انتشار این مقاله


آیا میزان ویتامین D در زمان تولد می‌تواند خطر بیماری MS را پیش‌بینی کند؟

MS یا مالتیپل اسکلروزیس بیماری غیرقابل پیش‌بینی ‌است که بیش‌از ۲ میلیون نفر را در سطح دنیا مبتلا ساخته‌است. باوجود این‌که درمان مشخصی برای آن، شناخته نشده‌است، دانشمندان هم‌چنان درحال بررسی راه‌های پیشگیری یا درمان احتمالی این بیماری می‌باشند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بالا رفتن سطح ویتامین D در زنان باردار می‌تواند به کاهش […]

MS یا مالتیپل اسکلروزیس بیماری غیرقابل پیش‌بینی ‌است که بیش‌از ۲ میلیون نفر را در سطح دنیا مبتلا ساخته‌است. باوجود این‌که درمان مشخصی برای آن، شناخته نشده‌است، دانشمندان هم‌چنان درحال بررسی راه‌های پیشگیری یا درمان احتمالی این بیماری می‌باشند.

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بالا رفتن سطح ویتامین D در زنان باردار می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به MS در فرزند بیانجامد.

ارتباط میزان ویتامین D در نوزادان و خطر MS

نتایج تحقیقاتی که در مجله‌ی Neurology  منتشر شد، نشان می‌دهند افرادی که در زمان تولد میزان ویتامین D بالاتری دارند، ریسک پایین‌تری در ابتلا به MS در سنین بالاتر بروز می‌دهند. این پژوهش روی ۱۳۶نفر مبتلا به  MS و ۱۹۳ نفر بدون این بیماری انجام‌شد. درحالت کلی، افرادی با بالاترین میزان ویتامین D، ۴۷% کمتر از افراد دارای مقادیر پایین این ویتامین به MS مبتلا می‌شوند.

ریسک MS نیز به‌نظر می‌رسد با افزایش میزان ۲۵OHD که پیش‌ساز ویتامین D است، کاهش می‌یابد. درحقیقت، برای هر ۲۵نانومول در لیتر افزایش ۲۵OHD جنینی، خطر ابتلا به MS، ۳۰% کاهش می‌یابد.

دکتر نیت مانک نیلسن (Nete Munk Nielsen)، سرپرست تیم تحقیقاتی، اظهار دارد:

به تحقیقات بیشتری برای اثبات این نتایج نیاز است، اما با درنظر گرفتن فقر ویتامین D در بسیاری از زنان باردار در سطح دنیا، این اطلاعات برای فراهم‌سازی مکمل‌های این ماده برای آنان، ضروری است.

ایشان هم‌چنین تاکید کرد که این تحقیقات نشان نمی‌دهند که میزان این ماده ارتباط مستقیمی با کاهش یا افزایش خطر باتلا به این بیماری دارد، بلکه بیشتر حاکی از نشان‌دادن یک ارتباط بین این‌دو می‌باشد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید