انتشار این مقاله


بهترین دوست کودکان حیوانات خانگی‌شان هستند نه خواهر یا برادرشان !

طبق تحقیقی جدید از دانشگاه کمبریج ، کودکان از رابطه با حیوان خانگی‌شان احساس رضایت بیشتری دارند تا رابطه با خواهر یا برادرشان ! حتی به نظر می‌رسد که کودکان با حیواناتی غیر از حیوانات خانگی‌شان نیز رابطهی بهتری دارند ! این تحقیق به شواهدِ روزافزونی که نشان می‌دادند حیوانات خانگی تاثیر زیادی روی رشد کودکان […]

طبق تحقیقی جدید از دانشگاه کمبریج ، کودکان از رابطه با حیوان خانگی‌شان احساس رضایت بیشتری دارند تا رابطه با خواهر یا برادرشان !
حتی به نظر می‌رسد که کودکان با حیواناتی غیر از حیوانات خانگی‌شان نیز رابطهی بهتری دارند !
این تحقیق به شواهدِ روزافزونی که نشان می‌دادند حیوانات خانگی تاثیر زیادی روی رشد کودکان و توانایی‌های اجتماعی و سلامت احساسیِ آن‌ها می‌گذارند اضافه شد .
در خانواده‌های غربی حضور حیوان خانگی به اندازه‌ی خواهر یا برادر برای بچه‌ها شایع است اما با این حال به طور نسبی تحقیقات اندکی روی اهمیت رابطه‌ی کودک – حیوان خانگی صورت گرفته‌است .
رهبر این تحقیق Matt Cassels –برنده‌ی بورس تحصیلی Gates Cambridge از دپارتمان روان‌شناسی – تصریح می‌کند :

هر کس که در دوران کودکی عاشق حیوان خانگی‌اش بوده باشد ، می‌داند که ما برای مصاحبت و راحتی به آن‌ها تمایل داریم درست مانند رابطه‌ای که بین انسان‌ها برقرار می‌شود .
ما می‌خواستیم بدانیم که این رابطه با حیوانات خانگی در مقایسه با سایر روابط نزدیک خانوادگی تا چه حد قوی است . در نهایت این ممکن است ما را توانا سازد تا درک کنیم که حیوانات چگونه در رشد سالم بچه‌ها مشارکت دارند .

این بررسی که در ژورنال روان‌شناسیِ تکاملیِ کاربردی به چاپ رسیده‌است ، با همکاری با مرکز تغذیه‌ی حیوانات خانگی WALTHAM – بخشی از مرکز مراقبت از حیوانات خانگی  Mars – صورت گرفته است و بخشی از بودجه‌ی آن توسط شورای تحقیقات اجتماعی و اقتصادی به عنوان بخشی از یک تحقیق بزرگ‌تر تامین شده و پروفسور Claire Hughes از مرکز تحقیقاتِ مرتبط با خانواده‌ی دانشگاه کمبریج رهبری آن را بر عهده داشته است .
محققان کودکان ۱۲ ساله ای از ۷۷ خانواده را که از حیواناتی خانگی – از هر نوع – مراقبت می‌کردند و بیش از یک فرزند داشتند را مورد بررسی قرار دادند . کودکان روابط قوی‌تری را با حیوانات خانگی‌شان در مقایسه با خواهر یا برادرشان گزارش کردند و صاحبان سگ‌ها نیز در مقایسه با سایر حیوانات خانگی رضایت بیشتر و مناقشه‌ی کمتری را نشان دادند .
Cassels  اضافه می‌کند :

با اینکه حیوانات خانگی ممکن است  به طور کامل متوجه حرف‌های ما نشوند و یا قادر به پاسخ گویی نباشند اما میزان صحبت کردنِ کودکان با آن‌ها کمتر از خواهران یا برادرانشان نبوده است !
حتی عدم پاسخ گویی و درک کاملِ آن‌ها می‌تواند به عنوان یک مزیت عمل کند چراکه بدان معناست که آن‌ها کاملا عاری از هرگونه قضاوتی هستند !
با اینکه تحقیقات قبلی اکثرا نشان داده بودند که پسران روابط قوی‌تری با حیوانات خانگی‌شان دارند ، ما در واقع به نتیجه‌ای برعکس رسیدیم .
هنگامی‌که دختران و پسران به یک اندازه از حیوانات خانگی خود رضایت داشتند ، دختران میزان صحبت بیشتر ، همراهی و حتی کشمکش بیشتری با آن‌ها را گزارش کردند ؛ شاید این امر نشانگر آن باشد که دختران با راه‌های متنوع‌تری با حیواناتشان در تعامل هستند .

دکتر Nancy Gee –  رییس تحقیقاتِ مرتبط با تعامل انسان با حیوان در WALTHAM و از بانیان این مطالعه – اضافه می‌کند :

شواهدی که نشانگرِ تاثيرات مثبتِ حیوانات خانگی بر سلامت انسان و همبستگی اجتماعی بودند همچنان افزایش یافتند . حمایتی اجتماعی که نوجوانان از حیواناتشان دریافت می‌کنند ممکن است سلامت روانی آن‌ها را در آینده تامین کند اما همچنان بررسیِ تاثیرات بلندمدتِ حیوانات خانگی بر رشد فرزندان نیاز به کار بیشتری دارد .

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید