انتشار این مقاله


درباره ی سرماخوردگی چه می‌دانید؟

علائم سرماخوردگی چیست؟ به طور معمول، علائم سرماخوردگی پس از ۱ الی ۴ روز از ورود ویروس آن به بدن بروز می‌کنند. این علائم با حس سوزش در گلو و بینی، و به دنبال آن، عطسه، آبریزش بینی و احساس ضعف و بی حالی شروع می‌شوند. در این بازه ی زمانی، بیشترین احتمال انتقال ویروس […]

علائم سرماخوردگی چیست؟

به طور معمول، علائم سرماخوردگی پس از ۱ الی ۴ روز از ورود ویروس آن به بدن بروز می‌کنند. این علائم با حس سوزش در گلو و بینی، و به دنبال آن، عطسه، آبریزش بینی و احساس ضعف و بی حالی شروع می‌شوند. در این بازه ی زمانی، بیشترین احتمال انتقال ویروس از شخص، به دیگران وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در خانه مانده و استراحت کنید.

در روز های اول، آبریزش بینی شامل ترشحات بسیار رقیق از بینی می‌باشد که این ترشحات، در روز های بعد غلیظ‌تر و تیره‌تر می‌شوند. فرد ممکن است سرفه‌های خفیفی داشته باشد. این سرفه‌ها تشدید نمی‌شود ولی ممکن است تا دو هفته بعد از سرماخوردگی نیز ادامه داشته باشند. درصورتی که فرد از بیماری برونشیت مزمن رنج می‌برد، سرماخوردگی می‌تواند آن را تشدید کند.

موکوس و ترشحات تیره‎ی بینی لزوما به معنی ابتلا به عفونت باکتریایی نمی‌باشد، اما درصورت خروج ترشحات تیره هنگام سرفه و نیز احساس فشار بالا روی ریه ها، ممکن است عفونت باکتریایی رخ داده باشد. همچنین این علائم ممکن است به علت ویروس عادی سرماخوردگی به غیر از راینو ویروس به وجود آیند.
به طور معمول، سرماخورگی همراه با تب بروز نمی‌کند و در واقع وجود تب نشانه ی ابتلا به آنفولانزا می‌باشد نه سرماخوردگی.
علائم سرماخوردگی معمولا به مدت سه روز ادامه می‌یابند. پس از سه روز، دوره ی تشدید سرماخوردگی پایان می‌یابد ولی علائم ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشند.
سرماخوردگی به جز در کودکان تازه متولد شده، برای سایر گروه های سنی خطر آفرین نیست و علائم آن به طور معمول پس از گذشت ۴ الی ۱۰ روز از شروع، به طور خودبخودی پایان می‌یابند. متاسفانه سرماخوردگی قدرت مقاومتی بدن را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلای فرد به عفونت های باکتریایی افزایش می‌یابد.
اگر سرماخوردگی شما به حد کافی شدید باشد، بهتر است تا به پزشک مراجعه شود، پزشک به احتمال زیاد، گلو و گوش‌های شما را معاینه می‌کند تا به وجود یا عدم وجود عفونت باکتریایی پی ببرد و درصورت وجود عفونت، از آنتی بیوتیک‎ها استفاده می‌کند.

درصورت وجود علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • در بلع غذا دچار مشکل شده اید.
  • برای بیش از دو الی سه روز گلودرد داشته اید به طوری که تشدید شونده باشد.
  • دارای درد گوش هستید.
  • گردنتان خشک شده یا به نور حساسیت پیدا کرده اید.
  • نوزاد شما دارای علائم سرماخوردگی می‌باشد.
  • باردار هستید.
  • دارای گلودرد بوده و دمای بدنتان بیش از ۱۰۱ درجه فارنهایت است.
  • علائم شما همچنان بعد از سه روز تشدید می‌شوند. در این صورت احتمال وجود عفونت باکتریایی هست.
سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید