انتشار این مقاله


حقایقی درباره‌ی تستوسترون که نمی‌دانستید

۱. تستوسترون در بیضه‌ی مردان و تخمدان زنان و غدد فوق‌کلیه‌ی هر دو جنس ساخته می‌شود. در هفته‌های اول حاملگی، این هورمون، رشد اندام‌های جنسی را برای مردها شروع می‌کند. ۲. پس از تولد تستوسترون نقش مهمی را در پروسه‌های تنظیم‌کننده از توزیع چربی گرفته تا تولید گلبول‌های قرمز خون بر عهده می‌گیرد. ۳. بسیار […]

۱. تستوسترون در بیضه‌ی مردان و تخمدان زنان و غدد فوق‌کلیه‌ی هر دو جنس ساخته می‌شود. در هفته‌های اول حاملگی، این هورمون، رشد اندام‌های جنسی را برای مردها شروع می‌کند.

۲. پس از تولد تستوسترون نقش مهمی را در پروسه‌های تنظیم‌کننده از توزیع چربی گرفته تا تولید گلبول‌های قرمز خون بر عهده می‌گیرد.

۳. بسیار پیش‌تر از آن که هورمون کشف شود، مردم قدرت‌های بازیابی جوانی را به بیضه‌ها نسبت می‌دادند. طبیعت‌گرای رومی، Pliny the Elder تأثیرات محرک جنسی ناشی از تناول اندام‌های جنسی حیوانات را یادآور شده است (البته، همراه با عسل).

۴. خوردن اندام‌های جنسی حیوانی مثل کفتار، البته همراه با عسل (!) نسبت به کاری که دوره‌گرد کانزاس، John Brinkley انجام داده بود، قابل تحمل‌تر است. این شخص با ادعای افزایش قدرت مردانگی و درمان ناراحتی‌های مرتبط با آن، قطعه‌ای از پوست بیضه‌ی بز را در بیضه‌ی مردی قرار داده بود!

۵. علیرغم ارتباط این هورمون با قدرت مردانگی، تستوسترون همچنین می‌تواند لیبیدو را در زنان با هدف قرار دادن گیرنده‌ها در بخشی از مغز که مسئول فعالیت جنسیست، بهبود بخشد.

۶. هورمون‌های جنسی که شامل تستوسترون هم می‌شود، ۵۰۰ میلیون سال پیش –قبل از پیدایش اولین مهره‌دار- از “مادر” همه‌ی هورمون‌های استروئیدی، استروژن زاده شد!

۷. با این حال می‌توان گفت که تستوسترون، هورمونی مردانه است. سطوح معمول این ماده برای زنان ۵ تا ۷ درصدِ میزانی است که برای مردان وجود دارد.

۸. سطوح تستوسترون با افزایش سن کاهش می‌یابد. ۵۰% مردان در دهه‌ی هشتاد از عمر خود، سطحی پایین‌تر از نرمال از این هورمون را دارند.

۹. چیزی وجود دارد که کاهش نمی‌یابد: نیاز نسبت به تستوسترون. در سال ۲۰۱۰، ۱.۳ میلیون بیمار فقط در ایالات‌متحده نسخه‌ای برای این هورمون دریافت کردند. این عدد در سال ۲۰۱۳ به ۲.۳ ارتقا یافت.


بیشتر بخوانید:


۱۰. سن‌وسال تنها دلیل تستوسترون پائین نیست؛ چاقی نیز در این میان خودنمایی می‌کند. هر چه چربی در بدن بیشتر باشد، تستوسترون بیشتری به استروژنی به نام استرادیول تبدیل می‌گردد که بیشتر موجب مهار تولید تستوسترون خواهد شد.

۱۱. تستوسترون پائین در نتیجه‌ی چاقی به طور ویژه دوری باطل است؛ چون تستوسترون با تحریک تولید هورمون آزادکننده‌ی هورمون رشد (GHRH) باعث ساخت عضله می‌شود که با توده‌ی بدون چربی در بدن ارتباط دارد.

۱۲. تاکنون که مشخص نشده فوائد تستوسترون به خطرات آن می‌ارزد یا نه. برخی مطالعات از افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در مردان مسن پس از تستوسترون‌درمانی خبر می‌دهند. تحقیقات دیگر کاهش خطر مرگ‌ومیر را در کل نشان‌دهنده هستند.

۱۳. این هورمون برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ پس از جداسازی اولیه از دیگر هورمون مردانه به نام آندروسترون، به طور مصنوعی ساخته شد. نحوه‌ی ساخت آن هم به شکل تقطیر از ۴۰۰۰ بشکه‌ی اهداییِ ادرار بود.

۱۴. محققان آلمانی اصطلاح تستوسترون را همان سال به این هورمون نسبت دادند.

۱۵. بیشتر از ۳۰ نوع مختلف از استروئیدهای آنابولیک-آندروژیک وجود دارد –انواع نچندان معروف برای تقویت رشد ماهیچه‌ها استفاده یا سوءاستفاده می‌شوند- ولی همه‌ی آن‌ها موادی ساختگی می‌باشند و ساختار شیمیایی تستوسترون را تقلید می‌کنند.

۱۶. برخی ارتباطات بین رفتارهای پرخاشگرانه و سطوح تستوسترون دیده شده است ولی بیشتر این تحقیقات فاقد شواهد مورد نیاز برای احتیاط می‌باشند و برخی از نتایج نیز متناقض اند.

۱۷. یکی از این تحقیقات ارتباطی بین رفتاری پرخاشگرانه و تستوسترون را در پسران ۱۲ و ۱۳ ساله نشان می‌داد ولی نه در سنین ۱۵ و ۱۶. مطالعات روی حیوانات شواهد بیشتری از این ارتباط را نشان می‌دهد.

۱۸. تأثیرات و مدت زمان تولید تستوسترون در گونه‌های مختلف به صورتی برجسته متفاوت است. برای انسان‌ها شروع ساخت آن قبل از تولد به منظور تمایز ارگان‌های جنسی است ولی به طور مثال تولید آن در موش‌ها پس از تولد آغاز می‌شود.

۱۹. شواهد معدودی از وجود تقویت‌کننده‌های “طبیعی” برای تستوسترون حمایت می‌کنند: مخمل شاخ گوزن شمالی (!) هیچ اثر پایداری روی سطوح این هورمون ندارد ولی ژله‌ی رویال در عین شگفتی روی همسترها مؤثر بوده است.

۲۰. نتایج تحقیقی آمیخته نشان‌دهنده‌ی این است که تقویت‌کننده‌های تستوسترون آنچنان هم محبوب نیستند. در سال ۲۰۱۳، ۲۵% افرادی که از آن استفاده کرده بودند بدون آزار و اذیتی درمان را شروع کردند برای دادن تست خون تا مشخص شود که آیا آن‌ها واقعاً تستوسترون پائینی داشتند یا نه.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (2)
    1. با سلام
      این مقاله ترجمه از مجله معتبر دیسکاور ئه!
      اثر شاخ گوزن در بالا بردن تستوسترون رد شده تو این مقاله!
      هاریسون و سسیل هر چند سال یکبار بر اساس مقالات علمی ویرایش میشن و بالطبع همه‌ی یافته‌های علمی رو هم نمیتونن شامل باشن. توی مقاله در مورد تأثیر ژله رویال بر تولید تستوسترون در همسترها گفته شده، با این حال مطالعات انسانی اون هم انجام شده؛ از جمله این مقاله رو تو پاب‌مد میتونین مطالعه کنین: https://goo.gl/p6a3tV

دیدگاهتان را بنویسید