انتشار این مقاله


ورزش و چاقی؟! چگونه؟

طی تحقیقات اخیر ورزش به تنهایی و بدون رژیم غذایی سالم برای حفظ وزن و لاغری کافی نیست. نتایج جدید حاصل از تحقیقات نویسنده Lara Dugas مخالف با تصور شیوع چاقی در اثر عدم فعالیت فیزیکی در آمریکا است. Dugas معتقد بود در بررسی علل چاقی باید به نوع و میزان مصرف غذایی فرد توجه […]

طی تحقیقات اخیر ورزش به تنهایی و بدون رژیم غذایی سالم برای حفظ وزن و لاغری کافی نیست.
نتایج جدید حاصل از تحقیقات نویسنده Lara Dugas مخالف با تصور شیوع چاقی در اثر عدم فعالیت فیزیکی در آمریکا است.

Dugas معتقد بود در بررسی علل چاقی باید به نوع و میزان مصرف غذایی فرد توجه کرد، زیرا ریسک چاقی با مصرف غذاهایی با کالری بالا و نوشیدنی های شیرین ارتباط دارد. طی مطالعات جدید، محققان پی بردند که مقدار زمانی که مردم هرهفته برای انجام فعالیت های ورزشی صرف میکنند نقش چندانی در کنترل وزن ندارد.

باتوجه به مقاله ای که در روزنامه Peerj منتشر شده، طی مطالعه ای دو ساله افرادی که نسبت به بقیه فعالیت فیزیکی بیشتری دارند،افزایش وزن داشته اند درحالیکه افرادی که فعالیت فیزیکی کمتری دارند، کاهش وزن داشته اند. طبق نظریه Dugas “فعالیت های ورزشی برای جلوگیری از اضافه وزن کافی نیست.”

مطالعات جدید دیگری بر روی بیش از ۱۹۰۰ نفر در کشورهای آمریکا، گانا (کشوری در آفریقای غربی)، آفریقای جنوبی، جمیکا (کشوری در غرب هند) و جزیره ای بومی در اقیانوس هند انجام گرفت.

در ابتدای مطالعه، محققان از همۀ افراد مورد مطالعه خواستند تا به مدت یک هفته از دستگاه ردیاب برای اندازه گیری مقدار زمان صرف شده برای فعالیت ورزشی استفاده کنند؛ سپس از اطلاعات بدست آمده از دستگاه برای بررسی میزان استفادۀ مردم از راهنمایی های جراحان عمومی مبنی بر فعالیت های فیزیکی با سرعت متوسط به مدت حداقل دو و نیم ساعت در هفته استفاده کردند.

همچنین محققان وزن، قد و چربی بدن این افراد را در ابتدای مطالعه، یک سال بعد و در پایان دو سال اندازه گیری کردند. در ابتدا، به طور متوسط افراد کشور گانا حداقل وزن و افراد آمریکایی حداکثر وزن را داشتند؛ متوسط وزن زنان و مردان گانایی ۶۳ کیلوگرم درحالیکه این مقدار در مردان آمریکایی ۹۳ کیلوگرم و در زنان آمریکایی ۹۲ کیلوگرم بود.

در پایان این مطالعه ی دو ساله انجام شده؛ محققان پی بردند که افرادی که به توصیه های جراحان عمومی در ارتباط با فعالیت های فیزیکی عمل کردند بیشتر از افراد دیگر افزایش وزن داشتند؛ برای مثال در آمریکا مردان سالانه به طور متوسط ۰.۵ کیلوگرم افزایش وزن داشته اند درحالیکه سایر افراد که به این توصیه ها عمل نکرده بودند به همان اندازه سالانه کاهش وزن داشته اند.

Dugas میگوید:

این الگوی ورزشی عدم کاهش وزن و یا حتی افزایش وزن فقط برای آمریکایی ها صادق نیست بلکه محققان همین الگو را در سایر ۵ کشور نیز مشاهده کردند.

در ادامه ی گفته های Dugas اینکه چرا ورزش با افزایش وزن ارتباط دارد کاملا مشخص و واضح نیست؛ یکی از توضیحات در این زمینه این است که ورزش سبب افزایش اشتها میشود که این خود ممکن است به سادگی سبب افزایش تغذیه افراد نسبت به حالت معمول شود.

Dugas افزود: نتایج به دست آمده مبنی بر ترک انجام فعالیت های ورزشی نیست، زیرا فعالیت های ورزشی دارای فواید بسیاری هستند؛ برای مثال: تحقیقات قبلی نشان میدهد که افراد که ورزش میکنند کمتر دچار بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و … میشوند؛ همچنین در مقایسه با کسانیکه فعالیت ورزشی ندارند رفتار بهتر و ذهن و روان سالم و طول عمر بیشتری دارند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید