قلبی
  • دیابت نوع ۲

عصبانیت یا کج‌خلقی

بسیاری از افراد عصبانیت، کج خلقی و تحریک پذیری را با افسردگی مرتبط نمی‌دانند، اما این تغییر خلق‌وخوی در بین افراد مبتلا به این بیماری غیرعادی نیست. به جای ظاهر غمگین، برخی از افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است کج‌خلقی و عصبانیت آشکار یا سرکوب شده را نشان دهند.

اختلالات جنسی

طبق گفته‌ی Jennifer Payne مدیر مرکز اختلالات روانی زنان در johns Hopkins برخی متخصصان بهداشت تغییرات در روابط جنسی را یک شاخص مهم برای تعیین افسردگی پیشرفته می‌دانند. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است میل جنسی فرد هنگام افسردگی کاهش یابد، از جمله:

  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش مانند رابطه جنسی
  • خستگی و انرژی پایین
  • عزت نفس کم

دانشمندان هنوز علت دقیق افسردگی را نمی‌دانند. با این حال، بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند عوامل مختلفی در شروع آن نقش دارند، از جمله:

  • ژنتیک: افسردگی می‌تواند در افراد دارای سابقه‌ی فامیلی مثبت ایجاد شود. داشتن خویشاوند نزدیک با این شرایط می تواند خطر ابتلای فرد را افزایش دهد.
  • تفاوت‌های بیولوژیکی و شیمیایی: تغییرات فیزیکی یا عدم تعادل شیمیایی در مغز ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته‌باشد.
  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی یا عدم تعادل هورمون‌ها در بدن ممکن است باعث افسردگی یا تحریک شود. به عنوان مثال، بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان ، افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند.
  • ضربه یا استرس: دوره‌های استرس زیاد، وقایع آسیب‌زا یا تغییرات عمده زندگی می‌تواند باعث بروز بخشی از افسردگی در برخی افراد شود.
  • صفات شخصیتی: به عنوان مثال داشتن اعتماد به نفس پایین یا بدبین بودن ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد.
  • بیماری‌های دیگر: داشتن بیماری مغزی و روانی یا جسمی دیگر یا مصرف داروهای خاص می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

چه کاری باید انجام دهید اگر فکر می‌کنید که مبتلا به افسردگی پنهان هستید؟

افرادی که معتقدند ممکن است دچار افسردگی پنهان شده‌باشند باید با پزشک خود یا یک متخصص بهداشت روان صحبت کنند. این متخصصان می‌توانند به تشخیص کمک کرده و یک دوره درمانی را توصیه کنند. قدم‌های دیگر درمانی شامل:

  • کاهش استرس مانند مدیتیشن، تمرین‌ تنفس‌های عمیق یا یوگا
  • بهبود عزت نفس از طریق تأیید مثبت افراد
  • ارتباط اجتماعی با دیگر افراد
  • انجام فعالیت‌هایی که شخص از آن لذت می‌برد و یا سعی در انجام فعالیت‌های جدیدی که ممکن است شخص به آنها علاقه داشته‌باشد.
  • انجام ورزش منظم
  • داشتن رژیم غذایی متعادل
  • حمایت دوستان و خانواده
  • ملحق شدن به گروه‌های دوستان

چه کاری باید انجام دهید اگر کسی که دوستش دارید مبتلا به افسردگی پنهان است؟

اگر به نظر می‌رسد فردی که دوستش دارید دارای علائم افسردگی پنهان است، سعی کنید در مورد علائم خود با آنها صحبت کنید و پشتیبانی و مشاوره بدون قضاوت ارائه دهید. این کارها شامل:

  • تشویق برای ادامه درمان
  • پیشنهاد همراهی آنها در قرارها
  • برنامه‌ریزی فعالیت‌های لذت‌بخش
  • انجام ورزش
  • تشویق آنها به معاشرت با دیگران

افرادیکه از افراد افسرده مراقبت می‌کنند، باید از لحاظ روحی نیز از خود به خوبی مراقبت کنند.

کمک به افراد افسرده

افرادی که علائم افسردگی دارند باید در نظر داشته باشند که از یک دوست یا متخصص بهداشت و درمان مانند پزشک یا روانشناس استفاده کنند. منابع دیگر کمک برای افرادی که دارای شرایط روانی و اختلالات روانی هستند شامل وب سایت ADAA و گروه‌های پشتیبانی روان پزشکی آمریکا است.

بطورخلاصه


همه افراد مبتلا به افسردگی علائم معمول غم و ناامیدی را نشان نمی‌دهند. بعضی اوقات، تنها نشانه‌هایی که فرد ممکن است نشان دهد علائم جسمانی نظیر خستگی، بی خوابی یا تغییر وزن است.
از دیگر علائم افسردگی پنهان می‌توان به استفاده از الکل یا مواد مخدر، کج خلقی یا عصبانیت و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش مانند رابطه جنسی و سرگرمی اشاره کرد. افرادی که نگران عزیزان خود هستند که مبتلا به افسردگی پنهان هستند باید تلاش کنند در مورد علائم بیماری با آنها صحبت کنند و تلاش کنند مشاوره و نصحیت‌های بدون قضاوت به آن‌ها ارائه کنند.
افرادی که گمان می‌کنند افسردگی دارند ، باید با یک دوست یا روانشناس صحبت کنند. همچنین تعدادی موسسه نیز وجود دارد که به افرادی که به افسردگی مبتلا هستند خدمات ارائه می‌دهد.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید