انتشار این مقاله


خطر مواد غذایی نشاسته‌‌دار در ابتلا به سرطان

محققان بریتانیایی توصیه می‌کنند که نان و سیب‌زمینی تا زمانی سرخ شوند که رنگ طلائی به خود بگیرند، چراکه خطر ابتلا به سرطان در مصرف انواع «قهوه‌ای رنگ» بیشتر است. این تحقیق فعلاً برروی جانوران آزمایشگاهی انجام شده و مراحل آن بر روی انسان پیاده نشده‌اند، اما به وضوح به نیاز مردم به تغذیۀ سالم […]

محققان بریتانیایی توصیه می‌کنند که نان و سیب‌زمینی تا زمانی سرخ شوند که رنگ طلائی به خود بگیرند، چراکه خطر ابتلا به سرطان در مصرف انواع «قهوه‌ای رنگ» بیشتر است.

این تحقیق فعلاً برروی جانوران آزمایشگاهی انجام شده و مراحل آن بر روی انسان پیاده نشده‌اند، اما به وضوح به نیاز مردم به تغذیۀ سالم اشاره می‌کند.

این توصیه، بر ماده‌ای شیمیایی تکیه می‌زند که دانشمندان آن را مرتبط با سرطان می‌دانند. آکریل آمید (acrylamide) زمانی تولید می‌شود که مادۀ غذایی دارای نشاسته تحت اثر دمای بالای – معمولاً بالای ۱۲۰درجۀ سلسیوس – قرار گیرد. در حقیقت این ماده، مشخصۀ رنگ قهوه‌ای و طعم مطلوب است، هرجند که متهم به نقش داشتن در ابتلا به سرطان است.

آکریل آمید پس از مصرف به گلیسید آمید (glycidamide) تبدیل می‌شود؛ ماده‌ای که می‌تواند به DNA متصل شده و جهش ژنتیکی را تحریک کند. در نمونه‌های جانوری، خطر بتلا به سرطان با افزایش میزان مصرف آکریل‌آمید افزایش می‌یابد، هرچند که صحت ایت موضوع در انسان‌ها فعلاً به اثبات نرسیده‌است اما فرض بر تشابه پروسه است. به همین دلیل آژانس استانداردهای غذایی بریتانیا (FSA) مصرف کمتر این مادۀ شیمیایی را به مردم توصیه می‌کند.

Steve Wearne معتقد است:

“بیشتر مردم از وجود مادۀ شیمیایی آکریل‌آمید یا امکان کاهش مصرف آن بی‌اطلاع هستند.  ما با به‌راه انداختن کمپین «به دنبال طلایی باش!» سعی در برجسته‌کردن این نکته داریم که چگونه تغییرات جزئی – علی‌رغم حفظ میزان بالای مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و سبزیجات – می‌توانند منجر به کاهش قابل توجه مصرف آکریل‌آمید شوند.”

هم‌چنین FSA به دنبال کاهش میزان آکریل‌آمید موجود در غذاهای فرآوری‌شده، مثل چیپس، بیسکوئیت، کراکر، کیک و قهوه است و تاکنون به موفقیتی ۳۰درصدی در کاهش مواد شیمیایی در کل محصولات تولیدی در سراسر بریتانیا دست یافته‌است.

با توجه به این نکته که وجود این ارتباط فعلاً به‌طور قطع [در انسان] به اثبات نرسیده‌است، مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا به افرادی که نگرانی‌هایی در این زمینه دارند پیشنهاد می‌کند از رژیم غذایی متعادلی پیروی کنند و البته به فاکتورهای شناخته‌شدۀ دیگر از جمله ترک سیگار و کاهش مصرف الکل نیز توجه کنند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید