انتشار این مقاله


حقیقت‌نامه؛ فرزندآوری در سنین بالا

با ۶ حقیقت دربارۀ والدین میان‌سال آشنا شوید. ماجرای دوقلودار شدن جورج کلونی (George Clooney) و همسرش، امل کلونی (Amal)؛ که قرار است تابستان امسال به دنیا بیایند، تنور فرزندآوری در سنین بالا را حسابی داغ کرده است. این دوقلو‌ها اولین فرزندان جورج ۵۵ و امل ۳۹ ساله محسوب می‌شوند (یا بهتر است بگوییم خواهند […]

با ۶ حقیقت دربارۀ والدین میان‌سال آشنا شوید.

ماجرای دوقلودار شدن جورج کلونی (George Clooney) و همسرش، امل کلونی (Amal)؛ که قرار است تابستان امسال به دنیا بیایند، تنور فرزندآوری در سنین بالا را حسابی داغ کرده است. این دوقلو‌ها اولین فرزندان جورج ۵۵ و امل ۳۹ ساله محسوب می‌شوند (یا بهتر است بگوییم خواهند شد).

Actor George Clooney (L) and Amal Clooney arrive on the red carpet for the 72nd annual Golden Globe Awards, January 11, 2015 at the Beverly Hilton Hotel in Beverly Hills, California. AFP PHOTO/MARK RALSTONMARK RALSTON/AFP/Getty Images
جورج کلونی و همسرش – امل – در فرش قرمز ۷۲امین مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۱۵. امتیاز تصویر: AFP PHOTO/MARK RALSTONMARK RALSTON/AFP/Getty Images

زوج کلونی از متوسط سن تازه‌والدین آمریکایی، مسن‌تر هستند. بر اساس اطلاعات CDC، متوسط سن تازه‌مادران آمریکایی چیزی در حدود ۲۶/۳ سال می‌باشد و این رقم برای پدران نیز ۲۵/۴ برآورد شده است. با این وجود، آمار والدین مسن – به خصوص مادران – در حال افزایش است؛ چنان‌چه طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴، آمار اولین زایمان در زنان ۳۰ تا ۳۴ ساله رشدی ۲۸ درصدی به خود دیده است. تقریباْ همین میزان رشد (۲۳ درصد) برای زنان بالاتر از ۳۵ سال نیز ثبت شده است.

ولی هدف ما در این بخش بررسی آما و ارقام نیست. در ادامه ۶ حقیقت جالب در رابطه با والدین سن‌بالا را برایتان آورده‌ایم.

۱. مادران مسن‌تر، بیشتر عمر می‌کنند.

طبق نتایج مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۴ در ژورنال Menopause منتشر شد، زنانی که آخرین فرزند خود را پس از ۳۳ سالگی به دنیا می‌آورند – نسبت به زنانی که پس از ۲۹ سالگی، مادر شدن دوباره را تجربه نمی‌کنند – در حدود ۱۰۰ درصد (دو برابر) شانس بیشتری برای دیدن دهۀ دهم – ۹۵ سالگی و بیشتر – از زندگی خود را دارند. به زبان ساده‌تر، مادر شدن در سنین بالا به معنی سرعت پایین فرآیند پیری است.

۲. سن پدر بر طول عمر فرزندانش تأثیر دارد.

طبق مطالعات صورت گرفته، مردانی که در سنین بالاتر پدر می‌شوند، صاحب فرزندان و نوادگانی با تلومر‌های طویل‌تر (Telomere، توالی‌های نوکلئیک‌اسیدی محافظتی در انتهای کروموزوم‌ها) خواهند شد. تلومر طویل‌تر خطر مرگ در طی یک مدت زمان معین و هم‌چنین سرعت پیری را کاهش می‌دهد.

۳. زنان مسن‌تر با احتمال بیشتری صاحب دوقلو می‌شوند.

بر اساس اطلاعات Mayo Clinic، شانس دوقلودار شدن با سن مادر ارتباط مستقیم دارد. این مسئله احتمالاً ریشه در تغییرات هورمونی دارد که در پی افزایش سن بانوان صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، روش‌های درمان ناباروری نظیر “لقاح در خارج از بدن” می‌توانند مزید بر علت شوند.

۴. فرزندان پدران سن‌بالا با احتمال بیشتری گرفتار اختلالات روانی می‌شوند.

با استناد به نتایج یک مطالعۀ سوئدی – که سال ۲۰۱۴ در ژورنال JAMA Psychiatry انتشار یافت – فرزندان پدران ۴۵ ساله و بالاتر (هنگام تولد فرزند) به ترتیب ۳/۵، ۱۳ و ۲۴ برابر شانس بیشتری جهت ابتلا به اوتیسم، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) و اختلال دوقطبی دارند.

۵. بارداری‌های پس از ۳۵ سالگی، خطرات خاص خود را دارد.

بنا بر اظهارات Mayo Clinic، بارداری در زنان ۳۵ ساله [و بالاتر] منجر به افزایش فشار خون [طی دورۀ بارداری] شده و شانس تولد نوزاد نارس را افزایش می‌دهد. به علاو زنان بالاتر از ۳۵ سال، بیشتر در معرض خطر به دنیا آوردن نوزادانی با نقایص ژنتیکی – از قبیل کم و زیاد شدن محتوای ژنتیکی – مانند سندرم داون، قرار دارند.

۶. مادران سن‌بالا کم‌تر دچار سرطان می‌شوند.

نتایج مطالعه‌ای که بیش از ۴ سال قبل در ژورنال American Journal of Epidemiology منتشر شد، نشان می‌داد که به دنیا آوردن آخرین فرزند بین سنین ۳۰ الی ۵۰ سالگی، با کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتریوم رحم (Endometrial Cancer) – نسبت به زنانی که آخرین فرزند خود را تا ۲۵ سالگی به دنیا می‌آورند – همراه است. علت این پدیده مشخص نیست اما می‌تواند ناشی از پاک‌سازی رحم از سلول‌های سرطان‌زا [در پی بارداری] باشد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید