انتشار این مقاله


ویتامین B12 و تأثیر آن بر آلزایمر

بر اساس مطالعات پژوهشگران، ویتامین B12 قابلیت محافظت از سیستم عصبی در برابر بیماری آلزایمر را داراست. مطالعات صورت گرفته با سرپرستی دکتر بابک هوشمند از انستیتو کارولینسکا در سوئد نشان از تأثیر تغییرات بسیار جزئی در سطوح ویتامین B12، در خطر به‌وجود آمدن بیماری آلزایمر دارد. زمانی که بدن سطوح طبیعی ویتامین B12 را داراست، […]

بر اساس مطالعات پژوهشگران، ویتامین B12 قابلیت محافظت از سیستم عصبی در برابر بیماری آلزایمر را داراست.

مطالعات صورت گرفته با سرپرستی دکتر بابک هوشمند از انستیتو کارولینسکا در سوئد نشان از تأثیر تغییرات بسیار جزئی در سطوح ویتامین B12، در خطر به‌وجود آمدن بیماری آلزایمر دارد. زمانی که بدن سطوح طبیعی ویتامین B12 را داراست، توانایی مقابله با اثرات ترکیبات خاصی در جریان خون به نام هوموسیستئن‌ها (homocysteine) را دارد. این ترکیبات در غلظت‌های بالا مرتبط با بیماری آلزایمر و سکته مغزی می‌باشند.

ویتامین B12 را می‌توان به‌طور عمده در ماهی، گوشت و غلات فرآوری شده یافت. همچنین در سال‌های اخیر، این ماده از مشهوریت بیشتری به علت اثرات انرژی‌بخش خود برخوردار گشته‌است. با این حال هیچ نشانه‌ی علمی مبنی بر افزایش سطح انرژی بدن به‌وسیله دریافت مکمل‌های ویتامین B12 در افرادی که کمبود این ویتامین را ندارند، گزارش نشده است.

مصرف غذا‌هایی که به‌طور طبیعی حاوی مقدار فراوانی ویتامین B12 می‌باشند، راه بهتری در برابر دریافت آن به‌وسیله‌ی مکمل‌های غذایی، تزریقی و نوشیدنی‌ها تلقی می‌گردد.

آزمایش خون و ویتامین B12

بررسی‌های صورت گرفته بر روی ۲۷۱ بیماری فنلاندی بین ۶۵ تا ۷۹ سال، که زوال عقلی در آن‌ها دیده نمی‌شد، نشان‌داد که ۱۷ نفر از این گروه در دوره‌ی هفت ساله‌ی مطالعه به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

نمونه‌های خونی از تمامی این افراد تهیه شده و پژوهشگران به بررسی سطوح هموسیستئین و ویتامین B12 در این افراد پرداختد. لازم به ذکر است در این مدت هیچ‌یک از افراد مورد آزمایش از مکمل‌های ویتامین B12 استفاده نکردند.

یافته‌های دانشمندان نشان از تأثیر تغییرات جزئی از ویتامین B12 در کاهش شانس ابتلا به بیماری آلزایمر داشته است. این نتایج پس از بررسی عوامل دیگر از جمله جنسیت، فشار خون، وزن و وضعیت استعمال دخانیات نیز نتایج مشابهی را در پی داشت.

یافته‌های به دست آمده نتایج پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۴ میلادی در ارتباط با تأثیرات ویتامین B12 در بافت مغزی انجام شده بود را مورد تأیید قرار می‌دهد.

دکتر هوشمند در رابطه اظهار داشت:

به‌منظور استفاده از نتایج پژوهش صورت گرفته نیاز است تا این آزمایشات بر روی جامعه‌ی آماری وسیع‌تری انجام گرفته و نتایج مورد بررسی قرار گیرند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید